Opel Astra: Stotterend rijden op lpg

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

De motor van mijn Opel Astra 1.6 sedan stottert nogal.
Dit probleem doet zich voor wanneer je opschakelt en niet genoeg doortrekt. 40 km/h in de derde versnelling veroorzaakt heftig schokken. Dit wordt minder als je het gaspedaal flink intrapt. Ook bij het wegrijden vanuit stilstand voel ik schokken en het toerental lijkt wat terug te vallen. Dit probleem speelt tot circa 90 km/h en dan bij lage toerentallen. Hoge toeren kan hij prima aan.
Waarmee zat dit te maken hebben? Moet ik de kleppen laten stellen? Is de brandstofinspuiting te gering?

Steve11148

Geplaatst door Steve11148 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Steve11148 (0), 17 jaar geleden

Vandaag naar de garage geweest voor een grote beurt. Probleem van het stotterend rijden zit volgens monteur in gasverdeler. Deze is stuk. Volgende week maar naar gasboer voor reparatie. Volgens hem kost revisie van gasverdeler 75 euro ex. btw.

Hans4040 (330) PRO, 17 jaar geleden

onbekend is onbemind...................(oud gezegde)

mvg,
Hans.

Mistral (0), 17 jaar geleden

Gas verdeler stuk ??????
Gas verdeler reinigen kost 60 euro (is goed zelf te doen)
Nieuw huis voor gas verdeler kost 150 euro (is vaak overbodig)
Wat wil hij dan reviseren ???????
Laat je niets wijsmaken , de gasverdeler is gewoon verontreinigt effe schoonmaken en klaar is ehh Steve.

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

da komt omdat de techniek in belgië een stuk minder ontwikkeld is dan hier in nederland.

Ik rijd al een paar jaar een 2.0 16v Mitsubischi, inmiddels met 2 ton op de klok, van 11 jaar oud, die al 10 jaar op gas loopt.

Ik vertel je, das goedkoper dan benzine, en ik heb er nog niet 1 keer trammelant mee gehad.

Maarja, er zijn ook mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, en een renault op gas laten proberen te rijden, door er een aftandse ( lees: niet aan de motor aangepaste) gasinstallatie in te laten bouwen, door een derderangsmonteur, die net van school komt, en DAN beginnen te klagen dat het spul niet deugt.

Goed spul, een deugdelijke auto, en jaarlijks onderhoud, dan rijdt het als een trein.

Groeten Marcel

Hans4040 (330) PRO, 17 jaar geleden

Zoals ik al zei : onbekend maakt onbemind.
Als een gasinstallatie goed is ge-installeerd en regelmatig wordt onderhouden door vakbekwaam personeel, is het een brandstof bij uitstek geschikt om op te rijden en niet om op te koken, wat sommigen menen.
Het is milieuvriendelijk, goedkoop en de moderne G3 installaties rijden net zo fijn als benzine.
Maar ja................onderhoud , he.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Hans4040]Zoals ik al zei : onbekend maakt onbemind.
Als een gasinstallatie goed is ge-installeerd en regelmatig wordt onderhouden door vakbekwaam personeel, is het een brandstof bij uitstek geschikt om op te rijden en niet om op te koken, wat sommigen menen.
Het is milieuvriendelijk, goedkoop en de moderne G3 installaties rijden net zo fijn als benzine.
Maar ja................onderhoud , he.[/quote]
en zo is het maar net ;

paul,

Steve11148 (0), 17 jaar geleden

Ik weet het allemaal niet. Ik ben niet thuis in autotechniek. De monteur die de grote beurt uitvoerde zegt dat de verdeler stuk is. Hij doet niks met gas, dus maar naar gasboer. Die heb ik gebeld en hij zegt dat het ding gereviseerd moet worden. Het is vrijwel de enige gasboer in Tilburg, dus een duur grapje. Twee jaar geleden heb ik ook eens een AG-verdamper laten vervangen. Dat kostte 350 euro. Als dat reinige zo simpel is, wil ik het nog wel zelf proberen, maar ik betwijfel of dat lukt. Tevens moet de gasleiding verlegd worden. Deze schuurt ergens tegenaan en ik wil niet het risico lopen dat het ding over een jaar ontploft.

Hans4040 (330) PRO, 17 jaar geleden

Neem eens contact op met VG392 , Kees Verhulst uit Helvoirt.
Hij heeft revisie setjes met een handleiding om de verdamper en de verdeler te reviseren en te reinigen.
zie topic: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... , 24 december 2006 01:21:33

mvg,
Hans.

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

vraag anders eens bij 2M Fuel Systems, aan de rheastraat in Tilburg.

Mijn collega heeft goede ervaringen bij dit bedrijf.

Groeten Marcel

Steve11148 (0), 17 jaar geleden

2M is juist het bedrijf dat ik heb gebeld en zij vertelden dat revisie 75 euro ex. btw zou gaan kosten.
Binnenkort onderneem ik actie. De auto is nu voor een grote beurt nog in de garage.

Hans4040 (330) PRO, 17 jaar geleden

heb je al contact gehad met Kees?

Mistral (0), 17 jaar geleden

Reinigen verdeler.
Om de verdeler goed schoon te maken kun je deze het beste demonteren, nadat de hoofdslang en de 4
dunne slangen zijn losgenomen.
Kijk of in het filter dat in de toevoer zit zwarte korrelige vervuiling zit.
Dit duidt erop dat de membramen van de verdamper aan hun eind zijn.
Daarna de stappenmotor welke bovenop zit uitnemen door de 2 inbusboutjes los te draaien.
Let wel op dat de veer en veerring niet wegspringen.
Eventueel kan ook de onderzijde worden losgehaald door de 3 inbusboutjes uit te draaien.
Let hierbij op dat je het kleine o-ringetje en veer niet kwijtraakt.
Als alles open is spuit je remreiniger of carburateurreiniger in de 4 openingen waarop de 4 slangen
hebben gezeten.
Even laten inwerken en dan schoonblazen met perslucht.
Dit kun je ook bij de 2 reserve poorten doen als je de inbus hier uit draait.
Om er zeker van te zijn dat de poortjes allemaal open zijn, halen we hier even een voelermaatje van
0,15 mm doorheen.
Hierdoor wordt eventueel vuil wat niet oplost door de remreiniger of carburateurreiniger
uit de V-vormige groefjes geschraapt.
Dan nog een keer wat remreiniger of carburateurreiniger inspuiten en alles goed schoonblazen met
perslucht.
Als alles goed schoon is mag het zaakje weer in elkaar.
Let op dat de veer onder de plunjer moet, en niet bovenop.
De plunjer (zuiger onder stappenmotor) inspuiten met wat teflonspray.
De O-ring welke onder aan de stappenmotor zit voor het terugplaatsen van de stappenmotor een
beetje in oliën zodat deze niet stuk gaat bij het monteren.
De koperen ringen die tussen de verdeler en 4 slangen zitten een beetje vet maken met wat smeervet of
lagervet zodat deze makkelijker aandraaien.
Beter is het om hier nieuwe ringen tussen te doen.
Let er wel op dat de bouten voor de bevestiging ven de slangen hol zijn en dus minder sterk dan
massieve bouten.
Als de motor weer op gas loopt de verdeler met zeepsop controleren op lekken.

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

en als da nie helpt , dan maar een dieselke kopen zeker
dan ben je van de gauze vanaf :)

Steve11148 (0), 17 jaar geleden

[quote=opc8275]en als da nie helpt , dan maar een dieselke kopen zeker
dan ben je van de gauze vanaf :)[/quote]
Praat geen onzin alsjeblieft. Binnenkort ga ik naar de lpg-specialist en die lost het wel op. Als die het niet kan oplossen blijf ik met het probleem rondrijden tot de auto vanzelf een keer uit elkaar valt en dat duurt nog heel lang.
Door niet te vroeg te schakelen is het probleem al een stuk minder.

Steve11148 (0), 17 jaar geleden

De auto is vandaag naar de lpg-specialist geweest. De gasverdeler is gereinigd. Kosten 89,25 inclusief BTW. Probleem opgelost, auto rijdt nu zonder schokken.

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

succes

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Tanken en rijden!.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.