close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Omega: Omgea 2.5TD loopt warm

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5TD

Terug van Oostenrijk heb ik met deze overigens zalige auto erg lang erg snel gereden. Op alle stukken waar dat mocht reed ik zeker 190km/h en soms nog iets harder.

Toen we op zo'n 100 km van Nederland zaten, dus zo'n 700 km autobaan onder de banden, liep de auto ineens warm. Meter in het rood, lampje aan. Ik ben direct gestopt en heb de motor stationair laten draaien, met de kachel op "hi" om snel warmte kwijt te kunnen raken. De verwarming werd echter helemaal niet warm en de auto bleef heet dus heb ik de auto uitgezet. Omdat de kachel niet heet werd dacht ik dat er geen koelvloeistof meer in zou zitten en toevallig had ik een kan koelvloeistof in de auto staan dus die wilde ik gaan bijvullen. Het reservoir was echter nog vol en voelde niet eens zo warm aan.

Ik heb de auto even laten afkoelen en ben toen weer gaan rijden. Wat ik nu zie is dat ik ongeveer 110km/h kan rijden en dan blijft de temperatuur rond de 100 hangen. Geef ik meer gas of moet ik een viaduct op dan gaat'ie direct in het rood. De auto (de motor) klinkt en voelt qua prestatie normaal. Verbruik is ook gewoon volgens de boordcomputer.

Ik ben geen monteur maar heb wel iets gevoel voor techniek en ik denk zelf aan:

Thermostaat: Als die dicht blijft staan dan blijft het water in het "binnen circuit" stel ik mij voor. Dit veklaard alleen de kachel niet helemaal of zit die op het "buitencircuit"? (noem je dat eigenlijk zo?) Ik kan het ook niet rijmen met het harde rijden. Ergens denk je dat het snelle rijden er iets mee te maken moet hebben maar dat kan ook toeval zijn. De thermostaat heeft natuurlijk wel hard moeten werken want in Oostenrijk was het overdag -10 dus dan al'ie vaak open en dicht hebben moeten gaan denk ik (berg op, veel warmte: open. Berg af weinig warmte, veel kou: dicht).

Verstopte radiateur: zou kunnen, maar kan dat zo ineens gebeuren dan? Gaat dat niet geleidelijk? En is dat te rijmen met hard rijden? En verklaard dat de kachel die niet warm word?

Kapotte waterpomp: schijnen platic schoepen te zijn. Zou natuurlijk kunnen. Geen stroming is ook warm lopen en dat verklaard ook waarom de kachel niet warm word. Zou ook kunnen met de snelheid, hoge toeren van de motor laten ook de pomp harder draaien en dus meer druk op de plastic schoepen. Probleem is alleen: stel dat je GEEN stroming hebt. Loopt de motor dan niet zo warm dat er niet mee te rijden is? Ik kan nu gewoon snelweg doen met 110km/h hoor. Alleen file en stoplichten zijn een probleem, dan loopt'ie warm.

Kop(pakking): zou ook kunnen maar de cilinderdruk is bij deze auto gauw een 20bar dacht ik dus dan zou het water eruit moeten JAGEN. Toch? Vind het wel passen bij het harde rijden.

En last but not least: de vsco koppeling op de fan. Ik noem 'm omdat'ie natuurlijk ook bij het koelsysteem hoort maar die komt normaal pas in net voordat de motor het rood in gaat (100+?) en daar kom'ie normaal helemaal niet. Gewoonlijk hangt de temp ergens tussen de 90 en de 100 graden (op de meter dan he, zal best afwijken). Bovendien waait geeneen fan zo hard als de rijwind bij 100 km/h dus dit heeft er niets mee te maken (denk ik).

Probleem is dat je niet makkelijk ergens bij kunt. Ik vind het niet erg wat te vervangen maar stel bijvoorbeeld een radiateur, dan ben je ex montage toch 480 euro verder en dan weet je niet eens of dat het was.

Enfin ik had het hier met de (dealer) monteur over en die wist het ook niet. Samen kwamen we niet verder dan dit verhaal. Volgende week gaat'ie ernaartoe, eerst maar eens naar de pomp kijken.

Iemand een beter idee? Ervaring hiermee?

ps: km stand is 237000 km.

Geplaatst door

Sharpcoder (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waarschijnlijk slipt het schoepenwieltje van de waterpomp over de as.

Hierdoor koelt hij inlage toeren niet of veel te weinig en draait het op toeren hard genoeg om te koelen.

aangezien er geen warmte uit de kachel komt, lijkt het mij een stroming probleem.

Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

Kijk even naar het stekkertje van de ventilator.
Bij mij zat deze los en liep de auto ook warm, even aandrukken en klaar.

Macro 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.