Opel Vectra: mega olie verbruik

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Beste mensen,

Mijn naam is john en ben in het bezit van vectra station business edtiton uit het jaar 2000 met een1.6 16v motor.
Afgelopen mei gaf de tempratuurmeter van mijn auto aan dat deze overhit was,kwam hier achter omdat mijn vrouw met een lege accu stond terwijl deze net 3 maanden oud was maar dat kwam doordat de ventilator onophoudelijk bleef draaien, koelstofvaatje leeg, deze bijgvuld maar loopt telkens leeg, hierop naar een monteur geweest en deze concludeerde dat koppakking lek was deze hebben we bij die man laten maken.

Vanaf het moment dat we de wagen weer ophaalde zag ik meteen dat de wagen enorm rookte[blauw]direct gebeld maar hij zij is normaal vloeistoffen uit motor gelopen nieuwe pakking moet nog inbranden etc moet in de loop van 1000km minder worden.

Na 300km een tikkend geluid ,wat nu! klinkt als geen olie, inderdaad geen olie maar ook geen lampje, 1,5 liter olie bij gevuld en het kan weer , monteur gebeld zij kan een luchtbel wezen hou het goed in de gaten heb ik gedaan tot heden ongeveer 1 liter op 300km net gevuld rookt hij lekker vooral belasten[optrekken] en bijna niet meer als leeg raakt,weer maar eens gebeld en nu kon het iets met carterventilatie te maken hebben hier na gekeken en heeft aansluiting carterontluchting/luchttoevoer afgekit.

Tevens met een camera gekeken in cilinder?? alle clinders waren zwart van olie verbranding dit kwam dus dus door voorstaande probleem van de carterontluchting. Helaas heeft dit ook niet tot resultaat geleid.Na diverse problemen op deze site te hebben gelezen wordt ik ook steeds iets wijzer en heb dat met hem gedeeld; klepseals onmogelijk geeft niet zo groot olie verlies, hij dacht kapotte zuigerveren ,maar ook weer niet want heb bijna geen vermogenverlies hij weet het niet meer en ik ook niet, voor de koppinglekkage bijna geen olie verbruik 1 op 7500 km.

Na het lezen van deze forums zelf maar aan het proberen gegaan met oliedop losdraaien [stuitert en draait zichzelf er weer op---peilstok eruit minimale overdruk][ luchtfilter nagezien schoon] carterventilatieslang los gemaakt en hier kwam een rubber afsluitdop uit welke de slang voor 95% blokkeerde???. Gevonden yes.
Voor nood een losse slang van carterventielatie naar een losse fles met wat gaten zodat er deze kan ademen, inlaat van carterslang op luchtpijp afgeplakt en nu maareens kijken wat er gebeurt.

Zowat geen blauwe rook meer, olie verbruik is iets minder geworden 1 op 500km, af en toe rookt hij weer maar nu in de kleur donkergrijs,en met olieluchtstank
Geen verlies van koelvloeistof was na reparatie opgelost
Het kan toch niet zo zijn dat na een vernieuwen van de koppakking, een ander probleem gecreeerd is, ik weet het ieder geval niet meer wie weet nog raad.
Ik wil ieder geval al iedereen bedanken die hierop wil reageren.

gr john

plumber

Geplaatst door plumber (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Johny, zo´n lang verhaal maakt het lezen niet eenvoudiger. Gebruik korte zinnen en leestekens.

V.w.b.t. de koppakking, hierin loopt ook een oliekanaal welke ook afgedicht dient te worden. Als je voor de reparatie geen olieverbruik had, begin ik hier aan te twijfelen. Heeft jouw monteur het motorblok goed schoongemaakt?.
Ik bedoel het vlak waarop de koppakking gelegd wordt. De centreerbusjes liggen die goed?? Ik vermoedt namelijk dat de olie via dat kanaal rechtstreeks in een of meerdere cilinders lekt.
Draai eens alle bougies eruit, en kijk welke zijknat is (of zwart).


Ralf

plumber (0), 13 jaar geleden

Hoi Ralf,
Sorry voor het lange verhaal , wist anders niet goed uit te leggen.
Motor is gereinigd en kop is gevlakt.
Van de week even jou tip checken.
Alvast bedankt john

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

John

Heb het aangepast... dit leest iets vriendelijker.

Moderator Problemcar

plumber (0), 13 jaar geleden

Beste moderator,

Hardstikke goed, leest idd makkelijker.
John

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik loop al wat jaartjes mee, maar ik hoor hier dingen die ik nog nooit gehoord heb.
Olieverbruik/lekkage als gevolg van een luchtbel?
En een koppaking die moet inbranden? Of een verkeerde koppakking of niet goed gemonteerd.
Ik zou ergens anders heen gaan.

qengelberts (0) PRO, 13 jaar geleden

Kunnen eigenlijk maar 3 dingen zijn waarvan 1 heel onlogisch zou zijn gezien de olie schraapveren niet vervangen zijn.

(1) Koppaking toch weer lek door foutieve montage (of verkeerde pakking)
(2) Kleprubber uitgedroogt.

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Enneh , . ........ Oldford,

wat denk je hiervan....??

"weer maar eens gebeld en nu kon het iets met carterventilatie te maken hebben hier na gekeken en heeft aansluiting carterontluchting/luchttoevoer afgekit. "

Iemand die zo werkt, geen sjoege van waar deze mee bezig is, maar wel een camera om in de cilinders te kijken tot zijn beschikking.


Maar goed, John de Plumber is hier niet mee geholpen.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Het probleem is dat je wel terug kunt gaan, maar dan ben je even bezig om deze "reparateur" er van te overtuigen dat de kop er weer af moet.
En dan maar hopen dat de volgende koppakking wel goed gemonteerd wordt en dat de kop vlak is en niet gescheurd.
Kiezen of delen. Terug voor garantie (die wel zal lopen tot aan de deur) of verlies nemen en naar een professional gaan.

qengelberts (0) PRO, 13 jaar geleden

Iemand die met kit de carterontluchting dicht kit wil je niet verder aan die auto laten werken.
Ik vermoed dat de beste man de kop niet gevlakt heeft en niet meer of minder gedaan heeft dan kop eraf pakker er uit en dan weer dicht.

Kortom zie het als duur leergeld en zoek een andere garage die dit wel kan en goed doet.

Harald4118 (0), 13 jaar geleden

Beste,


Ik zie 2 mogelijkheden :
1. Koppakking niet goed gemonteerd en via pakking olielek in cilinder(s).
2. Ofwel is de motor toch goed heet geweest en heeft dit schade veroorzaakt. Heeft de temp-meter misschien einde rood gestaan ? Het lijkt erop dat je vrouw hier niet echt op let.

Er zal niets anders opzitten dat de koppakking opnieuw te doen en dan hopen dat het opgelost is. Indien niet, zal je op zoek moeten naar een ruilblok vrees ik.

En inderdaad, laat dit ergens anders doen. De man die je nu "geholpen" heeft, moet eerst wat terug naar school denk ik.

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Nee, ik denk ook dat de (verkeerde) koppakking verkeerd gemonteerd is. Voor deze ombouw had ´Plumber´ geen last van rookontwikkeling.

Wordt vervolgd..........

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ook zal hij na de reparatie geen 1000 km kunnen 'na-roken' dit zou na een paar km of minuten weg moeten zijn als er wat olie of kvs in de cilinders gelopen is..

En die luchtbellen, hahah..Daar vallen me bijna de veters van uit de sokken :)

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Inderdaad, we wachten nu wel op een berichtje van de plumber.

plumber (0), 13 jaar geleden

Beste allemaal,
Ik wil nu al ieder dank zeggen voor het reageren op mijn probleem, er is me een hoop duidelijk geworden.

Het volgende dilemma is nu nieuwe reparatie voor waarschijnlijk een hoop geld bij een profi of mischien toch een andere wagen.

Wordt dus in ieder geval vervolgd en jullie horen zeker nog van me wat het gaat worden.

gr John

paulmichiel (0) PRO, 13 jaar geleden

Of cilinders ovaal door verkeerde de/montage of door het veel te heet geworden te zijn van de motor. Olieschraapveer dicht hierdoor niet meer goed af met een giga olieverbruik tot gevolg. Zou er een ander blokje in lepelen.....

plumber (0), 13 jaar geleden

Ralhp opmerking gecheckt, vanaf rechts naar links bovenaf bezien 1e bougie vol dikke korstige aanslag [punt van bougie bijna niet meer zichtbaar] , 2e schoon bruin/grijs, 3e exact het zelfde als de 1e, 4e deze exact zelfde als de 2e.

Wat is qua kosten een logische volgorde, eerst laten nakijken [reparatie], een ruilmotor, of inruilen.
Wat is een prijsindicatie wat ik kwijt zou zijn bij optie 1 en2.

Hebben jullie een goed/betrouwbaar adres voor optie 1 en 2 in mijn buurt?
Alvast bedankt.

gr john

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Geen ontsteking op cilinder 1 en 3. controleer dit door, in de bougiedop van 1 en 3 een goede bougie te drukken. Deze aan massa leggen en kijken of deze wel vonken.
Dan weer verder.

S6

Ralf

plumber (0), 13 jaar geleden

Beste mensen,
Een update tot nu toe, naar een profi geweest en bovenstaand uitgelegt en na onderzoek vastgesteld dat de klep rubbers in dramatische staat verkeerden, deze vernieuwen probleem opgelost.

Niet dus! Alle cilinders onderworpen aan lekkage test, geen lekkage aantoonbaar.
conclusie was nu: cilinderkop krom getrokken of klein scheurtje in cilinderkop dus gereviseerde cilinderkop laten monteren.
Olieverbruik is wel minder geworden 1L op 700km maar of dit goed is?

Komt een auto met zo hoog verbruik wel door de APK ivm 4 gassentest.
Wat voor olie kun je in zo situatie het best nog gebruiken [huidig 5/40]

We rijden momenteel niet zo veel km, dus voorlopig maar af en toe een litertje olie bijvullen.

Met vr gr John

Petje57 (0) PRO, 13 jaar geleden

Apk hoeft geen probleem te zijn.
'n Andere olie zal weinig helpen in dit geval. Het probleem is niet onbekend. Kleprubbers zijn dus al vervangen en heeft niet geholpen. Oliegebruik door kromme kop nog nooit van gehoord, maar niets is onmogelijk.
Bekend is dat sommige motoren- zowel 1.6 als 1.8 - last hebben van (veel) oliegebruik. Oplossing: cilinders boren en nieuwe zuigers monteren. Kost wat maar het is wel opgelost dan. Af en toe bijvullen is inderdaad stukken goedkoper.

Gr.

Willem12089 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=paulmichiel]Of cilinders ovaal door verkeerde de/montage of door het veel te heet geworden te zijn van de motor. Olieschraapveer dicht hierdoor niet meer goed af met een giga olieverbruik tot gevolg. Zou er een ander blokje in lepelen.....[/quote]
Met dit verhaal ben ik wel bekend.

Van mijn 1.6 16V is ook al 3x de koppakking vervangen, 1x bij een vorige eigenaar, (na riembreuk), 1x bij een andere vorige eigenaar, koppakking door (vermoedelijk montage fout), en nu dus 1x bij mij (vermoedelijk door montagefout in bezit vorige eigenaar).

dit alles binnen 40.000km.

De motor heeft nu pas zo'n 140.000km weg!!

De koppakking die ik zelf heb gemonteerd, houd het nu al langer uit als de laatste 2 koppakkingen, en de motor loopt als een zonnetje!!!

Alleen door al dat gepruts is de motor wel VEEL olie gaan verbruiken, dit ligt tussen de 1 liter op 800km en 1 liter op 1200km, afhankelijk van de manier van gebruik van de auto (stad snelweg, lekker doorkarren, rustig rijden etc).

Mijn olieverbruik komt ook van het onderblok af (vermoedelijk vervormde cilinderbussen, of versleten zuigerveren, daar bij de laatse keer toen ik de kop eraf had de kleprubbers zijn mee vervangen).

Willem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.