Opel Corsa: koelwaterverlies langs vuldop

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z12XEP

Auto stond een tijdje geleden onderweg met een afgebroken koelwateraansluiting bovenop de waterpomp (dit gebeurt vaker bij deze types). Hiervoor is een nieuwe waterpomp gemonteerd en klant is weer gaan rijden met de auto. Nu moet hij echter vaak koelvloeistof bijvullen en omdat wij geen lekkage konden vinden hebben we een catchcan aangesloten op de overstort van het reservoir en idd, de klant meldt dat dit flesje na een dag of 3 vol zit met koelvloeistof.
Bij ons lekt er steeds geen koelvloeistof, hoe ver we ook proefrijden en hoe lang we hem ook stationair laten draaien (uren aan een stuk) maar bij de klant wel. Het grote verschil is dat onze klant ermee op de snelweg rijdt en wij niet.
We hebben de bougies al gecontroleerd en op de zuigers gekeken maar daar is niets te zien wat zou duiden op een lekke koppakking. Heeft iemand voor ons de goude tip voordat we misschien onnodig de cilinderkop gaan demonteren?

harlie

Geplaatst door harlie (0) PRO , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

moderator (0) PRO, 9 jaar geleden

Zal toch de koppakking zijn. Je kunt eerst de cilinders nog onder druk zetten met perslucht.

harlie (0) PRO, 9 jaar geleden

Perslucht is hooguit 10 bar, tijdens proefrit wordt de druk veel hoger maar dan lekt hij ook nog niet door dus volgens bij heeft dat niet veel zin. Ik denk trouwens wel dat je gelijk zult hebben met die koppakking en hopelijk geen gescheurde kop o.i.d.

janh5107 (0) PRO, 9 jaar geleden

HC-meting in koelvloeistof reservoir.

harlie (0) PRO, 9 jaar geleden

Ga ik zeker proberen jan, welke waardes moet ik verwachten?

janh5107 (0) PRO, 9 jaar geleden

in een koelsysteem hoort geen HC (onverbrande brandstof) aanwezig te zijn.

pievo86 (0) PRO, 9 jaar geleden

Beste harlie heb je als eens naar de thermostaat van deze auto gekeken als de motor erg warm is gelopen door de breuk van de aansluiting de thermostaat te heet geworden het wil weleens voorkomen dat de thermostaat niet goed meer functioneerd hij gaat dan niet helemaal meer open vervang deze of rij eens zonder thermostaat als je thermostaat vervangt is het misschien opgelost kijk ook even naar de dop deze heeft een overdruk ventiel of ruil hem eens met een andere automet het zefde type dop let goed op op de dop staat meestal een druk aangegeven
deze moet wel het zelfde zijn / groeten jan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.