👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
dag mede opelvrienden.
ik heb het volgende probleem ineens:
als ik de auto wil starten slaat ie niet aan ,en als ik de sleutel loslaat na dat de startmotor zijn werk heeft gedaan begint ie iets te pruttelen of hij slaat aan.
nu heb ik ontdekt dat ik geen vonk( heb er een bougie uitgehaald en massa gemaakt) heb als ik de startmotor rond laat draaien maar als de startmotor zo'n beetje uigedraaid is er wel vonk komt.
maar als de motor eenmaal aangeslagen is dan is er verder ook niks aan te merken.
beetje vreemd.
er zit wel een electronische ontsteking met een halgever op deze motor gemonteerd dus kan het in ieder geval niet liggen aan de puntjes of de condensator want die zitten er dus niet op! is het type met klemmetjes om de verdeekap vast te zetten. verder zit er bij de ontsteking een soort vonkversterker gemonteerd(net zoiets als bij de opel manta's!!)
iemand een idee waar ik eens naar moet kijken of controleren?
de motor heeft voor dit probleem altijd goed gelopen.
alvast bedankt voor het meedenken
gr OPeljohan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
1200N (ik neem aan CIH) Opel blok met Hal-gever???
Heb ik iets gemist?
Als dit bouwjaar klopt moet je die rotzooi er af halen en een ontsteking met contactpunten monteren met de juiste bobine.
Hans
hadden deze nog dat groene draadje?
lijkt er op
Kijk, nu gaan we weer richting van wat er in mijn geheugen hangt..........
Was al bang dat ik wat gemist had in al die jaren......
Op zich kun je wel zo'n setje van b.v. CompuFire gebruiken, maar die vervangt ALLEEN de contactpunten/condensator.
Geen sprake van een Hall-gever.
Goeie condensator en contactpunten en verddeler en rotor en evt. kabels en bougies (kosten allemaal geen drol!) en de boel werkt gewoon.....
Werking van de hand-choke okee?
16 jaar
ja a
dat groene draadje
en danook die zwarte op de startmotor
direct 12 v met starten(eigenlijk maar 10,5)
En ook die gevlochten massa-draad tussen blok en chassis wil vaak voor rare klachten zorgen, om maar niet te spreken van het contactblokje van het contacslot OF de stekkerverbinding daarvan.
Maak ff een foto en plaats 'm hier.
Weten we allemaal waar we het over hebben.
Trouwens, de Manta's hadden ook gewone verdelertjes, op de B-Manta 1.8S en de GT/E modellen van de A en B serie na.
16 jaar
je hart gaat er weer van open santa
Ja, mooi spul, he, die Manta's.........
16 jaar
tjaaaaa waar blijft de tijd .........
dag mensen en Santa ,het gaat hier om een ontsteking uit een corsa waarschijnlijk!!!
en dat groene draadje doet hier geen dienst!!! Dus
en op de 2.0 gsi manta's zaten ook electronische onstekingen!!!
ik stel maar een vraag hoor !!
16 jaar
zal morgen effe proberen een paar foto's te laten zien
16 jaar
dat waren geen electronische ontstekingen maar electronischaangestuurde ontstekingen
Nou niet boos worden, Johan...
Wij geven slechts antwoorden, hoor!
Ennuh... Corsa-zooi hoort NIET op een 78-er 1.2N motor thuis.
16 jaar
ben ook niet boos
zal morgen effe een fotootje proberen te plaatsen
16 jaar
Gebruik je de auto voor goedkoop vervoer of voor hobby/restauratie?
16 jaar
ik gebruik deze auto voor op en neer te rijden naar m'n werk maar de auto (c Kadett) is ook zeker grote hobby van mij
16 jaar
Ziet er ongeveer zo uit?
[url=http://img178.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img178.imageshack.us/img178/2276/...[/img][/url]
16 jaar
sante,lijkt er wel op maar de bobine is echt anders ,zit al een ronde op en verder een stuk of wat moderne aansluitstekkers .
ik heb een vermoeden dat de gasinstalatie nog niet zo oud is.
16 jaar
dat is t dus
die ronde bobine was een gewone old timer antiek prehistorisch ding
kan het probleem ook in de buurt van de startmotor wegkomen?
komt daar een 1 of andere stroomdraad weg om de ontsteking te voeden?
16 jaar
lees nummer 6 maar eens
nee Jerry,dat lijkt me niet .
daar zaten vrogger nog niet van die moderne stekkers op
16 jaar
dan zit er een verkeerde bobine in
die moderne stekkers zaten op de 4 kanteuitvoering met versterker
ga proberen morgen effe een duidelijke foto proberen te maken dan chat dat iets makkelijker.Toch!!
16 jaar
en de auto heeft er al meer dan een jaar probleemloos op gelopen dus dat zal wel niet.
en als de auto aanslaat is er verder ook niks aan te merken
lees nr 1
16 jaar
Altijd lastig muggen ziften wanneer men aan auto's heeft lopen "klooien"............
Nou kan ik wel flauw zijn en vragen wat de computer zei bij het uitlezen....??
16 jaar
als hij altijd goed gelopen heeft dan is ook het overwegen waard om ,met een andere accu te proberen te starten want hij neem zoveel stroom weg bij het starten ,dat er te weinig stroom overblijf voor je ontsteking,of wanneer je hem aanduw en hij slaat gelijk aan dan is het de accu of een exrta aarde draad er bij ..
16 jaar
is niet gewoon het contactblokje stuk van het contactslot???
moet een zwarte + draad van de startmotor naar dde voeding+ van de ontsteking
dan heb je met starten 10,5 volt over
en als ie aanslaat neemt de groene weerstands draad t over op 9 volt
Tja, laat ik me er ook maar even mee bemoeien, is de storing spontaan ontstaan of nadat je iets aan de auto hebt veranderd, zoals b.v. de startmotor? Het lijkt er inderdaad op dat je niet op het juiste moment spanning op de ontsteking krijgt en als je de startmotor niet goed aansluit start hij wel, maar zal hij niet aanslaan. Ook is het inderdaad mogelijk wat Jerry en Santa aangeven dat de zwarte draad in dit geval 12 volt moet zijn en niet de 9 volt. De electronisch gestuurde ontsteking gebruikt gewoon de 12 volt boordspanning. Ik ben benieuwd wat de oplossing wordt.
succes, Nico.
sorry ,beetje laat maar hier is dan de foto van het ontstekingsgebeuren
[url=http://imageshack.us][img]http://img91.imageshack.us/img91/783/dsc...[/img][/url]
16 jaar
en nog 1
[url=http://imageshack.us][img]http://img90.imageshack.us/img90/3066/on...[/img][/url]
16 jaar
en 1 van de bobine
[url=http://imageshack.us][img]http://img90.imageshack.us/img90/8415/bo...[/img][/url]
16 jaar
ik zelf denk dat het in het contactslot zit .
ga morgenavond weer op onderzoek uit en hoop er dan op dat ik het probleem gevonden heb
als er een gewone ontsteking op zat was dit niet zo moeilijk geweest,dan is het of geen brandstof of geen vonk.
maar in ieder geval al bedankt voor de reakties en ga er ook zeker wat mee doen
johan
16 jaar
op de 1e foto zie je een groen draadje langs dat potje hangen
dat is de weerstands draad origineel van de ontsteking
op de 2e fotois midden boven de ontstekings versterker te zien(bij dit model NIET origineel)
op alle 3 foto's is duidelijk een gele aan elkaar geknoopte draad te zien NIET origineel
verder heb je een bosch kap
bij de modellen met deze uitrusting zart er ALTIJD een geschroefed(delco )kap op
dus je hebt een bij mekaar geraapt en geplakt zooitje(sorry dat ik effe grof kort ben)
Johan,
Haal die chaos er af en maak het zoals ik al eerder aan gaf in #3 weer origineel.
Hans
ben je 1 storing kwijt
sta je minder op wegenwacht (niette )wacht(en)
wat zijn jullie lekker positief!!
zijn zeker het oude spul en een beetje zoekwerk niet meer gewend.
johan
16 jaar
"zijn zeker het oude spul en een beetje zoekwerk niet meer gewend."
Wij hebben het vak geleerd op dat ouwe spul.
Daarom zeggen wij ook: haal die chaos er uit!
mvg,
Hans.
kijk hans
da's nou modern
die nieuwe chaos wegwerp(maatschappij)troeper af
en dat antieke probleem vrije spul erop zoals t gewend is
1keer per jaar een drup vet op t nokkie
puntjes op 0,40/45
effe timing op 0 dynamisch en t rijd weer als of t gisteren uit de fabriek rolde
en toen hadden we op nieuwe auto's maar 3 maanden garantie
daarna ging er bijna nooooit meer wat stuk
roep deouwe garde maar hans 4040/4037/santa/paul /sytze
en nog meerdere
ook moi
En zo is het.
[img]http://img125.echo.cx/img125/7155/attent...[/img]
Veel succes Johan ik ben klaar met jou antwoord te geven. Ik doe de hele dag niet anders als zoek werk en doe het pas 38 jaar.
Ik wilde je alleen een goed advies geven ,maar helaas........want een chaos zoals onder deze motorkap is knoeiwerk eerste klas.
Hans
Ach, wie het oude niet eert, is het ni'je neet weert.......
Ben het helemaal met de beide moderators en jerry eens.......
Gr.
Dank je Petje,
[img]http://dune.servint.com/uploads/c_laugh....[/img]
Dag Mensen,het probleem is opgelost:
heb vanavond gekeken en gevonden het was een draadbreuk van een kabeltje in de buurt van de startmotor. en het was weer starten lopen .
in ieder geval voor het meedenken.
gr Johan
16 jaar
[quote=opeljohan]Dag Mensen,het probleem is opgelost:
heb vanavond gekeken en gevonden het was een draadbreuk van een kabeltje in de buurt van de startmotor. en het was weer starten lopen .
in ieder geval voor het meedenken[/quote]
Alleen in de buurt van startmotor [url=http://imageshack.us][img]http://img443.imageshack.us/img443/737/s...[/img][/url] als ik die foto's zo bekijk is het een en al br(M)euk. Maargoed..... voorlopig kun je weer even rijden.
Gr. paul
ja jongens
da's pimp(elpaars)en
worden als je dat als monteur ziet
en je vingers gaan jeuken met da medern spl
en nog effe een compu drin met wa draadjes
en we hebben weer een jaar topic abbonee
op naar de slagroomtaart
met een kers & aardbei en 2 stukkies sjokola
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar