wij hebben een vectra c die soms schokt volgens de klant ; geen defecfcodes , brandstof oké ( shell )
ik heb het zelf nog niet ondervonden , maar het komt regelmatig voor
iemand een idee ? de pomp of de injectoren ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Egr!
Je kunt er ook een plaatje tussen monteren met een gat er in van 9a10 mm.
Wil ook nog wel eens helpen.
de egr klep vervangen ?
waar een plaatje tussen monteren ? Als je er een gat in doet dan heeft dit toch geen effect ?
Komt dit vaker voor ?
[quote=opc8275]de egr klep vervangen ?
waar een plaatje tussen monteren ? Als je er een gat in doet dan heeft dit toch geen effect ?
Komt dit vaker voor ?[/quote]
dit klopt.... ik doe het zelf ook. dat gaatje is enkel bedoelt voor referentie (om een storing te voorkomen) houd ondanks het gaatje toch nog behoorlijk vuil tegen..
paul,
Kleine gaatjes vullen geen praatjes, Paul......
18 jaar
Je kunt de Egrklep vervangen maar deze staan ZWAAR in backorder.
Het plaatje kun je monteren tussen je EGR en je inlaatspruitstuk.
Standaard is dit gat veel groter en door het gat in het plaatje krijg je er toch nog wat uitlaatgas doorheen.
Als je de EGR helemaal afplugt krijg je in ieder geval een defectcode.
Uit ervaring is gebeken dat een gaatje van 9a10 mm net groot genoeg is om het schokken te verhelpen zonder dat het lampje gaat branden.
En vervangen van de egr klep kan dat ook de oplossing zijn ? Of is dit maar tijdelijk een oplossing ?
Uiteindelijk zal "het" probleem toch weer terugkomen. Ze staan niet voor niets in backorder.....
18 jaar
ik snap het wel..... men verkoopt liever een EGR-klep dan een plaatje.. :))
paul,
tuurlijk , de wagen is toch nog in garantie :)
[quote=opc8275]tuurlijk , de wagen is toch nog in garantie :)[/quote]
oke.. dan zijn er inderdaad geen kosten aan verbonden.. wel zou je het plaatje kunnen monteren als tijdelijke oplossing voor het lampje dat brand..
paul,
het lampje brandt niet , de wagen schokt enkel soms ; we hebben de egr klep vervangen , maar de klant belde me dat hij soms nog schokt ;
iemand nog een idee ?
Zelfde probleem gehad, komt alleen voor als klant rustig rijdt(lang leve het nieuwe rijden).
Probleem wordt veroorzaakt door een teveel aan EGR gassen. De EGR klep gaat te ver open, motor krijgt teveel uitlaatgas binnen en gaat inhouden. EGR wordt dan wel teruggeregeld maar dan is het al te laat.
Oplossing is inderdaad een plaatje/pakking met kleine doorlaat, er kan dan minder gas door en de klacht wordt voor 99% verholpen(deze oplossing komt van Opel ETAC zelf!) Beginnen met een pakking met een doorlaat van 15mm en dan even experimenteren(kleinere doorlaat) totdat het over is. In de toekomst zal er wel nieuwe software voor komen(als je er sotftware inzet van een 1.9DTH is het ook over maar krijg je andere vage foutcodes) maar op dit moment is het behelpen, of gewoon gasgeven dan heb je er geen last van.
ik heb nu de stekkertjes van de injectoren vervangen , en nog steeds schokt deze wagen regelmatig , volgens de klant
precies sterke techniek van fiat ; ik denk de injectoren te laten testen
wie weet nog raad
Is de wagen reeds uitgerust met DPF filter?
@opc, experimenteer even met de doorlaat van de EGR, je zal zien dat het helpt, wij hebben precies hetzelfde probleem gehad. zie eerder bericht.
Suc6
de egr klep is vervangen , dus ik weet nie waarom ik er een plaatje zou tussen steken ; tis toch nie de bedoeling om te experimenteren met plaatjes en gaten maken ? Ikzelf heb het nog nie ondervonden da de wagen schokt ; maar hij doet het wel regelmatig volgens de klant ; en deze wagen heeft een roetfilter ; de verschildruksensor is al vervangen en de regeneratie van de roetfilter is ook al gedaan met tech 2 .
Heeft iemand al problemen gehad met de injectoren ?
ik sluit me geheel aan bij richard, gewoon experimenteren met egr doorlaat en de nieuwste versie software ,en leer je klanten dat ze dat rechter pedaal gewoon intrappen dan zul je zien dat de klachten echt te verwaarlozen zijn!!!!
18 jaar
moeten wij dan zelf experimenteren ? Hoelang gat dat duren vooraleer de wagen niet meer schokt ? ZE moeten bij opel maar goeie software maken ; ik ga de injectoren laten testen en dan zien we wel ;
OPC je bent een beetje eigenwijs..... Dat mag natuurlijk wel en je mag ook die Opelfabrikantverwijten maken, maar je moet niet steeds dezelfde vraag blijven stellen zonder eerst de aangegeven oplossing, die door meerdere mensen wordt aangedragen, uitvoeren. Als dat niet helpt, kun je de injectoren laten testen en nog meer dingen vervangen en nog meer advies vragen.
Ik wordt er een beetje moe van dat je van verschillende kanten een advies krijgt, zelfs met goede argumenten om het uit te leggen en nog steeds vraag je om een oplossing???
Ik begrijp dat niet van jou. Je moet klagen bij je importeur en niet op deze site.
Dit moest ik even kwijt en ik den dat er meer mensen zo over denken.
Helemaal mee eens!
mvg,
Hans.
De EGR zou 1 a 2 weken terug weer verbeterd zijn, het onderdeelnummer is ook gewijzigd.
ETAC adviseert om de EGR te vervangen en toch ook een plaatje te monteren.
ja , als je bij opel klaagt is net alsof je tegen een muur spreekt ; en de egr klep is de 5851827 dus dat is de nieuwe al ;
Plaatje ertussen en EXPERIMENTEREN !!!!
Moeilijk he?
Dacht het niet Hans.....in een half uurtje is het te doen, bijna nog sneller dan het probleem hier te bespreken....
Sytze
dat bedoel ik , Sytze.
Na 26 antwoorden en een maand en 10 dagen.
OK , ik probeer met een plaatje ; en als de klant dan zegt dat hij nog een beetje schokt ? of soms ;
de wagen is bijna uit garantie , en na 2 jaar hebben ze bij opel dus nog geen oplossing gevonden !
mooie ingenieurs de dag van vandaag
Indien de klacht BINNEN de garantietermijn (schriftelijk) is gemeld en nog steeds NIET door de dealer is opgelost, is er NIKS aan de hand. De verplichting van de dealer om het probleem op te lossen blijft onverminderd van kracht.
Dat zij daar mogelijk weinig trek in hebben is niets nieuws...........
18 jaar
je moet eerst een oplossing hebben , maar het duurt nu al meer dan 2 jaar eer er goeie software gemaakt wordt ; afwachten dus
Ik snap dat ge-ouweneel over die software niet , hoor.
Of wil je software die alle problemen voor je oplost?
Dan moet ik je teleurstellen ,die bestaat niet !
De auto reed toch goed toen hij uit de fabriek kwam?
Hier is iets mechanisch aan de hand.
Zoals Siem en Sytze zeggen: plaatje er tussen en expirimenteren.
mvg,
Hans.
expririmenteren is moeilijk hoor, dat is afwijken van de dagelijkse sleur!! sommigen hebben daar enorme moeie mee :)
paul,
Ja , dat blijkt wel.
mvg,
Hans.
DAT vind IK nou SCHOKKEND.......
18 jaar
Beste,
Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn Astra van december 2003. Zie hier een iets uitgebreidere beschrijving :
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p... :-)
De nederlandse dealer heeft mij verteld dat de ETAC had aangegeven dat het schokken werd veroorzaakt door een fout in de software van de dieselpomp en dat er geen oplossing voor handen was. Ik lees hier vergelijkbare berichten, herkennen jullie mijn probleem ook en zou dit te verhelpen zijn door te experimenteren met de EGR-klep? Waar zit die trouwens?
Groetjes Ron.
17 jaar
Zo, net weer een klaar: Focus van 2001 met exact hetzelfde probleem! Ook weer opgelost, roken als een kalkoven en inhouden. Plaatje ertussen en nu niet meer roken en trekken als een lier. Dus opc.......zou er toch eens 20 minuutjes aan besteden, je weet niet wat je mist. En gek genoeg....heb altijd goed contact met de dealer en heb nog even overlegt, wellicht vreemd, maar hij was het helemaal met me eens dat dit de enige juiste oplossing was.
Sytze
Sytze,
Nog een vraagje, dat roken herken ik ook, eigenlijk doet mijn astra dat continue, bij schakelen, doortrekken en ook bij een constante snelheid. Alleen van inhouden is eigenlijk geen sprake. De auto trekt heel goed als ik het gas intrap, alleen bij het loslaten schokt de auto, kan dit dan wel met de EGR klep te maken hebben?
Er hebben inmiddels al 2 dealers naar mijn auto gekeken maar de ene zegt roetfilter en de andere zegt software probleem.
Groetjes Ron.
17 jaar
deze wagen trekt ook als een lier , en rookt niet !!
OPC8275,
Je schrijft een aantal berichten terug (18 november) dat je gaat experimenteren met een plaatje, heb je dit inmiddels al gedaan of niet?
Groetjes Ron.
17 jaar
Heb je iets meer data Ron? Hoe oud is de Opel bv? Klinkt trouwens wel als een egr probleem.
Sytze
Het is een Astra diesel van december 2003, viert komende week zijn 3de verjaardag dus :-)
Afgelopen week heb ik de storing laten uitlezen (lampje uitlaatgascontrole ging sinds een paar dagen aan). Foutcode : PO400, EGR klep storing.
De dealer heeft me een reinigingsmiddel in de tank gedaan, en het advies gegeven om met warme motor eens flink door te trekken. Dit heb ik inmiddels gedaan, en het lijkt alsof het roken al een stuk minder is, bij doortrekken zie ik het niet meer zoveel in elk geval. Het schokken is echter nog hetzelfde en het lampje van de uitlaatgaascontrole gaat ook nog steeds branden.
Ook is hij 1 keer niet verder dan 3500 toeren gegaan, dit bij stationair draaien. Na het opnieuw starten van de motor was dit weg.
Mijn probleem wordt hier http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?
84#p308984 ook verder besproken.
Groetjes Ron.
17 jaar
Lijkt idd wel egr. Bij dit type hangt er een stukje software aan vast, dus kan je hem niet zonder meer volledig afdoppen. Afdoppen met een restrictie erin is wellicht te overwegen, zoals in deze topic besproken wordt. Dat e.e.a. door een kundig iemand moet worden gedaan moge duidelijk zijn. Dus als het met de toevoeging niet beter wordt zul je moeten gaan overwegen een nieuwe egr klep te monteren danwel een plaatje met restrictie te monteren.
Sytze
Tja, voor wat het roetgedeelte betreft geloof ik dat ik een oplossing heb: later schakelen en meer toeren maken. Voorlopig lijkt dit ook al effect te hebben.
Wat het schokken betreft denk ik dat zo'n plaatje ertussen monteren een goede optie is om te proberen, al vraag ik me af hoe het komt dat ik dit schokken nooit eerder heb gehad. En ja, monteren door een kundig iemand is uiteraard de enig juiste oplossing. Om eerlijk te zijn vertrouw ik de 2 dealers waar ik ben geweest niet echt, en ga ik ze dit verhaal ook nooit kunnen verkopen. Dus, ik probeer een tijdje zo te rijden en mochten de problemen niet verbeteren dan ga ik iemand van dit forum vragen om naar mijn auto te kijken.
Ik merk dat er meer mensen zijn die het probleem herkennen en het in het verleden al eens opgelost hebben, dat geeft me meer vertrouwen. Hoever is het van Limburg naar Jelsum ongeveer ;-)
Groetjes Ron.
17 jaar
Dt is wel een leuk stukje rijden Ron! Al eens op de kaart gekeken?
Germ
Het is iig minder ver dan tot Dokkum! Maar wat afstand? Heb er al verscheidene uit het zuiden op visite gehad die met liefde de afstand trotseerden. Maar ook in jou buurt zijn natuurlijk kundige mensen, alleen vallen ze hier meer op.......
Sytze
Maar Sytze herken je zo.....
[url=http://imageshack.us][img]http://img138.imageshack.us/img138/8894/...[/img][/url]
17 jaar
Ha ha Sytze, zo te zien zijn we elkaar al eens in een dierentuin tegengekomen!!
Tja, afstand is 285 kilometer, niet weinig, maar als daarmee mijn auto gemaakt is heb ik het er graag voor over.... Ik ben inmiddels naar de garage geweest waar ik al jaren kom (niet de dealer dus), en ze zijn bereid om eraan te beginnen, het volledig schoonmaken van de inlaat en alles wat daarbij hoort. De EGR-klep wordt ook dichtgezet, en dan zouden de problemen verholpen moeten zijn. Zodra ik meer nieuws heb zal ik dit hier posten, al was het alleen maar om jullie te bedanken! (Of niet natuurlijk :-)
Groetjes Ron.
17 jaar
Nou jullie worden weer bedankt! :)
Gisteren is de auto in de garage geweest om schoon te maken. Wat blijkt: de auto zit volledig dicht en volgens de garage is het onbegonnen werk om dit met de hand schoon te maken. Advies: fors doortrekken en hem op die manier schoon rijden. Afgelopen week heb ik al 100 (2x50) kilometer autoweg in zijn 4 gereden, maar op de heenweg werd hij begrenst op 3250 toeren (110 km/u) op de terugweg had ik dit niet, maar ja, dan gelden er weer snelheidsbeperkingen :-)
Vanmorgen weer vol doorgetrokken (in 2de en 3de versnelling), eerst werd hij niet begrenst maar op een gegeven moment wel weer. Ik zie bij fors optrekken nog wel rook, maar als ik door blijf rijden in een hoog toerental zie ik niets meer, dus ik vraag me af of ik de auto wel schoon krijg op deze manier?
Volgens de garage stond het oliepeil ook te hoog, onderhoud vindt altijd plaats bij de dealer maar ik heb de laatste keer gezien dat de olie na 10.000km belabberd is, pikzwart en volledig afgebroken. Thuis heb ik het peil ook al te hoof gezien maar onze oprit is niet gelijk dus ik dacht dat het daaraan lag. Zou het kunnen dat er diesel bij de olie komt en dat de overtollige olie eruit wordt gegooid wat de roet veroorzaakt?
De garage durfde de egr-klep ook niet eruit te halen omdat ze bang waren dat ze hem kapot zouden maken. Kan deze ook dichtgezet worden zonder hem eruit te halen? Het verklikkerlampje gaat namelijk ook nog steeds branden, en de foutcode wijst nog steeds op de egr-klep.
17 jaar
Indien er veel onderdelen smerig danwel erg smerig zijn, kunnen deze ultrasoon gereinigd worden.
Niks mis mee.
Indien je riolering verstopt is ga je deze toch ook reinigen en ga je NIET extra schij...?
Motorolie in een dieselmotor is altijd zwart. Dat zegt niks over de kwaliteit van de olie.
Gooi er schone olie in, ga een stukje rijden en ga peilen en kijk naar de kleur van de olie......
Een te hoog oliepeil is nooit goed. Indien het peil echt te hoog is gaat de motor de olie uit het blok persen, meestal via keerringen naar buiten toe.
Plaats de auto op een vlakke ondergrond en laat hem minstens 10 minuten staan en peil dan de olie.
Heeft er iemand in de tussentijd de olie bijgevuld?
17 jaar
Bedankt Santa, vooral voor de vergelijking met de riolering ;-)
Eigenlijk zeg je dus dat de auto toch schoongemaakt moet worden en dat dit met rijden niet lukt. Mijn probleem is dat mijn garage er eigenlijk niet aan wil beginnen, dus ik moet ze of overtuigen of een reisje naar Friesland inplannen....
Wat bedoel je met ultrasoon reinigen eigenlijk?
Olie mag wel zwart zijn, maar hij moet toch ook altijd nog een beetje "plakken"? Dat deed hij niet, het leek meer op zwart water....
Maar goed, een teveel aan olie zorgt dus niet voor de roetuitstoot of het dichtslibben.
17 jaar
Ron, een schoon inlaatkanaal is altijd beter dan een vervuilde. Op zich wel vreemd dat de dealer het niet "wil" schoonmaken TENZIJ hij zeker weet dat een fout in de software de ENIGE oorzaak is en andere middelen niet meer helpen maar ik kan me wel voorstellen dat als hij dit wel doet, het uurloon toch ook gaat meetellen....
Ik kan mij voorstellen dat je een inlaatkanaal van een auto inwendig nooit helemaal schoon kunt rijden ZONDER mechanische hulp. Indien een inlaatkanaal vettig blijft KAN deze vettigheid op de lange duur toch weer voor aanslag zorgen met wederom haperen als gevolg.
Utrasoon reinigen is een techniek die al heel lang bestaat en vooral in de klokkenherstellerswereld erg populair is. Een sterk vervuild uurwerk wat al zo'n 30 jaar van olie is voorzien maar waarvan de olie c.q. het vet helemaal verhard is, krijg je met een borsteltje niet goed schoon. Het hele uurwerk gaat in de ultrasoonreiniger en komt er na ongeveer 15-30 minuten ALS NIEUW weer uit. ELKE vorm van vet, olie of smeer is compleet verdwenen! Hierdoor kan men zien wat er evt. vernieuwd moet worden.
Carburateurs kunnen zo ook heel mooi gereinigd worden, evenals injectoren, volgens sommigen.
Ikzelf heb geen ervaringen met onderdelen voorzien van electronische componenten die in de ultrasoonreiniger zijn gegaan.
De ultrasoonreiniger is een bak waarin speciale vloeistof gaat. Het onderdeel wordt hierin ondergedompeld en het apparaat wekt vervolgens ultra sonore trillingen op. Deze trillingen gaan door de vloeistof heen en weken/trillen zo alle vuildeeltjes tot in alle hoekjes los!
De reinigers zijn vaak klein van afmetingen, ca. 5 liter inhoud, maar ze zijn er ook wel groter.
Google maar eens even.
Indien jij vindt dat je motorolie er als "water" uit ziet/voelt, moet je eerst even kijken naar de viscositeit van de olie. De huidige vol synthetische olie is veeeel dunner dan de oudere minerale olie. Ook even kijken hoe lang de olie er al in zit.
Een teveel aan motorolie in het carter wordt door de motor naar buiten geperst en zoekt hierbij altijd de weg van de minste weerstand. Dit zijn meestal keerringen en de olie wordt zichtbaar aan de buitenzijde van het blok. Het teveel aan olie KAN echter ook inwendig voor problemen zorgen doordat het als een soort nevel in de carterventilatie terecht komt en op deze manier het carterventilatiesysteem ernstig vervuild en soms zelfs kan gaan verstoppen.
Uiteraard kan de EGR-klep ZELF ook ernstig vervuild (koolaanslag) zijn en hierdoor niet meer goed afsluiten met alle gevolgen van dien.
Roetuitstoot door de motor komt vanuit de (onvolledige) verbranding. Een niet goed werkende/sluitende EGR klep beinvloedt de mengselverhouding en leidt tot overmatige zwarte uitstoot.
17 jaar
Wederom bedankt voor je uitleg! Het was volgens de garage inderdaad veel werk, maar ja, als dat de enige manier is om de auto weer in orde te krijgen heb ik dat er graag voor over.... Desnoods ga ik zelf met een borsteltje en een doekje aan de slag! Ze hebben me gezegd dat de inlaat (5cm doorsnede) voor 80% verstopt zit, dan kan ik me wel voorstellen dat de auto rookt en schokt!
Ik zal eens vragen of ze bekend zijn met ultrasoon reinigen, zo niet, dan zoek ik iemand die hiermee aan de slag wil/kan gaan.
De auto krijgt elke 15.000 een beurt, kleine en grote beurt om en om. De keer dat ik de olie gepeild heb was bij 10.000 km. Ik heb er eerlijk gezegd ook niet veel verstand van, maar dat een teveel aan olie niet goed is duidelijk. Vraag me dan wel af waar dit vandaan kan komen, heb toevallig vorige week gepeild en toen was het peil ook te hoog, en ik kan me niet voorstellen dat mijn dealer telkens teveel olie in de auto giet. Dus ergens zal het oliepeil stijgen, maar hoe of waardoor is weer een raadsel??
Komt een dergelijke vervuiling echt van te rustig rijden? Ik schakel(de) 90% van de tijd bij 2000 toeren, maar rij behoorlijk wat autoweg en dan zit ik altijd tegen de 3000 toeren (=130 km/u) aan.
Ik ben ook een beetje bang dat de vervuiling nog ergens anders vandaan komt, en dat het nu schoonmaken wel goed is maar dat ik na een jaar weer met een vervuilde motor zit?
Je laatste zin is interessant, zou bij een slechte verbranding niet het verklikkerlampje moeten gaan branden, en wat gebeurt er dan als de EGR-klep dicht wordt gezet?
17 jaar
Dergelijke vervuiling wordt inderdaad in de hand gewerkt door rustig rijden en vroeg opschakelen.
Je zou evt. iets langer kunnen doortrekken naar 2500 toeren bij het schakelen (bij warme motor!) maar verwacht er geen wonderen van. Vandaar dat er inmiddels veel tegenstanders zijn van het fenomeen "het Nieuwe Rijden".........
Een inlaat die voor 80% dichtgeslibt is, is nogal wat. De motor krijgt ademnood en roken is ook een gevolg hiervan.
Ik weet niet welk verklikkerlampje je bedoelt maar ik neem aan dat je het lampje van het motormanagement bedoelt? Dit lampje gaat pas branden wanneer sensoren waarden meten die BUITEN het gestelde maximum liggen. Wanneer je bijv. stevig optrekt, zul je altijd ff rookvorming zien. Dit komt door de extra brandstofinspuiting. Het mengsel wordt dus t.b.v. de acceleratie verrijkt om de motor meer kracht te kunnen leveren. Niet al deze brandstof wordt optimaal verband en de onverbrande c.q. onvolledig verbrande resten zie je als het bekende zwarte pluimpje uit de uitlaat komen wanneer de bestuurder ineens gas geeft.
De EGR is een klepje die er voor zorgt dat er een gedeelte van de uitlaatgassen teruggevoerd worden naar het inlaattraject om zo nogmaals verbrand te kunnen worden. Dit is slechts om de uitstoot van NoX te verminderen en dus NIET om meer vermogen te leveren! De EGR is dus slechts een extra apparaatje die op de motor zit om de uitlaatgassen iets schoner te maken. Afsluiten van deze klep voorkomt en verhelpt dus veel problemen.
ECHTER: bij veel motoren is deze klep niet meer zomaar dicht te zetten. De regel-electronica "merkt" dat en stuurt vervolgens een storingsmelding naar de computer.
Vandaar dat bij dit soort systemen de EGR wel kan worden afgesloten maar dat er vaak een klein gaatje wordt opengelaten om de electronica "voor de gek" te houden. De EGR wordt dan voor bijv. 80% afgesloten.
17 jaar
Aha, dus het feit dat ik bij optrekken nu roet zie betekent helemaal niet dat ik de auto schoonmaak maar komt gewoon omdat de verbranding dan minder goed is! Dan geloof ik inderdaad niet dat ik de auto schoongereden krijg, dat wordt toch echt schoonmaken!
Er is een week of 2 geleden al een reinigingsmiddel in de tank gegooid, ik rij nu echt fors door, alleen bij koude motor schakel in nog bij 2000 en de rest is 2500 of hoger, en ik laat hem regelmatig in zijn 3 of 4 boven de 3000 toeren draaien. Maar blijkbaar helpt dit allemaal niets.
Voor mijn gevoel heeft de auto ook ademnood, alsof hij verkouden is en door de neus wil inademen....
Ik ga toch mijn garage nog eens contacteren en vragen of ze iets aan de EGR kunnen en willen doen, en dat schoonmaken moet toch echt gebeuren.
Bedankt voor je hulp in elk geval!
17 jaar
Bij RUSTIG optrekken zou je GEEN roet moeten zien, slechts bij FEL accelereren zou er een wolkje uit moeten komen.
TIP: rijd eens in het DONKER en wacht tot er een auto achter je rijdt met zijn koplampen aan.
Trap het gaspedaal dan eens stevig in en kijk tegelijkertijd even in je binnenspiegel.
Moet je eens zien wat er rookt.........
Maar indien je inlaattraject echt zo verstopt is, zal dit toch echt schoongemaakt moeten worden.
Bij een diesel met ademnood kun je nog zoveel nieuwe egr-kleppen monteren; indien hij GEEN voldoende lucht krijgt, blijft hij roken......
17 jaar
Ja, zo ben ik er ook achter gekomen, in het half donker op de autoweg trok ik gewoon rustig door van 100 naar 120, en ik zag een grote nevelwolk in de lichten achter mij. Toen ben ik erop gaan letten en zelf eens achter mijn auto gaan rijden en ik zag hem roken, zowel bij schakelen, optrekken als constante snelheid.
Nu moet ik zeggen dat het wel veel minder is, maar ik wil hem wel volledig schoon hebben, want zo kan het niet langer. Voor de rest rijdt de auto echt als een zonnetje, daarom wil ik hem ook niet wegdoen.
17 jaar
[quote=Ron Jennissen]Toen ben ik erop gaan letten en zelf eens achter mijn auto gaan rijden en ik zag hem roken, zowel bij schakelen, optrekken als constante snelheid.[/quote]
Hahahaha, ik zie dit al helemaal voor me!!
17 jaar
Ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat ik niet zelf achter het stuur zat :-)
17 jaar
Hiihihihihihihihi!
[url=http://imageshack.us][img]http://img186.imageshack.us/img186/6119/...[/img][/url]
17 jaar
[quote=Santa]Hiihihihihihihihi!
[url=http://imageshack.us][url]http://img186.imageshack.us/img186/6119/...[/url][/url][/quote]
hey!! santa.. heb je sindskort een beugel, ik herkende je bijna niet :)
paul,
Sta jij dicht bij Sytze in de buurt? Jullie lijken wel wat op elkaar ;-)
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Sintra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar