Hallo!
Vraagje:
Iemand tips mbt olie voor mijn 2.0 dtl (di) 16V Astra?
Hoorde dat er oorspronkelijk 5-W-40 in moet (dealerinfo)
maar dan de vraag: Welke olie is goed? Welke olie is goedkoop en goed?
Heb nu 3000 km gereden en moest een halve liter bijvullen
(auto heeft 85.000 op de teller) is dit ook acceptabel?
Alvast bedankt allemaal!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ps
kroonoil.nl geeft aan: 0 W 40 ...snap je dat ik gek wordt?
Wil gewoon goed olie en weinig verbruik
Kroonoil zegt van 0 W 40 dat ie weinig gebruikt...kijk maar:
Omschrijving
Helar 0W-40 is een uiterst moderne vol-synthetische motorolie van absolute topklasse.
Door de zéér lage viscositeit, in combinatie met het gebruik van geavanceerde additieven, stelt Helar 0W-40 de nieuwe norm op motorolie gebied.
De volgende unieke eigenschappen zijn verkregen:
Geeft maximaal 4% brandstofbesparing en een bijzonder laag olieverbruik (kostenvoordeel en minder kans op een te laag oliepeil)
Door de zéér lage viscositeit een vlotte koude start
(langere levensduur accu en startmotor)
Onder de meest zware bedrijfsomstandigheden een sterke smeerfilm (hoge technische betrouwbaarheid)
Enorm goed reinigend vermogen en katalysator vriendelijk (helpt de uitlaatgasemissie waarden laag te houden)
Voorkomt effectief motorslijtage (extreem lange levensduur van het draaiende gedeelte)
Is uitstekend opgewassen tegen de huidige lange verversingstermijnen (zekerheid)
Toepassing
Helar 0W-40 is een universele vol-synthetische motorolie, geschikt voor alle (turbo) benzine- en (turbo)dieselmotoren (zowel direct als indirect ingespoten).
heb de zelfde auto en deze zuipt ook zoveel olie
heb al alles geprobeert met de olie 5 - 40 helex
castrol en nu heb ik er 0 -30 in van opel vol santeties
maar merk niet dat het minder word
ze zeggen dat deze types dat allemaal doen dat slurpen
suc6 ermee de mijne heeft er ook nog geen 90000 gelopen
19 jaar
Bedankt voor je reactie,
los van de klachten ook nog tips mbt olie?
19 jaar
Heb ook dezelfde auto,ik doe er 5w30 in van kroon(kijk ff op kroonolie.nl)dan zul je zien dat deze olie aan alle opel voorwaarden voldoet.Die van mij heeft 130000 gelopen,gebruikt nu een liter op 4000km.vind ik acceptabel.Een opel zal nooit een toyota zijn,die verbruiken namelijk niks!!!!!Ik zou ook never meer een opel kopen,veel te veel problemen(luchtmassameter,egr klep,thermostaat,etc,etc)
19 jaar
Dave, dan heb jij t niet over de D4D en vvt-i modellen denk ik.
Die hebben ook problemen met de lmm en brabdstof pomp(D4D)
En kleptiming susteem en stationair problemen (vvt-i)
En de zafira bij ons verbruikt ook 1 liter olie op 3a4000km.
Dat vind ik acceptabel voor een besrijfswagen (rijdt jan en alleman in dat ding, afgeragt dus)
dave ik ben het hellemaal met je eens ik heb een astra uit 92 benzine dan wel maar voor mij ook nooit meer een opel als deze echt op is ga ik weer terug naar volvo rijd altijd en is betrouwbaar aleen het brandstof verbruik is iets hoger maar dat verdien je met de reparaties makkerlijk weer terug
19 jaar
Ik hoop niet dat ik iemand op zijn ziel heb getrapt met mijn vergelijking tussen opel en toyota,maar heb voor mijn astra 5x toyota gereden(benzine)bij deze auto's hoefde ik nooit onder de klep te kijken,was altijd goed.Bij mijn astra moet ik elke 3weken wel een keer kijken of mijn oliepijl nog goed is,vandaar mijn vergelijk.
19 jaar
Olieverbruik ligt ook aan de zware rechtervoet (vooral met koude motor)...
Natuurlijk gebruikt de ene automotor iets meer dan normaal maar elke motor gebruikt olie.
Zelfs 2 presies dezelde type motoren van hetzelfde merk ontlopen elkaar met olieverbruik!
Dit is mijn 3e opel en ik heb nu een astra G 2.0 diesel en gisteren een onderhoudsbeurt gepleegd. En altijd pleur ik er 15w40 in enperfect. Het olie verbruik valt reuze mee. Maar wat hier eigelijk al boven beschreven is, hoe ga je om met je wagen.En ik denk dat ieder merk zijn voor en nadelen heeft.
19 jaar
5W30 is een half synth olie 0W30 is een full synth olie (alle andere 10W40-20W50 enz zijn gewone olieen).
Kroon olie is inderdaad een goede olie, maar echt slecte olie wordt niet meer gemaakt, ik zou gewoon de Half synth anhouden (5W30) die Opel voorschrijft en kijken of je het ergens bij een groothandel vandaan kan krijgen
Bedankt voor de reactie`s.
Mark, bedoel je 5 W 30 of 5 W 40 de dealer raadde mij 5 W 40 aan.
Vraag me af wat het verschil is en welke sneller op is.
19 jaar
Dit omdat ook "Opeltje" meedere malen aangaf bij andere topics
5 W 30.
gr
19 jaar
10 w 40 is ook gewoon een halfsynteeth hoor.....
19 jaar
Toch?
Snap er geen bal van al die termen.
Wil gewoon de beste olie voor m`n opel en NIET iedere 3000 km bijvullen.
Hou het vanaf vandaag bij op een lijstje.
Ben er nog niet uit wat ik kopen ga.
Denk (naar aanleiding van alle opmerkingen) aan 5 W 30 Vol synthetisch...wat het ook moge zijn...
19 jaar
Halfsynth is te herkennen aan de aanduiding 5W, full synh is te herkennen aan 0W, uit mijn hoofd zit er in onze astra uit 1999 5W30, heel veel verschil tussen 5W30 en 5W40 zit er niet 5W30 is iets dunner, vooral bij auto's die veel olie gebruiken moet je geen superdure olie gebruiken.
Liever geen verschillende olieen mengen dus even kijken in het onderhoudsboekje wat ze er bij jou in gedaan hebben bij de vorige beurt
Jeetje wat snel...zat je te wachten op een vraag??!!!
BEDANKT!
19 jaar
hihi, ik krijg automatisch een melding als er een nieuw bericht is
Ja zo werkt dat bij deze site...:-) Handig he?
Tenzij je het vinkje, die hieronderstaat, weghaalt natuurlijk ;-)
Haal het vinkje weg als je geen bericht wilt ontvangen bij een nieuwe reactie:
volgens mij staat de W voor Winter, de cijfers geven de viscositeit (vloeibaarheid) aan. 0 of 5 voor de viscositeit bij kou en 30 of 40 voor de viscositeit in de zomer.(in dit voorbeeld) Des te lager het getal, des te "dunner" de olie.
Bij onze mondeo moeten we 5w30 synthetische olie gebruiken omdat de hydraulische klepstoters anders niet goed werken.
De W staat er altijd tenzij het om ongedopte olie gaat als SAE50 die bijvoorbeeld in oude Harley's gebruikt wordt
De W staat er dus absoluut NIET voor Winter.
Niet alleen bij kou in de winter, maar ook koud als de motor nog niet warm is. Verder is het niet zo dat 5w30 aangeeft dat het een halfsynteeth is, bv een 10w40 kan net zo goed semi-synthic zijn. Voor meer informatie en om te kijken welke olie voor welke auto wordt aangegeven zie www.kroonoil.nl
19 jaar
5W is altijd halfsyntheet, 0W is altijd fullsyntheet, 10W kan Semi sytheet zijn maar is het meestal niet
Met deze 'W' kunnen wij simpele zielen onthouden dat 't getal ervoor de vloeibaarheid aangeeft in 'koude'toestand, vandaar dat er soms gezegd wordt de W van winter. Hoe lager de getallen, hoe dunner de olie in een bepaalde toestand.
Zoals al eerder geschreven verbruikt iedere motor olie, hoe lager de coderingen heeft vaak ook tot gevolg dat er meer olie verbruikt wordt doordat deze dunner is. De 5W40 wordt aangeraden aangezien deze koud lekker dun is en de olie gemakkelijker hoger gelegen delen van de motor bereikt en bijvoorbeeld de hydraulische stoters makkelijker gevuld worden. De 40 geeft aan dat 't een doodnormale viscositeit heeft als de olie warm is.
Daarbij, SAE is een amerikaanse codering....
Als je de kwaliteit wil bepalen gaat 't over al de codes die achter de 5W40 staan.
Nog een kanttekening, tegenwoordig zijn de smeermiddelen zo goed dat de motoren niet meer 'inlopen' en olie blijven gebruiken en nee, niet alleen Opels.
19 jaar
Ikzelf gebruik 10W40 halfsynthetisch van Mobil. Mijn wagen verbruikt ongeveer 1L/7500km (tevens mijn vervangingsinterval) en heb momenteel toch al 160000km.
Belangrijk is dat je kijkt naar wat er in kleine lettertjes op de verpakking staat vermeld als kwaliteit vb SF,CC,G4.. etc (meer uitleg in bijgevoegde link). Ikzelf heb een 2.0DI en mijn onderhoudsboekje vermeld G5 PD2
Je moet dus olie gebruiken van minstens die aanbevolen kwaliteit. Ik heb er ook moeten naar zoeken maar bijgevoegde links geven wat meer uitleg over bestaande grades en klassering.
succes
Stef
http://www.motorfietsweb.nl/nederlands/d...
19 jaar
Bedankt voor de vele reactie`s, Stef bedankt ook voor de site`s!!!
In m`n boekje staat:
Dieselmotoren tot buitentemperaturen van -15:
SAE 10W-40 ACEA B3-96
Dieselmotoren uitsluitend volgende viscositeitklasse toegestaan:
-SAE 10 W 30 (of groter dan 30) bij temp. tot -15
-SAE 5 W 30 (of groter dan 30)
-SAE 0 W 30 (of groter dan 30)
Allen bij buiten temp. tot -15.
Jeetjemineetje wat een tekst....
19 jaar
Trouwens..als ik zo die site lees denk ik dat toch vol sytnthetische olie het beste moet zijn.
of 5 W 40 of 10 W 40 (m`n boekje zegt dat er 10 W 40 inzit)
19 jaar
Gouden wielmoeren zijn natuurlijk superieur maar wilt niet zeggen dat het beter is dan gewone ;-)
Vol sysntheet is een beetje overdreven, helemaal in diesels, wil je iets minder olieverbruik en iets betere prestaties dan zou ik slick 50 erin gooien (dat doe ik ook altijd)
Mark P, als ik u was zou ik mijn kennis over motorolie eens bijschaven (zie diverse merkenwebsites).
Ik wil ook even aanhalen dat de meeste olie die als volsyntheet verkocht wordt gewone hydrocrack olie is waar men een veel te hoge prijs opplakt. De echte volsyntheet is veel duurder zoals b.v. Mobil 1. Maar of dat allemaal nodig is, dat is een ander verhaal.En slick 50 toevoegen is het zelfde als uw geld in de vuilbak gooien. De reclame mensen weten wel hoe ze de mensen zo gek krijgen om hen zonder enig bewijs de meest gekke dingen te laten geloven en te verkopen.
19 jaar
Slick 50 is keer op keer bewezen, zelfs al jaren geleden in programma's als de gouden koe van veronica waar ze een hele mooie onafhankelijke test deden met twee identieke diesels waarvan de olie afgetapt werdt, de diesel die met slick50 behandeld was bleef gewoon rijden (zonder olie rijden is natuurlijk nooit goed), ook ik heb bij een motor hetzelfde meegamaakt, geen oliedruk meer maar gewoon blijven rijden.
Bovendien merkte ik bij oudere motoren een merkbare verbetering in vermogen en minder verbruik (in zowel benzine als olie), in nieuwere (zoals een astra uit 2000 met 70.000km en 1999 met 80.000km) meer trekkracht vooral in het onderste toerengebied.
Dus wellicht dat jij jouw kennis maar eens bij moet gaan schaven.
Zeker omdat je nu ook toegeeft dat vaak de aanduiding op de verpakking niet zou kloppen.
Veronica is een commerciele zender, dat wil zeggen dat wie genoeg betaalt kan laten uitzenden wat hij wil.
Dus ook die absoluut belachelijke test die jij daar noemt. Hier tellen alleen de kijkcijfers, dus ook de inkomsten. Waarom denkt zouden autofabrikanten toevoegingen aan olie afkeuren. Als slick 50 zo goed zou zijn, waarom gebruikt iedere motorfabrikant dat dan niet als fabrieksvulling??
En ik beweer helemaal niet dat de aanduiding op de verpakking van motorolie niet klopt. Ik beweer wel dat de aanduiding volsynthetisch geen enkel verband heeft met de gebruikte basisolie en zeker niet met kwaliteit, daar zijn andere normen voor, zoals de ACEA, ILSAC en andere. De naam 'volsynthetisch' is vooral een commerciele naam, een verkoopsargument. Er zijn halfsynthetische oliën van bekende fabrikanten die stukken beter presteren als sommige volsynthetische oliën van bedenkelijke herkomst.
19 jaar
De reden waarom het niet gebruikt wordt door motorfabrikanten is dat de motor eerst ingelopen moet zijn voorat je slick 50 gebruikt, dit geeft maar weer eens jouw gebrek van kennis aan.
Bovendien is Veronica geen reclame zender en werdt de test gedaan als zijnde een nieuw product dat op de markt kwam en of het wel waarmaakt van wat ze beweren, geen enkele zender met een respectabel autoprogramma zal zijn naam verbinden aan iets wat niet klopt, het is veronica en geen tellsell
een jij zegt letterlijk '*de meeste olie die als volsyntheet verkocht wordt gewone hydrocrack olie is waar men een veel te hoge prijs opplakt. De echte volsyntheet is veel duurder zoals b.v. Mobil 1*' dus beweer jij zelf dat andere producten onterecht volsyntheet worden genoemd, je moet mij niet aanvallen op jouw fouten en gebrek aan kennis en ervaring.
Geloof maar verder in de sint, met u praten heeft geen enkele zin!
19 jaar
De gene die een vraag stelde over wat voor soort olie hij het beste kan gebruiken heeft nu denk ik wel genoeg stof om over na te denken. :)
19 jaar
Yep, hoewel, hij heeft een diesletje dus niet te veel dure olie kopen ;-)
degene die ben ik, mijn god wat een reactie`s
Hoop dat ik geen haat gekweekt heb...felle reactie`s zeg!
Bedankt mensen!
19 jaar
LOL, ik hoop dat Rik niet uit woede een deuk in zijn eigen auto geschopt heeft ;-)
Maar gelukkig ben je nu iets wijzer geworden over olie :-))
Zeker!
Zouden ze een prijs geven voor de grootste "topic" vd site?
We maken een aardige kans denk ik!
19 jaar
het belang van olie vverversen en filter vernieuwen wordt zwaar overschat In duitsland zijn tests gedaan met autos met niet verversen tot 100000 km en er bleek geen verschilin slijtage te zitten met motoren die regelmatig ververst waren
Daar gaan we weer met zijn alle..... lol
19 jaar
En dan heb je nog de telsell reclame waarbij ze iets "it's amazing, BOB" in de motor gooien en dan twee auto's helemaal de olie eruit laten lopen en dan gaat die auto met dat spul eeuwig door
19 jaar
kom op mensen die tellsel reclames gaan we toch niet geloven he we staan toch nog wel met twee benen op de grond?????????????
19 jaar
Telsell geloven we naturlijk niet, een onafhankelijke test van veronica's heilige koe wel, zeker omdat ik dezelfde ervaringen heb in de praktijk, Slick 50 wordt dan ook in gewone winkels en automaterialen groothandels verkocht en niet via een wazig tellsell spotje
Misschien toch nog even een misverstand uit de wereld helpen.
Synthetische olie is zo duur omdat ze niet rechtstreeks wordt gewonnen uit ruwe olie maar eigenlijk op maat wordt gemaakt.
Je kan het vergelijken met de opbouw van een ketting waar je begint met 1 schakel en er telkens 1 bijhangt tot de gewenste lengte.
In natuurlijke gewonnen olie zit eigenlijk een mengsel van allerlei kettinglengtes dus ook veel langere die de olie dik maken op lage temperatuur.
Bij synthetische heeft men dit volledig onder controle wat maakt dat men de ketenlengte kan bepalen en dus ook de viscositeit(vloeigedrag) op lage temperaturen. Met andere woorden synthetische olie zal beter smeren en vloeien bij een koude motor.
Om de prijs te drukken en toch nog een zeker positieve invloed te hebben van synthetische olie, wordt dikwijls een mengsel gemaakt met een natuurlijk gewonnen fractie uit ruwe olie en dit geeft dan half synthetisch.
Dus normaal gezien zou de benaming synth. of half synth. geen commercieel geleuter mogen zijn.
Of het nu de moeite loont om een dure olie te gebruiken laat ik in het midden. Kosten-baten???
groeten
Stef
PS:Jospen, ik kijk al uit naar je volgende vraag
19 jaar
Ik bedenk alvast een onderwerp.....
B E D A N K T allemaal!
19 jaar
Volgens mij is slick 50 een soort vloeibare teflon, dat zorgt ervoor dat je inwendig minder wrijving hebt en dus minder energieverlies.
Ik kan zat redenen bedenken dat fabrikanten dit afraden, ze ondermijnen bv hun eigen afzetmarkt.
Om op het olieverbruik terug te komen, ik denk dat je over een langere termijn moet kijken. Als de vorige eigenaar veel korte ritten heeft gemaakt zit er veel vocht in de motorolie. Maak je nu een paar lange ritten en de motor wordt goed warm, dan verdampt het vocht en lijkt het of de auto olie verbruikt terwijl gewoon het vocht uit de olie verdampt is.
zou best kunnen....was een leasebak en er is 80.000 mee gereden in 5 jaar, da`s op zich al weinig.
Misschien is dat het geval. Hou vanaf nu op een lijstje bij wat het verbruik is, peil iedere 2 weken.
Mocht ik ELF 5 W 30 gebruiken, zoals meerdere voorschrijven, kan dat er gewoon bij?
Zit nu 10 W 40 in.
19 jaar
Nee geen verschillende soorten olie mengen, dat is niet goed
10W40 mengen met 5W30, dat zijn twee totaal verschillende soorten olie, een kleine moeite om even de olie af te tappen en nieuwe olie erin te gooien.
Kan in principe wel als de olie aan dezelfde specificatie voldoet. De motor zal er heus niet onder lijden. Maar of het zin heeft is een andere vraag.
19 jaar
Dat zijn verschillende viskositeiten, daarom geen verschillende olie. Even aftappen is meestal de beste oplossing.
19 jaar
Olie is Olie anders noemde men het geen olie ;-)
maar in dit geval is de ene een half synth en de ander een 'gewone' olie dus even olie verversen (kun je meteen mooi Slick50 erin goien)
dieselolie is ook olie, maar geen aanrader als vervanger voor de motorolie !! ;-)
LOL
Da`s alrijd handig, bedankt!
:(
m`n Duits is alleen wel waardeloos..dus mocht iemand zich vervelen ? LOL
19 jaar
Interessante bijdrage uit het forum Motor-talk
Hallo,
Erstens ist es schon mal nicht richtig, dass alle 10W-40er teilsynthetisch, u. alle 5W-40er vollsynthetisch sind! In der 10W-40er-Kathegorie gibt es sogar die größten Qualitätsunterschiede. Gibt hier rein mineralische, die meisten sind sog. Hydrocrack-Öle (= etwas verbesserte mineralische), u. nur ganz wenige sind teilsynthetische. Letztere sind i. d. Regel die besten unter den 10W-40ern.
Von den 5W-40ern sind ebenfalls die meisten nur Hydrocrack-Öle (Hc-Öle). Vollsynth. 5W-40er gibt es nur sehr wenige. Bei den 5W-30er ist es ähnlich.
Nur bei den 15W-40er ist es so, dass diese immer rein mineralische sind. U. alle OW- sind immer vollsynth.
Spätestens hier sollte auch deutlich werden, dass der Visko-Bereich nicht unbedingt ein Qualitätsmerkmal ist. Allerdings gibt es natürlich unter den 0W-40ern deutlich mehr Spitzenöle wie bei den anderen Visko-Bereichen.
Die Angaben von z. B. 5W u. 40 sagen aber alleine nicht viel über das Öl aus. Bei der ersten Zahl geht es um die dynamische Visko., also wie sich das Öl bei sehr niedrigen Temp. verhält. Hier geht es vor allem darum, bis zu welcher Temp. das Öl der Ölpumpe noch von selbst zufließt. U. 5W bedeutet z. B., bis min. minus 30Grad.
Die zweite Zahl von z. B. 40, bezieht sich auf die kinetische Visko bei exakt 100Grad. Dieser Wert hat aber für die Praxis kaum eine Aussagekraft. Was den Verschleißschutz bei sehr hohen Öltemp. betrifft, so ist hier alleine der HTHS-Wert (= Visko bei 150Grad u. unter einer Scherbelastung gemessen) von Bedeutung, da dies schon eher dem entspricht, was vor allem an den Kolben passiert.
U. bei Ölen nach ACEA A3/B3 (= Hochleistungsöl mit Potential für verlängerte Wechselintervalle) ist die Mindestanforderung 3,5mPa.s. Egal welcher Visko-Bereich auf der Dose steht. Gilt für ein 0W-30er genauso, wie für ein 5W-50er. Nur bei Ölen mit einem ACEA A1/B1, u. A5/B5-Profil ist die Min-Anforderung nur 2,9mPa.s. Bei den VW-Normen 503.00, 506.00 u. 506.01 ist der HTHS-Wert übrigens auch auf 2,9mPa.s abgesenkt Die nach 502.00 (Benziner) bzw. 505.00 (Diesel) haben deshalb einen besseren Verschleißschutz bei hohen Temp, da diese auf einem ACEA A3/B3-Profil basieren!
Und 150Grad können es an den Kolben schon bei einer verhaltenen Fahrweise sein, wo in der Ölwanne grad mal 70 bis 80Grad herrschen. U. bei längerer Vollast mit hohen Drehzahlen können es (je nach Motor) auch schon mal 250Grad!!! u. noch mehr an den Kolben sein (in der Wanne dann rund 120 bis max. 150)!
Bei solchen Temp. sind dann vor allem leistungsfähige EP (Hochdruck)- u- AW (Verschleißschutz)-Additive gefragt, da das Öl selbst die Reibpartner dann zumin. nicht mehr vollständig voneinander trennen kann. Ein vollsynth. Spitzenöl verkokelt u. verlackt bei solchen Temp zumin. nicht. Außerdem enthalten diese auch sehr leistungsfähige Verschleißschutz-Additive! Mobil nennt die neuen "SuperSyn", welche allerdings nicht in allen Mobil-Ölen, sondern nur in den neuen Mobil1-Ölen enthalten sind!
Einer der größten Irrtümer ist aber:
Dass ein mineralisches 15W-40er gar keine, u. ein vollsynth eine sehr gute Reinigungswirkung hätte. In Wirklichkeit hat das aber überhaupt nichts mit der Art des Grundöls zu tun, sondern liegt ausschließlich am enthaltenen Additiv-Paket. Das Grundöl selbst (egal ob nun mineralisch, hc, teilsyth. o. vollsynth) hat überhaupt keine Reinigungswirkung. Dazu kommt noch, dass die meisten alten Ablagerungen im Motor ölunlöslich sind. Erst die Zugabe von waschaktiven "Detergentien" verleiht einem Öl eine Reinigungswirkung.
U. ob u. wie viel, bzw. wie lange ein Öl Schmutzteilchen tragen kann, hat auch nichts mit der Grundöl-Art zu tun, sondern mit den darin enthaltenen "Dispersanten". Denn, nur diese sind in der Lage, sowohl feste wie flüssige Schadstoffe zu neutralisieren, bzw. zu umhüllen u. bis zum nächsten Ölwechsel fein verteilt in Schwebe zu halten, damit diese nicht ausfallen, sich zusammenballen u. irgendwo im Motor anlagern können (u. für größere Schmutzpartikel, welche die Dispersanten nicht mehr umhüllen können, ist der Ölfilter da). Deshalb ist es auch völliger Unsinn, das gelöste Ablagerungen Ölbohrungen verstopfen könnten.
U. solche Reinigungs- u. Reinhalte-Additive" sind längst in allen Motorölen enthalten. Egal ob es sich dabei nun um ein mineralisches 15W-40er, oder ein vollsynth. 0W-30er handelt. Nur einige spezielle Oldtimer-Öle sind völlig unlegiert (= enthalten keine Additive) .
Die Grundöl-Art spielt bei der Motorsauberkeit nur insofern eine Rolle, dass vollsynth. den Motor weniger verschmutzen, da sie sehr viel temperaturstabiler sind, u. auch deutlich langsamer altern.
Bei den sog. Vollsynth. ist das Ausgangsprodukt zwar auch ein Mineralöl (ausgenom. synth. Ester), jedoch werden diese auf molekularer Ebene völlig neu aufgebaut. Die Ölmoleküle sehen nachher ganz anders aus, u. zwar genauso wie es sein sollte. Dadurch wird erreicht, dass diese sehr viel temperaturstabiler sind, u. deshalb auch deutlich langsamer altern. Bei Temp. wo ein mineralisches schon lange verkokelt u. verlackt, schmieren diese noch. Halten locker 350Grad aus.
Außerdem haben diese von Haus aus schon einen höheren Viskositätsindex (VI). Bedeutet, dass sie mit zunehmender Temp. nicht so stark ausdünnen. Gibt man dann noch einen robusten VI-Verbesserer dazu, erreicht man einen noch höheren VI. Deshalb können diese auch im kalten Zustand viel dünnflüssiger sein, ohne dann bei hohen Öltemp. zu dünn zu werden (z. B. 0W-40)!
Ein echtes Spitzenöl entsteht deshalb erst, wenn man einem hochwertigen Grundöl ein entsprechend leistungsfähiges Additiv-Paket beigibt. Der Additiv-Anteil liegt heute bei den Motorölen bei 15 bis 30%!!!
Da HC-Öle schon mal besser als mineralische, aber viel günstiger als vollsynth. sind, geht der Trend immer mehr in diese Richtung. Der Großteil der neueren Öle sind deshalb alles HC-öle. Nur die OW- sind noch alle vollsyntetische. Die 10W-40er sowieso, aber auch von den 5W-30er u. 5W-40ern sind die meisten nur HC-Öle. Nennt sich dann HC-"Synthese", oder aus der "soundso"-Synthese-Technologie!
Das "nonplusultra" ist aber natürlich immer noch ein hochwertiges vollsynth. Grundöl, welches auch ein modernes u. sehr leistungsfähiges Additiv-Paket enthält. Wie z. B. die neuen Mobil1-Öle. Gibt aber natürlich auch noch andere vollsynthetische Spitzenöle, welche auch nicht ganz so teuer sind.
Hoffe mit dieser Info wenigstens die größten Irrtümer aus der Welt zu schaffen!
19 jaar
En dan nog te bedenken dat ik hierboven "alrijd" schrijf in plaats van "altijd",
dus niet alleen Duits is een zwakke kant
Lol
19 jaar
Jongens, toch nog even iets :
Ga bij m`n beurt pas alle olie laten vervangen voor een ander type. Omdat het mengen ook niet alles is.
Nu zag ik nog een uitleg in m`n boekje, waar ik een vraagje over heb: (2 vragen)
ACEA B 3 96
B= Dieselmotoren
3= Hoogste vereiste (beste)
96= Geldigheid jaar ACEA-indeling ???????
Wordt er bij gezegd dat "een hogere kwaliteit ook mag"
1: Wat bedoelen ze dan?
Bv "B 3.." en dan geen "96" maar een hoger getal of iets anders?
En in de tabel staat:
10W30 en 10W40 gaan tot -20 en de overigen (0W30 etc) tot -30
2: Kan ik dan niet concluderen dat je in NEderland (met ons weer) eigenlijk nooit kiest voor de categorie die gaat tot -30?
Zo koud wordt het hier nooit.
Thanx
19 jaar
0W30 wilt niet alleen zeggen dat het temp bereik lager is maar ook de eigenschappen beter zijn, maar voor een diesel is dat overbodig omdat hij toch veel olie verbruikt
Waarom zou een diesel per definitie veel olie verbruiken?
Ik rijd totaal al ongeveer 900.000 km met 4 verschillende dieselauto's. De olie is altijd minimaal de voorgeschreven termijn blijven zitten of zelfs veel langer bij mijn Passat.
Ik heb tussen de beurten nog nooit een druppel olie bijgevuld.
En ik heb nog nooit op minimumpeil moeten rijden. Ik heb diverse oliemerken en viskositeiten gebruikt na elkaar zonder enig probleem.
De auto's werden wel tamelijk rustig gereden bij koude motor.
19 jaar
Houd u gewoon aan de voorschriften van de constructeur.
Bijna alle recente motorolie voor dieselauto's valt onder B3-96 of B3-98, zowel minerale, halfsynthetische als volsynthetische.
Longlife olie is soms B1 of B4-B5, afhankelijk van het type en merk van auto. De lagere viskositeiten geven sneller nokkenassmering dan de hogere, dus minder koudestartslijtage, aan u de keuze.
19 jaar
Bedankt!
Heb nu Valvoline Maxlife 10W40 gekocht, zegt het volgende:
Een langer leven voor de oudere motor
MaxLife, speciaal ontwikkeld voor motoren met meer dan 100.000 km op de klok. MaxLife zorgt dat het beste uit oudere motoren gehaald wordt. Het product werd al bij de introductie in 2001 door het vooraanstaande Amerikaanse blad "Lubricants World" gekozen tot Product van het jaar. Er is op dit moment geen vergelijkbaar product verkrijgbaar en dus uniek op de markt. MaxLife dankt zijn werking aan de hoge kwaliteit van de samenstelling - de eerste motorolie, die toevoegingen bezit om het verouderingsproces te vertragen en het leven van een motor met hoge kilometerstand te verlengen."
Is en blijft reclame, maar alle verpakkingen zeggen mooie dingen en deze voldeed aan alle eisen.
"
19 jaar
Nog een voordeel:
was 4 liter, dus al hij zoveel zuipt als standaard is kan ik er een jaar tegenaan voor 25,-!
Hoop ik :)
19 jaar
LOL, Lubricants World, het valt me nog meer dat ze er niet opgezet hebben getest in de ruimtevaart ;-)
Als ze er nu opgezet hadden TNO ofzo dan had het meer waarde gehad, een van mijn oudere auto's rijdt nog steeds met 20W50 (en slick50)
helaas heren moet rik gelijk geven
alle toevoegingen die je er extra bij doet werken tijdelijk
als het olie verbruik hoog blijft 1 ltr op 6000 km vindt ik schappelijk laat dan eerst eens compressie meten en evt klepseales verv klagen heeft geen zin auto rijden kocht geld en goedkoop is duurkoop rijstijl kan er ook invloed op hebben
en vind je alles toch te duur ga dan te voet of koop een fiets
gr paul
Ik denk dat je nog geen klagen hebt met het verbruik van olie bij deze opel, lees het boekje er maar op na, OPEL vindt nl. een verbruik van 1 liter op 600!!!! km normaal bij dit type motor!!!, Heb een kennis die al jaren opelfreak was en in 1999 een nieuwe 2 ltr diesel kocht en die na 2 maanden al aan een enorm gezeik kon beginnen met dealer en importeur omdat ie alle dagen met de oliefles bij de auto stond!!(hij moest vaker olie bijvullen dan diesel) uiteindelijk is er toen dan een andere motor ingekomen maar eigenlijk vonden ze hem maar een zeur!!. de verklaring van opel was dat dit type motor iets ruimer in de zuigerafdichting zat omdat ze er veel van in zuid duitsland en de alpen verkochten en de zuigers daar uit zouden zetten bij het warm worden tijdens rijden in de bergen. (??????)
rare verklaring
gr
Het verhaal van Peter Power komt me bekend voor. Mijn schoonvader kocht een tdi in 2001 en exact het zelfde verhaal. Op een gegeven moment trok zelfs de lease maatschappy aan de bel want ze vonden het vreemd dat hij zoveel olie kocht. Na een verklaring van opel nederland dat het extreme gebruik van olie ging men er dan uiteindelijk mee accoord. Nu heeft ie in september weer een nieuwe astra G ook een tdi en dit keer valt het olie verbruik reuze mee. Misschien ligt het aan de onderdelen die ze in de motor doen of waar ie vandaan komt.
19 jaar
Het zou kunnen zijn door het vele afremmen op de motor in de bergen dat de motor wat heter wordt, maar ik betwijfel of de zuigers dan extreem heet zouden worden.
Voor degenen die dit misschien nog lezen:
Heb er Valvoline olie in gedaan, schijnt goed te werken voor diesels met een ton op de teller en meer.
Heb er tot nu toe ruim 2000 mee gereden, zonder een druppel.
Heb goeie hoop dat het nu beter gaat.
Zal het "eindresultaat" noemen tzt
groetjes Jos
19 jaar
ik moet het toch even kwijt...ergen hierboven staat dat een5 w 30 ook een halfsyntheet is. bij de dealers gooien ze er elf 5w30 volsyntheet in....zeker weten
bij de dealer gooien ze er inderdaad 5W30 in, maar dat is wel halfsyntheet, zelfs volgens mijn opeldealer.
op de site van elf staat het ook...en elf 5w30 is door opel voorgeschreven aan de dealers tegen olieverbruik.
EXCELLIUM GM 5W-30 Synthetic technology oil for Gasoline and Diesel engines. Adapted to extended oil change intervals, it was specially developed to meet the requirements of Opel engines.
ACEA A3/B3/B4, API SL/CF, GM-LL-A025 et -B025
ja synth, geen full synth, er is nogal wat verwarring doordat fabrikanten vaak verschillende benamingen gebruiken en zelfs benamingen gebruiken die nergens op slaan.
Tja je moet wat om de concurentie voor te blijven ;-)
elf gebruikt de benaming full synth zelf inderdaad niet...pff laten ze lekker allemaal hetzelfde gebruiken!
Mijn ervaring met mijn 2.0DTL is: 0W40 is top !! (volsynthetisch)
19 jaar
Gisteren hebben ze bij de beurt van de opeldealer er 10W30 van Castrol ingegooid, daar ben ik eigenlijk niet blij mee.
###UPDATE###
VOOR DEGENE(N) DIE ER OOIT NOG WAT AAN HEBBEN:
Sinds het gebruik van 5W30 olie (Shell) heeft mijn auto (tot nu toe) in ieder geval 6000 km gelopen op 1/2 liter.
Ik wacht geduldig af hoever ik kom voordat de 2e halve liter erbij mag.
Komt gemiddeld neer op 1 liter op ca 12.000 km.....
en dat ipv 1 liter op 6000
AANRADER DUS!
19 jaar
[quote=pe3hmp]Halfsynth is te herkennen aan de aanduiding 5W, full synh is te herkennen aan 0W, uit mijn hoofd zit er in onze astra uit 1999 5W30, heel veel verschil tussen 5W30 en 5W40 zit er niet 5W30 is iets dunner, vooral bij auto's die veel olie gebruiken moet je geen superdure olie gebruiken.
Liever geen verschillende olieen mengen dus even kijken in het onderhoudsboekje wat ze er bij jou in gedaan hebben bij de vorige beurt[/quote]
Nou dat is ook niet helemaal waar,mijn Astra G diesel automaat 2.0 Di 16v 1999 geef ik Castrol 5w40 full syn. Als je niet oplet en je mengt die 2 ( 5w30 half - syn , 5w40 full - syn) gaat het geen deugt doen aan je dichtingen. Ter alle duidelijk heid,5w40 bestaat ook in full - syn welke echt fantastisch is voor men TD, 0,5l op 10.000kms,dan gooi ik er nieuwe in.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar