Opel Corsa B 1.7D ECO: Slechte koude start en afslaan

Bouwjaar: 1999

Hallo,

Ik heb sinds 1,5 jaar een Opel Corsa Diesel en ben hier heel content mee. Nu heb ik echter sinds kort een probleem waar ik niet direct uitkom. De auto start wel, al is het niet altijd even makkelijk en loopt dan een paar minuten. Dan slaat hij spontaan af. Is hierna wel weer te starten, hetzij na enig aandringen en begint het feest opnieuw. Nu het kouder wordt is het veel erger dan een week of 2 terug. Toen sloeg hij 1 x af en liep verder probleemloos, nu slaat hij wel een keer of 4 af voordat hij een beetje knap loopt. Ben bij de Opel dealer geweest en die wilde de gloeibougies vervangen á 290 euro, maar daar kan het probleem van het afslaan toch niet inzitten?
Wie heeft er een suggestie wat hieraan te doen.....ik krijg er zo langzamerhand een beetje jeuk van...

Ron

Perry68

Geplaatst door Perry68 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

alex227 (0), 20 jaar geleden

Je hebt gelijk gloeistaven werken niet meer zodra de motor loopt.

Wat je kunt doen en daar zal het waarschijnlijk wel aan liggen dat je verstuivers vervuild zijn.

Maar wat zijn de afstanden die je rijdt?

lang op de weg of kortere stukjes?

Probeer bij een goede autoshop een fles injectorreiniger te kopen.
dat is een toevoeging die je bij de diesel olie in je tank doet.
Wanneer je de toevoeging bij de diesel hebt gedaan de auto even lekker schudden zodat het goed vermengt.

Baat het niet het schaadt ook niet.
Kost niet al te veel.

Ik denk zelf dan dat het probleem is opgelost.

Nog één ding wil ik je meegeven laat ook even je accu testen.
Het kan zijn dat de accu nog te weinig vermogen heeft om de gloeistaven echt 100% op te warmen.

succes

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

gloeistaven werken niet meer als de motor loopt??? wel eens van nagloeien gehoord? deze opel doet dit ook. ik zou wel voor de gloeistaven gaan. oplossing 2: mogelijk is de startblokering in de war.



Perry68 (0), 20 jaar geleden

Hallo,

Ik heb jullie beider advies ter harte genomen en heb de injectorcleaner toegevoegd en de gloeistaven vernieuwd....

Helaas is hey probleem nog niet opgelost. Het lijkt mij of er lucht in het brandstofsysteem komt als hij stilstaat, maar hoe ???!!
Ik heb geen diesel-retourslangen, maar stalen leidingen, dus de kans dat die lekken is volgens mij ook niet zo groot....

Nog iemand een suggestie waar dit probleem in te zoeken ??

Perry68 (0), 20 jaar geleden

Ben weer bij dealer geweest om de datalogger uit te laten lezen, maar ze konden geen contact krijgen? Is dit een vaker voorkomend probleem? En kan dit te maken hebben met mijn problemen? De dealer heeft mij verzekerd van niet maar na de gloeistaven (zie eerste bericht) heb ik zo mijn twijfels over hun oordeel.

Iemend die wel verstand van zaken heeft.....help!! Ik weet echt niet meer waar dit te zoeken en met deze vorst is het bijna niet meer te doen....

groeten,

Ron

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

tja, ik denk dat hun nog steeds gelijk hebben.....

sarabande99 (0) PRO, 20 jaar geleden

neem doorzichtige plastic slang sluit deze aan op aanzuigleidig van de pomp andere eind en brandstoftankje laat de motor lopen zodatalle lucht er uit is en laat de auto koud wordrn
dan starten start ie goed dan pak je de aanzuigkant van de filter en je weet waar de lucht vandaan komt

Perry68 (0), 20 jaar geleden

Opeltje, kan het ook nog met klepspeling te maken hebben? dat was nl. hetgeen waar de dealer als volgende mee kwam.....kleppen stellen. Kan dat dit soort klachten geven?

groeten en alvast bedankt voor de moeite...

ron

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

kan best. is zeker belangerik bij deze motoren. en ook dan krijg je dit soort klachten.

Perry68 (0), 20 jaar geleden

Bedankt, dan ga ik z.s.m. zorgen dat de kleppen gesteld worden...
wordt vervolgd....

Perry68 (0), 20 jaar geleden

Gisteren de klepspeling laten controleren, maar deze was in orde.

Bij een snelle visuele controle merkten ze echter dat de wateraftapdop van het brandstoffilter los zat. Deze hebben ze vastgezet en het probleem lijkt verholpen. Start weer prima en het afslaan is ook niet meer voorgekomen. Goede hoop dus dat het opgelost is......

Perry68 (0), 20 jaar geleden

Probleem is dus helaas nog niet helemaal opgelost. Het afslaan is overigens wel over, echter het starten blijft moeizaam. De ene keer beter dan de andere. Heeft het na de laatste posting een dag of 2 prima gedaan (het bekende tikkie-lopen verhaal) maar het kost nu wer minimaal 2 pogingen om aan te slaan.

Iemand nog suggesties?
Kan iemand mij vertellen wat de accuspanning tijdens starten zou moeten zijn?

alvast bedankt,
Ron

Petervh (0), 20 jaar geleden

Tijdens het starten moet de acuspanning in ieder geval nog ca 10 volt bedragen.
Groet Petervh

sarabande99 (0) PRO, 20 jaar geleden

als hij niet genoeg spanning zou hebben om niet te gloeien dan start hij in ieder geval niet
als hij het goed gedaan heeft na het aan draaien van de water aftapschroef zou ik toch de filter en wat er omheen hangt eens goed cotroleren op luchtdie in de brandstofpomp kan komen

Perry68 (0), 20 jaar geleden

Spanning gemeten tijdens koude start. Blijft in ieder geval boven de 10,5 volt. Haalt hij dan toch ergens valse lucht vandaan? Het vreemde is dat hij ook bij een warme motor slecht start als ik de motor bv. na een lange rit afzet (hij loopt dan prima) en ik start hem een paar seconden later weer, gaat het ook niet van harte. Wel sneller als een koude start, maar nog steeds niet zoals het hoort. Dan kan hij in die korte periode toch niet veel lucht in het systeem hebben?
De enige 'brandstofslangen' die ik heb zijn degene die op het filter zijn aangesloten en die zijn allebei dubbelwandig uitgevoerd en heel dik. Is het mogelijk dat deze lek zijn?
Deze slangen gaan voor de motor over op ijzeren (of aluminium) buisjes. deze overgang kan ik heel moeilijk bij, maar dit zit met een slangenklem dicht. Is dit een zwakke plek, of is het onwaarschijnlijk dat hij hierop lekt?


Alvast bedankt,

Ron

Perry68 (0), 20 jaar geleden

Opgelost.
Sinds een paar weken rijdt en start de auto weer als vanouds. Ik denk dat het toch vervuiling is geweest. Het heeft me 3 flesjes injectorreiniger en veel geduld gekost, maar het probleem is uit de wereld. In ieder geval iedereen bedankt die met me meegedacht heeft. Misschien een keer (bijna leeg) geweest!

Lennard6488 (0), 18 jaar geleden

Beste Andries,
Ik denk dat ik het antwoord heb.
Ik had precies het zelfde probleem met mijn 1.5 turbo diesel.
Ik ben ook best handig heb alles door gemeten en vervangen. Niks hielp.
Ik heb drie winters lopen klooien, in de zomer had ik geen last.
Oplossing:
Je kleppen (bij de nokkenas) laten afstellen.
Als er te veel speling tussen de kleppen zit verlies je compressie.
Dieselmotoren hebben compressie nodig om de diesel te verbranden. Er is immers geen vonkbougie zoals bij benzine auto’s.
Door de compressie ontstaat warmte die de diesel kan doen ontsteken.
Ik was een keer bij een opel dealer en een monteur wist zeker dat het daar aan lag.
In 20 min, was hij klaar.De volgende ochtend op een koude winter dag starte mijn auto zonder problemen en zonder zwarte rook.
Succes.
Laat mij a.j.b. even weten of het bij jou ook gewerkt heeft.
Groeten Lennard Mooyman. Opel Corsa turbo diesel fan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.