Hallo medeforummers.
Ik heb een Tigra 1.4i 16v staan die zeer beroerd loopt.
Als je start is het net of ie op 2 cylinders loopt of dat inspuit en/of ontstekingsmoment niet klopt , en slaat na veel gepruttel na ong. 10 sec. af.
Gasgeven resulteert in onmiddellijk afslaan en hij "ploft' op cyl 1 en 3.
Het oranje motorlampje brand en met uitlezen geeft ie alleen de foutmelding: Nokkenaspositiesensor circuit storing (autocom uitlees software).
Wat ik al gedaan heb is het volgende:
1- brandstofpomp vervangen.
2-nieuw brandstoffilter.
3-ontsteking gecontroleerd (alle bougie,s vonken uitstekend)
4-nieuw luchtfilter.
5-distributie vervangen (alles stond en staat nog steeds op tijd).
6-Bdp sensor vervangen en stekkerverbinding schoongemaakt.
7-Bougie,s en bougiekabels vervangen.
8- alle aardpunten op de motor nagezien en schoongemaakt.
Vragen:
1- Herkent iemand het probleem?
2- Weet iemand wat de benzinedruk op de rail moet zijn?
Waar ik nu nog aan denk is de egr klep , drukregelaar inj. systeem of de bedrading voor de Bdp sensor.
Maar mischien is er iemand die zegt oooohh....dat is dit probleem.
Alvast bedankt voor de reactie,s.
Groetjes Ronald Kroeze.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij circuitstoring zou ik toch eerst de bedrading van sensor naar ecu,voeding en massa controleren.
aansluiting volgens schema:
a: +15 zwart
b: naar ecu A5 geel/paars
c: massa bruin
overigens, benzinedruk 2,8-3,2 bar
Heb niet de ooooh dat is het voor je maar misschien heb je er wat aan...
gr. Piet
Oke Piet...... daar kan ik in ieder geval weer iets mee uitsluiten.
Dank voor je hulp.
Gr.Ronald
11 jaar
Update:
Vandaag gedaan 1- map sensor gewisseld
2- bedrading bdp sensor doorgemeten (was oke)
3- de 2 temp.sensors gewisseld
4- lmm gewisseld
Nog steeds slaat ie niet aan.......nog sugesties op het forum?
11 jaar
Het probleem is verholpen.
Het nokje wat op het onderste distributietandwiel zit om je poelie op tijd te houden was weggesleten.
Daardoor was de poelie ongeveer 4 mm verdraaid , en klopte het ontstekingstijdstip niet meer.
Ook was de stekker van de Egr klep stuk en zat de carterventilatie dicht waardoor mn inlaat vervuild raakte , een mooie combistoring dus.
Hij loopt weer perfect.
Groeten Ronald
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Tigra of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar