Opel Astra: verkeerde et waarde astra?

Bouwjaar: 1995

Hey ik heb andere velgen op mijn auto gezet. Deze kwamen van een clio ze zijn 15 inch met een et van 38. Heb er centreerringen opgezet aangezien ze zwaar trilden.
De trilling is zo goed als weg.. wel heb ik onder het rijden dat de auto een beetje trilt (niet stuur). Is die et waarde goed? in een eerdere vraag zeiden ze van niet maar erkende dealers bieden ook velgen aan voor een opel astra met die ET waarde.
Ook bij het remmen is het voelbaar. De auto rijd fijn dat voel ik ook maar net alsof de wielen geen geheel vormen met de auto en dus wat onprettig rijd..????

guido3877

Geplaatst door guido3877 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

roygsi (0), 17 jaar geleden

originele et waarde is 49, wijk je hier teveel vanaf kan je soms last hebben van trillingen of soms beetje vreemd sturen. maar dat hoeft niet altijd, in jouw geval kan het bijvoorbeeld ook aan de banden liggen. zijn de banden nieuw of kwamen ze ook van die clio af?

het kan ook nog eens zijn dat alles wel goed is, maar omdat jij je oude velgenmaten gewend bent, dat je nu dingentjes gaat opvallen door de andere velgen.

guido3877 (0), 17 jaar geleden

Nou heb een week gereden met de astra dus nog niet echt gewenning. heb hetzelfde probleem gehad met een golf 3 en dat was ook vervelend.. Ik heb toen iemand anders in de auto laten rijden en die viel niks op maar ik erger me er gewoon snel aan en het valt me altijd op.. maar het is dus niet slecht.. want een et van 38 nu en origineel 49 is tog groot verschil?

guido3877 (0), 17 jaar geleden

en is die minimale trilling weg te halen door m te laten lijnen? of geeft dat geen verschil kwa et waarde??

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

uitlijnen geeft geen verschil in et waarde nee, je hebt waarschijnlijk een grotere bandenmaat dan wat er op zat, deze is ook breder dan origineel, in combinatie met een etwaarde die iets meer naar buiten komt....is het niet geheel onlogisch dat men meer gaat voelen van het wegdek...

guido3877 (0), 17 jaar geleden

jah dat was met die golf ook zo.. als ik me stuur helemaal omdraai en met een bocht de afrit afrijd hoor ik ook een knakkend geluid alsof de lagers een opdonder krijgen dat zal te maken hebben met de betreffende ET waarde?

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

homokineet lijkt het meer op....

guido3877 (0), 17 jaar geleden

neej dat lijkt me onmogelijk.. waarom? omdat ik met de golf exact hetzelfde had na het vervangen van velgen.. Ik ga de eerst komende dag dat ik vrij ben even 2 originele velgen op zetten en kijken wat hij dan doet.. bedankt jullie horen nog

roygsi (0), 17 jaar geleden

mijn gehoor is inderdaad nog uitstekend! : )

guido3877 (0), 17 jaar geleden

maar de banden komen idd ook van de clio af.. het is gewoon raar met rijden alsof er wat speling in zit waardoor deze wat gaat trillen bij rijden en remmen.. en een knak met acherp naar achteren rijden.. ET waarde 38 schijnt geen probleem te zijn voor de astra..

emilio3333 (0), 17 jaar geleden

Misschien iets waar je nog niet aan gedacht hebt maar wat dacht je van een of meer kromme velgen. Ik heb het ook gehad. Lichte trillingen doordat de velgen niet recht waren. Heb je ze al laten balanceren want een velgenboer ziet zo op een balanceerapparaat of de velgen recht zijn

guido3877 (0), 17 jaar geleden

nee de velgen zijn niet krom heb net de originele velgen erop gezet en deze geven hetzelfde probleem.. Een lichte trilling die niet echt vanuit het stuur komt maar meer de auto zelf.. de vooras zo voelt het wel.. het is geen zware trilling maar niet prettig.. met korte stuurbewegingen van links naar recht is het meer voelbaar en met remmen ook ietsje

Santa (0), 17 jaar geleden

Tja, Petje Power....???
Power to the Pimpers????

Sorry hoor, maar er zijn al enkele optie´s gegeven.
Kennelijk weet jij zelf steeds dat het NIET aan de aangegeven punten ligt.

Neem nou maar van kenners aan, dat je een auto niet klakkeloos onbeperkt kunt verbreden qua velgen.
Deste breder de velgen en deste lager de ET waarde, deste gevoeliger de auto wordt voor spoorvorming en onbalans.
ONEENS? Vraag je natuurkundeleraar voor aanvullende info....

Kennelijk sluit jij onbalans uit.Blijft over:
hoogteslag banden, vastzittende homokineten, aanlopende remmen.

Indien je NIET wilt investeren in ONDERHOUD maar WEL in Plastic Fantastic zul je blijven medderen en wens ik je veel succes.

guido3877 (0), 17 jaar geleden

zeg kerstman, ik weet niet waar jij die wijze noordpool informatie vandaan haalt over plastic fantastic, petje power en power to the pimpers maar deze auto is op de velgen na zo origineel als de arreslee van de kerstman..

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Zijn de bouten (of moeren, ik weet niet hoe ze bij een astra vastzitten) wel goed passend om de wielen van een Clio vast te zetten (wat betreft de vorm van de rand waarmee de bout / moer op de velg drukt) ?

guido3877 (0), 17 jaar geleden

hey sjaak, dat weet ik eigenlijk niet kan ik dat ergens na kijken?

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Zou ik zo niet weten, ik ben geen automonteur. Je zou kunnen kijken of de bout (of moer, dat weet ik nog steeds niet :S ) dezelfde vorm heeft als de plaats waar deze in de velg komt.

guido3877 (0), 17 jaar geleden

ja maar ook met orriginele velgen heeft ie t en de originele bouten.

Nog een vraag.. kan het zijn dat ik t gevoel heb dat t aan de ophanging ligt terwijl het b.v ook aan de stuurbekrachtiging ligt?? die gaat namelijk trillen in de voorkant als ik m naar links of rechts beweeg. Misschien dat ie dat gevoel doorgeeft bij rijden en remmen??

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

lijkt me niet echt logisch guido.....

als je ook dat geluid/trillen ook hebt bij de originele velgen als je de afrit afrijdt........en je weet zeker dat alle rubbers/kogels spelingvrij zijn blijft er in mijn ogen aleen een homokineet over..

guido3877 (0), 17 jaar geleden

Ik weet dat het niet aan de banden en de velgen ligt omdat het zowel bij de originele dan wel de LM velgen hetzelfde is.. Ik zal dan ook morgen of dinsdag even de ophanging grondig laten nakijken op evt. speling. Het lijkt mij ook dat het daar in zal moeten zitten (wel het meest logische). Met de afrit afrijden is het eigenlijk alleen bij koude start zeg maar.. en eenmalig.. Als ik meteen weer terug rijd om vervolgens weer achteruit de afrit af te rijden is de onbalans en de krak hoorbaar minder dan wel weg.

Santa (0), 17 jaar geleden

[quote=guido3877]hey sjaak, dat weet ik eigenlijk niet kan ik dat ergens na kijken?[/quote]
DAT bedoel ik dus met Petje Power en Power to the Pimpers........

"Men" doet maar wat, schroeft klakkeloos zaken onder auto's ZONDER zich vooraf af te vragen of het allemaal wel KAN en of er misschien VERSCHILLEN zijn.

Ga maar eens Google-en en zoek maar eens in de richting van wielbouten conisch en BOL-conisch.......

Hoe ouwe Santa dat allemaal weet....??

Kwestie van ervaring...??

[url=http://imageshack.us][img]http://img243.imageshack.us/img243/7835/...[/img][/url]

Hier zie je een verzameling wielbouten.

Kijk naar de meest linker drie schuin bovenelkaar.

De eerste is CONISCH, de middelste is BOL CONISCH en de onderste is gewoon RECHT

Santa (0), 17 jaar geleden

http://forum.astragsi.nl/viewtopic.php?t...

Hier dan ff een link naar een site van Petje Power over centreerringen.

Fries33 (0), 17 jaar geleden

Tsjonge Guido,

Jij blijft wel bezig zeg, eerst je Golfje nu je Astra.

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Wil niet sneu overkomen maar lijkt erop dat je steeds de afdankertjes van anderen koopt.
Wil je een goede tip: spaar eens een poosje en koop dan een leuke, frisse occasion van een jaar of 3 / 4 oud.
Zoals je nu bezig bent is niks waard, kost je alleen maar geld.
Weet het, is tegenwoordig moeilijk voor de jeugd, willen er graag bij horen.

Brede vegjes + bandjes (maakt niet uit of ze wel of niet onder de auto passen, ET waarde bijv)
Spoorverbreders (staat zo stoer maar maakt van je auto een zwabberbak)
Spoilertje achterop (liefst zo'n blikken ding, leuk voor de motorrijder die bij je achterop knalt als jij plotseling moet remmen, is hij/ zij gelijk haar kop kwijt)
Sport uitlaatje (leuk om je buurt ochtends vroeg wakker te maken, herrie veel meer leveren die pijpen niet)
Veel boem boem in de auto (ook leuk voor die ambulance die je niet hoort aankomen)
Etc etc
Dit alles met de knip op de beurs en geen oog voor veiligheid.

Net als Santa zegt, men doet maar wat zonder enige kennis van zaken. LEVENSGEVAARLIJK. Zo niet voor je zelf dan wel voor je medeweggebruiker.

Als je mij 16000 e geeft weet ik nog een hele leuke zwarte Golf IV 1.9 TDI 96Kw Sportline 2002 139.000km en weet je, met deze auto laat je al die pimpblikjes achter je.......doet zeer hoor bij die lui, verslagen worden door een diesel.

Maar even serieus, gebruik je gezond verstand, spaar en koop wat goeds.

Santa (0), 17 jaar geleden

Eet wat gaar is en koop wat klaar is.............

Petje Power is Fried Air....

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=sjaak10918]Zou ik zo niet weten, ik ben geen automonteur. Je zou kunnen kijken of de bout (of moer, dat weet ik nog steeds niet :S ) dezelfde vorm heeft als de plaats waar deze in de velg komt.[/quote]
ik ben geen automonteur
en toch professional

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Santa][quote=guido3877]hey sjaak, dat weet ik eigenlijk niet kan ik dat ergens na kijken?[/quote]
DAT bedoel ik dus met Petje Power en Power to the Pimpers........

"Men" doet maar wat, schroeft klakkeloos zaken onder auto's ZONDER zich vooraf af te vragen of het allemaal wel KAN en of er misschien VERSCHILLEN zijn.

Ga maar eens Google-en en zoek maar eens in de richting van wielbouten conisch en BOL-conisch.......

Hoe ouwe Santa dat allemaal weet....??

Kwestie van ervaring...??

[url=http://imageshack.us][url]http://img243.imageshack.us/img243/7835/...[/url][/url]

Hier zie je een verzameling wielbouten.

Kijk naar de meest linker drie schuin bovenelkaar.

De eerste is CONISCH, de middelste is BOL CONISCH en de onderste is gewoon RECHT[/quote]
en die halen we bij de g....
een echte doehet zelver ken niet zonder de g.....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.