Wie heeft nog tips???????????????????
Ik heb al bougies gewisselt/kabels/kompressie test, alle 4 11 bar, carb gereinigd.
Enige wat ik kon vinden was gescheurd klephoedje van inlaat cil 4, alle 4 de klepseals vervangen van de inlaten, 4de cil is dus sterk vervuild geweest.
Maar nu nog klinkt hij regelmatig niet fris, en een beetje 3 cilinder loop.
Wat kan ik nog doen ??????
waar is een reinigingsbeurt met remolie in venturi gieten op gebaseerd?
Graag tips
grt, peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is er geen nok van de nokkenas afgesleten dit kwam veelvuldig voor bij de 4de cilinder van een 20S.
Hans
Ok, omdat het de uitlaatnok is, geeft het geen verschil in compressie, ik zal hem vrijdag eens openen.
Top rijd hij ook geen 190, maar 165, en vermogens verlies is er tuurlijk wel bij afgesleten nok.
Gelijk nokkenas met ietsje meer lichthoogte? erin ?
grt, peter
17 jaar
Peter,
Controleer eerst maar of de nokkenas versleten is. Een andere (snellere) nokkenas moet je er niet inzetten als de huidige versleten is, je moet deze oude dame niet meer laten rennen.
Hans
Hoi,
vandaag kleppendeksel eraf, alle nokken zien er erg netjes uit, ook lichthoogte gelijk van alle cil..
maaaaaar dit was de eerste keer rijden na remvlstf behandeling (in carb gieten bij 2-3000 tr/m) en reed best goed, pakte goed op en had meer kracht.
Nogmaals remvlstf in gegoten (wederom straat blauw) en draait goed. Raar apparaat...
Waarschijnlijk door gescheurde klepseal zo vervuilde uitlaat klep bijv. en nu is dat misschien schoon gebrand, ook czuigerkop zag er weer netjes uit van die cilinder (door bougie gat waargenomen)
maar hoe werkt die rare remvlstf nu ? wordt dat ineens zeer heet ??
wie heeft bijv. dit ooit gedaan en daarna de zaak geopend ?
alvast bedankt,
grt, peter
17 jaar
Ha,
Net terug uit Gent, weer niet fris, en soms als hij heet was (bedr.temp.) rommelig stationair, thuis gelijk kompressie getest, allen tegen de 11 bar.......goed dus, bougies lichtgrijs/wit
ook hik hij enorm tussen de 100 en 120 km/h eea laat mij denken aan een te arm mengsel, met deze verschijnselen, bougies en kabels al gewisselt, carb nu weer op werkbank, ik heb wel het vlotternivo gecorrigeerd naar boek waarde, misschien was hij ooit rijker gezet om beter te draaien ?
iemand suggesties ?
het is een varajet.2....
grt, peter
17 jaar
De Varajet 2................ Ach en wee.............
Allereerst ff t.a.v. de bekende slijtage van de laatste nok van de nokkenas.
Hier is iets simpels aan te doen door een klein messing pijpje te slaan in het olie afvoerkanaal bovenop de kop.
Pijpje net iets boven "het maaiveld" laten uitsteken. Hierdoor stijgt het oliepeil dus iets en krijgen de nokken net dat beetje meer smering wat ze zo lekker vinden....
Hoe is de staat van de condensator? Ik neem aan dat je nog een ouderwets ontstekingssysteem hebt.
Zoniet, dan zou de ontstekingsmodule ook nog wel eens de oorzaak kunnen zijn.....
Rotor en verdeelkap okee?
Hoe zit het met de slijtage op de asjes van de carburateur? Ook daar wil nog wel eens valse lucht door getrokken worden.
17 jaar
Ik denk dat deze al electronische ontsteking heeft. Kijk even of de centrifugaal vervroeging goed werkt (rotor vast pakken en kijken of je de verdeleras een stukje kunt verdraaien en deze ook weer terug gaat.) en controleer de spruitstukbouten of deze vast zitten.
Hans
Hallo allen,
nokkenas lijkt nieuw en zo een pijpje is er reeds in aan gebracht (waarschijnlijk toen de nokkenas ooit vervangen is)
Net proef gereden, na de volgende reparatie:
carburatuer op werkbank weer uit elkaar, weer veel viezigheid erin, dus nu wel leiding filtergeplaats, en vlotternivo weer terug gebracht naar 5 mm, na aandrukken naald (in vraagbaak manta staat 7,5 mm, maar 4,5 heb ik ook ergens gelezen. en wat niet goed was was het membraam bij de choke bediening, was lek, dus andere erop (heb nog vara-2 liggen voor onderdelen) mijn asje is erg netjes, weinig speling, had ik ook al als oorzaak bedacht;-)
tijdens proef rit warm gereden en effe carb afgesteld, loopt nu netjes zo lijkt het, morgen mee naar het werk voor de echte test.
module ? als dat hapert doet hij niks meer toch ?
centrifugaal vervroeger zal ik eens checken/smeren
verdeelkap als nw, rotor was onlangs al vervangen, oude was gat in gebrand ter hoogte van ingegoten weerstand, toen dacht ik ook eea te hebben opgelost, maar dit haalde helaas niets uit...
grt, peter en bedankt voor het meedenken!
17 jaar
oja, hij dieselde ook vaak na, en deed hij net ook niet!
en bijna witte bougies zal ook niet echt horen, dus wieweet is het nu echt opgelost, ik kan wel wat anders kopen, maar blok zelf en interieur en plaatwerk is zeer goed te noemen, dus los ik het liever op....
grt, peter
17 jaar
Nadieselen kan door valse lucht komen (Spruitstuk los) en bijna witte bougie's duidt op een te arm mengsel ook dat kan door valse lucht komen.
Hans
[quote=oossanen]oja, hij dieselde ook vaak na, en deed hij net ook niet![/quote]
Of ook door een te hoog stationair toerental OF een te laat ontstekingstijdstip.............
Gr.
aha, maar die valse lucht kreeg hij zeker, ivm lekke chokeklep membraam, reageerde niet eens op zuigen, behalve dan veel lucht doorlaten. en dat geeft veel lucht binnen op plek van venturi......valse lucht op aansluiting spruitstuk/kop geeft vaak vertekend beeld bij 1 bougie, bij mij zijn alle 4 tegen wit aan, dus zou membraam geweest kunnen zijn, omdat dat het mengsel van de 4 cil. beinvloed.
oja, stationair nu op 8-900 echter in vraagbaak staat een lager toerental dacht ik.
grt, peter
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Rekord of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar