Onze Opel Vectra 1.8i uit 1995 reed altijd prima, maar verleden week ineens alles dood.
Met de startkabels in de weer, motor weer aan de praat maar accu compleet leeg.
Accu eerst een aantal uren aan de automatische 5 ampère acculader gehangen.
Uiteindelijk bleek de dynamo niet bij te laden, gelijk vervangen voor een revisie dynamo.
Auto gestart, 12V spanning op de accu, motor sloeg op een gegeven moment af, herstarten lukte niet.
Even gewacht, motor startte gelijk, ineens 14V op de accu en 2 ampère laadstroom uit de dynamo.
Met andere woorden; alles leek (ineens) weer prima.
Bij het wegrijden hield de motor na 500 meter ineens in en sloeg vervolgens af. Lampjes met motorlogo en oliespuit brandden.
Opnieuw starten, niks aan de hand en wegrijden.
100 meter verder hield de motor weer in, terug geschakeld van 3 naar 2 en motor sloeg weer aan.
Na 1 minuut rijden hield de motor weer in, even terug schakelen en hij sloeg weer aan.
Tijdens het inhouden viel de verlichting ook iets uit naar wat ik mij kan herinneren. Dus het zou een nog niet voldoende volle accu kunnen zijn.
De accu is pas een jaar oud, maar de auto heeft ook een jaar stil gestaan. Toch branden de lampen fel tijdens het rijden, dus lijkt alles goed.
Ook zit er nog een oud alarmsysteem in met mogelijk startblokkering. De module onder de motorkap/voorruit met hoorn zat vol geoxideerde contacten.
Deze heb ik preventief ingespoten met een vochtverdrijvende contactspray, in de hoop dat deze het weer zou gaan doen. Maar verder niets mee gedaan.
Is dit probleem toch een verdachte accu, een halfbakken autoalarm, of is er meer aan de hand?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zou toch al die stroomvreters er even af gooien
kijken wat die dan doet denk dat het wel over zal zijn
Volgens mij is het een combinatie van een aantal zaken, 1) slechte accu 2) te hoge laadspanning of slecht contact in de bedrading van accu / startmotor / dynamo en massa..
Als hij loopt, en de accu zou kapot zijn, dan zou hij op zijn minst moeten blijven lopen als de dynamo in orde is en goed bij doet laden! Vanzelfsprekend moet de bedrading wel in orde zijn dus geen half of slecht contact maken.
Gr Stefan
14 jaar
Zojuist de accu nog extra gecontroleerd, maar het controlevenster geeft een gifgroene kleur, dus de accu moet nog goed zijn.
Wel ben ik mogelijk achter de oorzaak:
Als ik de grote connector van het alarmsysteem lostrek, dan stopt de motor gelijk met lopen, dus het alarm doet nog wel iets.
Sterker nog, zonder dat ik de connector op het alarm houdt, start de motor helemaal niet. Alleen de startmotor loopt netjes.
En deze connector wat dus geoxideerd door waterschade en heb ik onlangs volgespoten met vochtverdrijvende contactspray.
Meest mogelijk staat het alarm ergens nog in serie met de ontsteking van de motor, alleen gebruiken wij het alarm nooit niet.
Ik heb de sleutelschakelaar op het alarm omgedraaid en nu lijkt het zelfs alsof de motor veel sneller start, al bij een 1e slag.
Omdat ik dit alarm totaal niet ken ga ik er voor het gemak maar vanuit dat hij nu gedeactiveerd is en mogelijk iets verhelpt.
Het meest zinvolle, ook voor de accu, lijkt mij het verwijderen van het complete oude alarm. Alleen zal dat wel lastig worden.
Er loopt een aardige draadboom van het alarm het dashboard in, en de ontsteking van de motor loopt er dus ook doorheen...
Nu ben ik zelf elektrotechnisch ervaren, maar zonder schema kan ik niet gaan knippen. Of zie ik dit misschien te complex?
UPDATE:
Zojuist een proefronde gereden in de bebouwde kom en op de rijksweg en totaal geen inhouden en afslag meer aanwezig.
Het alarm is dus naar alle waarschijnlijkheid de oorzaak en moet ik er uit halen, of indien te complex; er uit laten halen...
14 jaar
Wat je kan doen :
Zoek het type nummer van het alarm op en google eens wat, met een beetje mazzel vind je een schema ervan.
Het alarm kun je verwijderen maar dat zal op een paar punten onderbroken worden, denk aan de brandstofpomp - de startmotor - Spanning van ECU - of contactslot..
Je kan de kabels van het alarm eens volgen, meestal zijn er 2 punten onderbroken, volg de kabels en kijk waar je 2 dezelfde soorten kleuren van de bedrading ziet, deze zaten dus origineel aan elkaar, haal ze los van het alarm en verbind ze aan elkaar.
Ook zonder schema moet het lukken, alleen vergt dat wat tijd.
Aangezien je electro ervaren bent, komt dat wel goed.
14 jaar
Vanmorgen wilde de auto wederom niet starten. De multi-connector van het alarm er af gehaald en er weer goed opgezet en meteen starten.
Ik ga mij eens verdiepen in het merk en type en probeer het alarm er z.s.m. uit te halen. Het is meer dan overduidelijk dat dit de oorzaak is.
Bedankt voor de tips zo ver.
14 jaar
mijn zoon had hetzelfde ons helemaal rot gezocht alles vernieuwd bleek ook het
alarm de oorzaak te zijn alles er af doet het weer perfect en hij is nog steeds niet gepikt
mvg willem2
14 jaar
Met alle respect voor deze nog zeer goed uitziende en netjes onderhouden bolide uit 1995, maar zo denk ik er ook over.
De kans dat deze auto gestolen wordt acht ik iets minder dan een reguliere VW Golf en dat soort 14 in een dozijn auto's.
En aan de andere kant: dit alarm heeft ooit water gehad en is sowieso niet meer te vertrouwen, dus moet er echt uit nu.
Zodra het alarm er 100% uit is en er is een weekje rijden verstreken, dan zal ik dit topic afronden met het resultaat.
14 jaar
alleen als het goed nieuws is
mvg willem2
14 jaar
Al heb je nog zo'n goed alarm, als ze hem willen meenemen ben je hem toch kwijt, of het nu een opel of een golf is, dan maakt niet zoveel uit..
Mocht je het alarm eruit hebben en dan geen problemen meer hebben, kun je dmv een simpele schakelaar die je ergens verstopt de brandstofpomp of ECU onderbreken..Werkt net zo goed en het kost niks..
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar