Mijn ramen beslaan voledig en zijn niet meer schoon te "blazen". Ook het openzetten van de raampjes helpt niet! De temperatuurknop heeft ergens een enorme weerstand en werkt naar eigen welvinden, lucht blaast wel gewoon tegen de ruit aan maar hij ontwasemt toch niet. Vorig jaar heb ik het pollenfilter al eens vervangen maar nu is het probleem opeens in alle hevigheid weer terug. Als ik ga zitten "spelen" met m'n recirculatieknop wordt het probleem nog erger en loopt de (motor)temperatuurmeter heel snel terug. HELP!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Alles duidt erop dat toch je recirculatie niet werkt. Of beter gezegd, dat ie niet meer uit gaat. Haal het dashboardkastje eruit en speel met de knop, terwijl de aanjager aan staat (NIET op de voorruit want dan werkt de recirculatiestand niet). Luister en voel of de luchtstroom veranderd. Zo niet, zet de recirculatieklep handmatig dicht (zodat er nu verse lucht van buiten wordt aangezogen). Je zult zien dat de condens nu wel verdwijnt. Zoek nu uit waarom de klep niet werkt. In veel gevallen zit ie gewoon vast en doen een paar druppeltjes olie wonderen. Ook kunnen de plastic tandwieltjes versleten zijn.
Je zult dus gewoon stapje voor stapje de oorzaak moeten zoeken.
NB: ik ga er van uit dat (zoals je in je bericht schrijft), als je de luchtstroom op de voorruit richt, er ook daadwerkelijk een stevige luchtstroom tegen de voorruit blaast. Zo niet, kan er nog iets anders aan de hand zijn.
Succes, Ger
controlleer ook of het polle filter niet zwaar vervuilt is en of nat (moet om de 20.000 km vervangen worden ongeveer normaal.
gr tijne
18 jaar
In afwachting van de APK heb ik de recirculatieklep even vastgezet. Nu deed 'ie het 2 dagen goed en nu is het weer mis. Raar vind ik ook dat als ik zachtjes rij de temperatuurmeter op ca. 80 graden staat en als ik op de rijksweg rij dan valt deze helemaal terug naar "0". Als ik aan de warm/koudknop draai dan zit er ook een stuk weerstand in het midden en verandert de blaasintensiteit op de ruit. Ik word er gek van!
18 jaar
Weet je zeker dat je die weerstand voelt bij de warm/koud schakelaar (linkse draaiknop) en niet bij de draaiknop die bepaald waar de stroom naar toe wordt geleidt(de rechtse)? Die linkse knop regelt namelijk alleen de temperatuur en niet de richting van de luchtstroom.
Kijk ook even als je aan de rechtse draaiknop draait of er een krachtigere luchtstroom uitkomt bij de voorruit als je hem daarop richt. Mocht dat namelijk niet zo zijn kan het kabeltje dat in het meganisme moet zitten los zijn geraakt. Dat komt vaker voor als je de middenconsole eens hebt losgehad.
Laat je even horen hoe het afloopt? Dan kunnen we punt voor punt afstrepen.
Groet,Ger
18 jaar
zit er airco op de auto? heb je je pollen filter er al uit gehaald om te kijken of die vochtig is en de recirculatie klep wil wel eens door draaien op het asje dan blijft stil staan of beweegt op en neer en draait het motortje door
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar