Opel Omega: Verwarming in auto-stand

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 DTH

Auto heeft climate-control. Wanneer verwarming op handmatig staat en alleen warme lucht op midden en voorruit wordt gevraagd, doet alles het en stroomt er warme lucht door ventilatieopenigen naar buiten. Wanneer ik verwarming aan voeten vraag loopt uitstroom warme lucht terug. Aanjager staat aan en is ook te horen. Er komt echter geen lucht meer door ventilatieopeningen. Wanneer verwarming op 'auto' staat, hoor ik de aanjager maar voel ik nergens warme lucht naar buiten komen door de ventilatieopeningen.
Het lijkt erop dat, wanneer er lucht aan de onderkant (dus bij de voeten) gevraagd wordt, het systeem z'n warme lucht (als dat er is) ergens anders naar toe laat stromen. Je zou denken aan een lekke of losgeschoten slang, maar helaas kan garage niets vinden.
Onlangs is koelwatertankje vervangen. Weet niet of dat een relatie heeft met bovenstande probleem, maar ik meld het maar even.

Wie weet op welke manier dit verwarrmingsprobleem is te verhelpen?

pc.bakker1

Geplaatst door pc.bakker1 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Blijft er niet een klepje hangen in het kachel huis.

motortje defect oid.

Willem

pc.bakker1 (0), 16 jaar geleden

Gaan we na. Zodra het euvel is verholpen laat ik je het weten. In elk geval bedankt voor je reactie.

Peter

Sharpcoder (0), 16 jaar geleden

Zal de besturing wel zijn. Dat ding waar de knopjes op zitten van de climatecontrol is de "computer" en die schijnt nog al eens kapot te gaan. Hadden wij ook. Kost wel wat dat ding maar gelukkig liggen er genoeg op de sloop. Wel effe langs de dealer want de code van de nieuwe climatecontrol moet in de boordcomputer ingebracht worden. deden ze bij mijn dealer trouwens voor nix hoor.

Oh ja wat je ook kunt proberen is dat ding resetten: druk "off" en "auto" gedurende een aantel seconden tegelijk in.

suc6

pc.bakker1 (0), 16 jaar geleden

Dat met "zal het knopje wel zijn" geloof ik niet. Immers, de aanjager doet wat ie moet doen als ik afga op het geluid, alleen er komt geen lucht uit wanneer er verwarming wordt gevraagd bij de voeten. Dat is niet alleen wanneer ik "auto" indruk, ook op manuele stand geeft ie dit euvel, geen warme lucht wanneer ik ook bij de voeten warm vraag.
Voor alle duidelijkheid:
- auto off: boven en midden warmte. Wanneer onder warmte wordt gevraagd loeit aanjager wel maar warme luchtstroom is weg en niet te traceren;
- auto on: wanneer warmte wordt gevraag dan loeit de aanjager en is warme luchtstroom weg en niet te traceren.
Koude lucht is geen probleem en functioneert naar behoren. Wordt je alleen met dit weer niet vrolijk van.

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Wat Sharpcoder zegt: Stuurmodule defect: ding met de knopjes erop. zijn namelijk niet alleen knopjes er zit een Print achter met een Computertje

Deze gaan helaas VAAK stuk.

Willem

pc.bakker1 (0), 16 jaar geleden

Beste Willem en Sharpcoder, het resetten is niet gelukt in die zin dat dat geen oplossing bleek te zijn. Dinsdag heb ik weer een overdekte ruimte en gaan we weer aan de slag met de auto. De garage heeft inmiddels alle elektronica doorgemeten en heeft daarin geen fouten geconstateerd. Ook geeft het systeem zelf geen fouten aan. We gaan nu zoeken naar een 'defecte motor' en/of blijven hangen van een klep(je). We blijven zoeken naar het probleem en middels problemcar hou ik jullie op de hoogte. Trouwens, nog de allerbeste wensen voor 2008!

Peter

pc.bakker1 (0), 16 jaar geleden

Ha, gevonden!!! Wat blijkt, wanneer de stand op "auto" staat, regelt de verwarming zelf warmte en doet dat zonder dat je je aan het stuur vast moet houden. Wanneer er echter koude(ere) lucht wordt gevraagd moet je wel zorgen dat je vast zit omdat je anders, in de hoogste stand van de aanjager, uit je stoel kan worden geblazen (bij wijzwe van spreken). Doordat de vloeistof in de airco op een te laag peil stond en 'een' vacuümpomp niet helemaal goed functioneerde door een wat slechte aansluiting, bleven de verwarming en airco onder de maat functionerern. Tastbaar gevolg: beslagen ramen en niet altijd even warm in de stand "auto".

Alles bij elkaar is de garage er in totaal 2 tot 3 dagen mee beziggeweest. Uiteindelijk heb ik de auto weer meegekregen met de woorden: "het moet nu zijn opgelost en als je denkt dat er er (nog) wat is, kom langs, al zou dat dan nu de 5de keer zijn. Ach, en een factuur? Het doet het allemaal weer!"

Dank aan beiden heren die via Problemcar hgebben gereageerd en speciale dank aan Opelgarage Broekhuis te Lelystad. Klasse!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.