close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Kadett 1.3i: Stotteren door defecte koeltemp sensor?

Bouwjaar: 1989

Vanochtend sloeg mijn kadet 1.3i na enig aandringen aan en schokte als een gek. Liep duidelijk op 2 of 3 cilinders. Na een tijdje wachten en voorzichtig gasgeven werden het er uiteindelijk 4, maar bij elk stoplicht was het stressen of sloegtie weer af.

Naja, na't werk maar eens kijken wat de foutcode was:15=te hoog koeltemp sensor signaal. Deze dus vervangen (als het dat ding aan de zijkant in de radiator is tenminste), computer resetten. De bougie ook maar eens opgepoetst, deze waren na al dat gehik mooi dofzwart (=te rijk mengsel?).

Starten en lopen. Maar wel weer storingslampje aan. En na 5 minuten ook weer stotteren (bougies weer vies denk ik). Uit de uitlaat komt ook wat zwart gespetter. De foutcode was wederom 15. Die code15 zorgt er dus blijkbaar voor dat de ECU het mengsel enorm rijk maakt.

Wat doe ik fout? De bougies, kabels en verdelerkap zijn net een paar maanden oud. Verkeerde sensor gefixt? ECU kapot? Of toch weer de ontstekingsmodule? Tips zijn zeer welkom, fietsen is niet mijn grootse hobby.

Geplaatst door

Kadett89 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ij deze dingen gaat wel eens iest mis de inlaatlucht temp.sensor.Waar er een te rijk mengels binnenkomt.als je dan voor stoplicht staat, gaat je motor verzuipen.dus eerst rot lopen (2 of 3 cil) daarna afslaan en weer moeilijk of niet starten.
sensor zit in inlaatspruitstuk.Stekker eraf draadje van het ene naar het andere pennetje en proberen maar. is het n u over dan is die sensor stuk.

succes
michael

koelvloeistof sensor zit in het inlaatspruitstuk in de buurt van de dynamo. je hebt de verkeerde sensor vervangen.

Opeltje 0
badge

20 jaar

Dank voor de tips. Zal Haynes er weer eens op na slaan.

Maar die koelvloestof sensor, das toch die sensor op je inlaatspruitstuk waar slechts 1 draadje vanaf komt? Ik dacht dat die alleen gebruikt werd voor de temp sensor op je dash, die het overigens gewoon lijkt te doen. Maar ik zal in de pauze die opel eens vragen.

Kadett89 0

20 jaar

de sensor met 1 draadje is inderdad voor de meter, maar ook deze moet je niet hebben. achter op het spruitstuk zit er nog een met 2 draadjes.

Opeltje 0
badge

20 jaar

Het was inderdaad die sensor. Voor de liefhebbers onderdeel nummer 1338477, voor een c13n dan. Het schijnt dat er toch kleine verschillen zijn voor kadetten voor deze sensor, 'k had eerst de verkeerde mee. Dus check het stekkertje of neem het ding mee.

Na wederom wat bougie gepoets looptie weer als van ouds (beetje rauw). Dank voor de tips.

Kadett89 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.