Opel Kadett: Opel kadett d 1981 ratelend geluid als je de koppeling op laat k

Bouwjaar: 1981, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

hallo,

ik heb een opel kadett d uit 1980 en die reed altijd perfect, er staat nog maar 48000 km op de teller.

nu als ik de koppeling op laat komen komt er opeens een ratelend geluid, als ik de koppeling intrap hoor ik het geratel niet.
ook kan de auto alleen neutraal draaien, als ik in ze 1, 2, 3, 4 of achteruit wil rijden begint hij te ratellen en komt niet vooruit!

kan iemand mij mischien vertellen wat er stuk kan zijn, en hoe dit op te lossen is?

Met vriendelijke groeten,

Luuk

Luukkadettd

Geplaatst door Luukkadettd (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Kadett? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

51 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Een van de aandrijfassen kapot?

Hans

kleijn (0), 15 jaar geleden

zo ja .Dan allebei vervangen

Luukkadettd (0), 15 jaar geleden

ik ben op het gebied van auto's echt een amateur, waar kan ik deze vinden?

vriendelijk bedankt

kleijn (0), 15 jaar geleden

doe jij het hans of doe ik het dat zijn die twee dingen aan de zij kant van je motor die naar je wielen lopen

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

jij dus

kleijn (0), 15 jaar geleden

[quote=Hans4037]jij dus[/quote]
ik kon het niet laten maar als je dat al niet weet begin er dan maar niet aan groet willem

Luukkadettd (0), 15 jaar geleden

als je de auto in ze 1 duuwd komt hij wel vooruit laat dat duidelijk zijn, hij rijd alleen niet weg in ze 1 enz, of achteruit het lijkt wel alsof hij hem niet pakt

vriendelijk bedankt

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Ik kan het mis hebben, maar ik dacht dat een Kadett achterwielaandrijving had?
Hoe dan ook ,er is iets mis in de overbrengingsorganen tussen motor en aandrijfwielen, dat is wel zeker.

kleijn (0), 15 jaar geleden

wat is nu het echte probleem kun je hem niet in zijn versnelling zetten of>>kun je hem wel in zijn versnelling zetten en gaat die ratelen ??als je wilt wegrijden ?? laat anders het geluid even horen

Luukkadettd (0), 15 jaar geleden

je kan hem gewoon in ze 1 zetten en in ze 2,3,4 en ze achteruit, maar zodra je de koppeling op laat komen hoor je aan de bestuurderskant voor ong bij de pedalen een ratelend geluid, en bij het wegslepen van de auto leek het net over er iets onder de auto over de weg sleepte, (wat niet het geval was heb gekeken)

vriendelijk bedankt

kleijn (0), 15 jaar geleden

[quote=E.T.Wiersum]Ik kan het mis hebben, maar ik dacht dat een Kadett achterwielaandrijving had?
Hoe dan ook ,er is iets mis in de overbrengingsorganen tussen motor en aandrijfwielen, dat is wel zeker.[/quote]
als het goed is is het een d kadet

Santa (0), 15 jaar geleden

[quote=E.T.Wiersum]Ik kan het mis hebben, maar ik dacht dat een Kadett achterwielaandrijving had?
Hoe dan ook ,er is iets mis in de overbrengingsorganen tussen motor en aandrijfwielen, dat is wel zeker.[/quote]
De Kadett-D heeft voorwielaandrijving.
De laatste Kadett met achterwielaandrijving was de Kadett-C

KADETT-C
[url=http://img372.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img372.imageshack.us/img372/2143/...[/img][/url][url=http://g.imageshack.us/thpix.php][img]http://img372.imageshack.us/images/thpix...[/img][/url]

en de KADETT-D
[url=http://img73.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img73.imageshack.us/img73/1356/ka...[/img][/url][url=http://g.imageshack.us/thpix.php][img]http://img73.imageshack.us/images/thpix....[/img][/url]

kleijn (0), 15 jaar geleden

heb ik nog van 76 de laatste is van 79

Luukkadettd (0), 15 jaar geleden

me neef is automonteur, en die had het erover dat er waarschijnlijk een heveltje op de bak is verschoven of gebroken ofz, is dat mogelijk? met het probleem wat ik heb?

Santa (0), 15 jaar geleden

[quote=Luukkadettd]je kan hem gewoon in ze 1 zetten en in ze 2,3,4 en ze achteruit, maar zodra je de koppeling op laat komen hoor je aan de bestuurderskant voor ong bij de pedalen een ratelend geluid, en bij het wegslepen van de auto leek het net over er iets onder de auto over de weg sleepte, (wat niet het geval was heb gekeken)

vriendelijk bedankt[/quote]
Kan ook gewoon de koppeling zijn die aan gort is.
Hart uit de plaat o.i.d.

kleijn (0), 15 jaar geleden

kan ook maar wat je aan geeft is het een as maar laat je neef even kijken dan horen wij het wel afgesproken groet willem2

Luukkadettd (0), 15 jaar geleden

als ik onder de auto ga liggen kan ik dan zien of er iets mis is met de aandrijving?

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Denk dat Santa wel eens gelijk zou kunnen hebben. Ik ga ook voor de koppelingplaat waarvan de naaf uitgebroken is of de voeringringen liggen er af.
Bak hoeft er hiervoor niet uit. Koppeling kan zo vervangen worden.
Denk dat je onder de auto niets kunt vinden wat mis is. Aandrijfassen gaan / gingen nooit stuk bij deze behoudens dat ze soms lawaai gingen maken als er een ashoes gescheurd was (geweest).

Gr.

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Als je de koppeling op laat komen in de tweede versnelling en wat gas geeft en de snelheidsmeter loopt dan is er een aandrijfas kapot. Gebeurt dit niet dan zit het probleem in de koppeling.

Hans

Luukkadettd (0), 15 jaar geleden

oke dank je wel, ik ga dit morgen eens na kijken.

weet iemand mischien wat de kosten bij de dealer zijn om de koppeling, of dus de aandrijfas te repareren, want zelf krijg ik dit niet voor elkaar,

alvast bedankt

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Werktijd +/- 1 uurtje x uurtarief. Materiaalkosten complete koppelingset +/- 200,- euro.

Gr.

kleijn (0), 15 jaar geleden

lijkt me toch echt handiger om eerst de oorzaak te vinden . koop je een koppelings setje is het toch een as maar je hebt een makkelijke auto om te sleutelen groet willem2

TheoStek (0) PRO, 15 jaar geleden

Kadett D heeft voorwiel aandrijving.

Als 1 van de aandrijfassen defect is merk je dit meteen in het trillen wat de auto veroorzaakt bij het weg rijden.
Zelf denk ik dat het druklager naar de vaantjes is.

Koppeling en druklager vervangen.

Luukkadettd (0), 15 jaar geleden

ik heb gister gekeken, zette hem in ze 2 liet me koppeling opkomen en gaf gas, me snelheidsmeter liep gewoon terwijl ik niet vooruit ging, was dus de aandrijf as. toen ging ik onder de auto liggen en keek naar de aandrijfas en kwam er achter dat deze gewoon los zit ga van het weekend maar is bandje eraf halen enz.

bedankt

Santa (0), 15 jaar geleden

Daarom wordt er hier ook vaak gezegd: "Meten is weten en gissen is missen".

Het is erg lastig om een oplossing aan te dragen wanneer de topicstarter zelf nog niet goed heeft gekeken om zaken uit te kunnen sluiten.

Een probleem plaatsen en vragen wat het KAN zijn, kan vele antwoorden opleveren: "Alles kan, waterkan, theekan, melkkan........"

kleijn (0), 15 jaar geleden

hij zal het wel weten dat die geen hele as hoeft te kopen toch

Santa (0), 15 jaar geleden

Dan weet hij het NU...

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote]hij zal het wel weten dat die geen hele as hoeft te kopen[/quote]
Maar een goede gebruikte complete as zou wel eens minder kunnen kosten als een nieuw los onderdeel............

Gr.

Luukkadettd (0), 15 jaar geleden

hallo allemaal,

het was dus zeker mijn aandrijfas, dat staat nu wel vast, maar vandaag starte ik de auto in ze neutraal en gaf gas om te kijken hoe hard het geratel geluid was, en toen schoten er opeens 2 ronde ijzeren kogels met vet/olie van de aandrijfas af, kan het zijn dat het geratel en het niet vooruit rijden in ze 1, en in ze achteruit dus komt door een kapotte lager? zo ja welk lager is dit dan?

alvast heel erg bedankt

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Dat was de homokineet die uit elkaar is gevlogen deze zit onder de rubber hoes aan de buitenkant bij het wiel in de aandrijfas.

Hans

Luukkadettd (0), 15 jaar geleden

hoeft de aandrijfas dus niet uit de bak?, zal de homkineet de oorzaak zijn van het niet meer in ze 1 kunnen wegrijden en in ze achteruit rijden?

alvast bedankt

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Klopt. Dit is de oorzaak dan. En nee hoor, as hoeft hiervoor niet uit de bak. Althans, als het de buitenste is die defect is. Direct achter het wiel dus. Als het de binnenste is, wel.
De buitenste vervangen gaat als volgt: wiel er af, borging verwijderen van de asmoer op de wielnaaf, deze moer ( maat 30 mm) losdraaien. Dan aan de achterzijde van het wiel onder de aandrijfas de wielophanging losmaken. Eerst de borging er uit trekken, moer lossen en de kogel naar beneden er uit. Deze kogel zit conisch geklemd. Een klap met een flinke hamer tegen de zijkant (!) van het bevestigingsoog doet wonderen. Hierna kan de as uit de naaf getrokken worden.
Nadien de rubberhoes losmaken en het vet er uit poetsen. Nu de clou: het asdeel zit geborgd met een veertje. Als je goed kijkt vind je deze. Met een tangetje de 2 pootjes van het veertje uit elkaar drukken en je kunt dan het asdeel er af schuiven. Dit gaat echter soms zwaar zodat je een hamer erbij moet hebben.
Montage in omgekeerde volgorde enn vergeet de borgingen niet aan te brengen.

Gr.

Luukkadettd (0), 15 jaar geleden

is dit te doen voor iemand die hier geen ervaring mee heeft?

ik zit een beetje te twijvelen om hem naar de garage te brengen, ik denk dat ik daar wel een hoop centen voor moet neerleggen

maja

bedankt

kleijn (0), 15 jaar geleden

als je een klein beetje inzicht hebt kun je dit gwoon zelf
is echt niet moeilijk een brug is makkelijk maar niet noodzakelijk
je moet even durven
laat je neef helpen groetjes willem2

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik zou het volgende doen: da naar een sloperij en haal een gebruikte as. Kost weinig. Schatting: 30 tot 40 euro.
Ga dan naar een garage en laat dan alleen de homokyneet er onder zetten. Dan hoeft de as niet uit de bak. Dus ook geen gesop met olie en bijvullen later.
Zij kunnen dit in een half uurtje omzetten. Ben je voor minder dan 100 euro klaar en geen kopzorgen of het allemaal wel goed gedaan is.

Gr.

Santa (0), 15 jaar geleden

Aandrijfasjes van D-Kadettjes liggen momenteel NIET meer voor het oprapen.......

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Santa]Aandrijfasjes van D-Kadettjes liggen momenteel NIET meer voor het oprapen.......[/quote]
Klopt. Maar 1 is ook genoeg. En de homokyneet van een E-Kadett 1200 is identiek.............En daarbij: de homokyneten links en rechts zijn gelijk.

Gr.

Luukkadettd (0), 15 jaar geleden

[quote=Petje57]Ik zou het volgende doen: da naar een sloperij en haal een gebruikte as. Kost weinig. Schatting: 30 tot 40 euro.
Ga dan naar een garage en laat dan alleen de homokyneet er onder zetten. Dan hoeft de as niet uit de bak. Dus ook geen gesop met olie en bijvullen later.
Zij kunnen dit in een half uurtje omzetten. Ben je voor minder dan 100 euro klaar en geen kopzorgen of het allemaal wel goed gedaan is.

Gr.[/quote]
de homokineet aan de bakkant van mij is stuk.
maar als ik een gebruikte as haal bij de sloop wat jij zegt en ik laat alleen de homokineet daarvan over zetten op mijn as dan moet de as toch neem ik aan uit de bak of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?

alvast heel erg bedankt

TheoStek (0) PRO, 15 jaar geleden

Dat begrijp je niet verkeerd Luukkadettd.

Als de homokineet aan de bak kapot is moet de as uit de bak verwijderd worden.

Het is te zelf te doen, maar als je geen noot hebt ervan laat het dan doen, want de fuseekogel van het stuurhuis moet los en de fuseekogel van de onderste draagarm.
De olie loopt uit de versnellingsbak en zal ook terug moeten.
Ga niet slaan met een hamer want het risico is te groot dat als je mis slaat, je de kogels en diens stofkapjes aan gort helpt.
Goed gereedschap is het halve werk, gebruik absoluut geen hamer.

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Luukkadettd][quote=Petje57]Ik zou het volgende doen: da naar een sloperij en haal een gebruikte as. Kost weinig. Schatting: 30 tot 40 euro.
Ga dan naar een garage en laat dan alleen de homokyneet er onder zetten. Dan hoeft de as niet uit de bak. Dus ook geen gesop met olie en bijvullen later.
Zij kunnen dit in een half uurtje omzetten. Ben je voor minder dan 100 euro klaar en geen kopzorgen of het allemaal wel goed gedaan is.

Gr.[/quote]
de homokineet aan de bakkant van mij is stuk.
maar als ik een gebruikte as haal bij de sloop wat jij zegt en ik laat alleen de homokineet daarvan over zetten op mijn as dan moet de as toch neem ik aan uit de bak of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?

alvast heel erg bedankt[/quote]
Je had nog niet verteld dat de homokyneet aan de bakzijde stuk was. Maar dat maakt voor het loshalen van de as niet veel uit alleen moet deze zoals ik al eerder aangaf (#33) nu wel uit de bak.
Het vinden van een gebruikte as zal niet veel moeite kosten: ook de homokyneten van een Kadett E zijn passend op jou auto. En die Kadett E liggen nog bij bosjes op de sloop.
Nu zal er natuurlijk wel olie bijgevuld moeten worden dus is het verstandiger om dat werkje even aan een garage uit te besteden.

Gr.

Luukkadettd (0), 15 jaar geleden

Past de gehele as van een opel kadett E dus ook op mijn opel kadett d?

ga namelijk morgen naar de sloop toen om een as te vinden, en ik heb ook al een garage gevonden die hem er voor mij op wil zetten voor een mooie prijs:D

bedanktt

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Luukkadettd]Past de gehele as van een opel kadett E dus ook op mijn opel kadett d?[/quote]
Inderdaad. Niet van alle E-Kadetten maar wel van de 1200, de 1300 en de 1400.
De E-Kadett met nog grotere motoren ( 1.6, 1.8 en 2.0) hebben andere assen i.v.m. de grotere krachten die er dan opkomen.

Gr.

Luukkadettd (0), 15 jaar geleden

kom net van de sloop vandaan en ze hadden geen as voor mijn opel liggen :(
weet iemand anders mischien nog een adress in de buurt van Zaandam/Amsterdam?

alvast bedankt

Santa (0), 15 jaar geleden

Luuk, probeer Google eens..........

Of deze........ http://www.onderdelenlijn.nl/

Luukkadettd (0), 15 jaar geleden

heb een sloop gevonden die een as heeft liggen alleen mijn opel kadett D hatchback 1.2 komt uit de 5e maand van 1981, en de as die hij heeft liggen is voor een opel kadett D hatchback 1.2 uit de vanaf de 9e maand:S zit hier verschil in of niet? wie durft dat met zekerheid te zeggen. het bedrijf durft dit namelijk niet met zekerheid te zeggen.

alvast heel erg bedankt

kleijn (0), 15 jaar geleden

volgens mij van jouw tijpe kun je.
van 1979 tot en met 1984 1200 motor .
zijn allemaal hetzelfde .
groetjes willem2

Santa (0), 15 jaar geleden

Neem je oude as gewoon mee en vergelijk ter plekke............

Luukkadettd (0), 15 jaar geleden

het probleem is dat ik de oude as niet mee kan nemen omdat deze pas bij de garage eronder uit gaat, hij zij dat de as van een opel kadett e 1400 kwam ofz en dat die paste op een opel kadett d 1981 vanaf de 9e maand maarja ik durf de gok niet zomaar te nemen

Santa (0), 15 jaar geleden

Beste Luuk, je kunt natuurlijk heel veel vragen BLIJVEN stellen, maar je zult toch eens wat moeten gaan ondernemen....
Wees eerlijk, jij kunt nu ook niet met je auto rijden dus kan jouw auto net zo goed bij de garage staan waar ze die as er in no time onderuit hebben en je je eigen as meeneemt ter vergelijk.
Je zult niet de eerste zijn die van de sloop terugkomt met een onderdeel wat NIET past.
Daarom dat ding meenemen en vergelijken.
OF een homokineet nieuw bestellen en laten monteren.

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Luukkadettd]het probleem is dat ik de oude as niet mee kan nemen omdat deze pas bij de garage eronder uit gaat, hij zij dat de as van een opel kadett e 1400 kwam ofz en dat die paste op een opel kadett d 1981 vanaf de 9e maand maarja ik durf de gok niet zomaar te nemen[/quote]
Die as past. Je kunt het zelf eventueel controleren op www.hbase.nl.

Gr.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.