close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Rekord: Vraag over de kettingspanner.

Bouwjaar: 1986, Motorcode: 2.0S

Omdat ik de ketting van de motor licht blijf horen klepperen bij het gas los laten, heb ik de kettingspanner verwijdert.
De spanner meet van kop tot eind 76 mm. Het totaal in de schuifmaat gemeten. Ik heb andere lengten gehoord.
Wanneer ik de spanner er weer in draai heb ik niet het gevoel dat hij al op veerspanning komt wanneer ik hem vast draai. Ook zonder de 2 mm dikke ring biedt geen uitkomst. De kop van de kettingspanner is scheef en glimmend. Kan hij te kort zijn.
Oftewel, wat is de totale lengte van de kettingspanner? Ik bedoel dan totaal tussen de bekken van de schuifmaat.
Heeft iemand ooit zo'n ding gemeten, of wie heeft een liggen en wil de zijn spanner even meten.
Dank,
Johan

Geplaatst door

JHV (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Johan,

Ik heb er tientallen gezien ,maar nooit opgemeten.Uit ervaring weet ik dat de ketting versleten is bij deze klacht.Vernieuwen is de enigste goede manier om het rinkelen van de ketting te verhelpen. Vele heb ik vervangen door de oude even door te slijpen en de nieuwe er aan vast maken en zo doorrijgen. Ik weet niet of er nu nog nieuwe deelbare kettingen te koop zijn.
Mocht je willen weten hoe het precies in zijn werk gaat een ketting op deze manier vervangen mail mij dan even zodat ik het uit kan leggen.

Hans

Hans4037 0
badge

18 jaar

hallo hans,
De procedure om een ketting te vervangen wacht ik nog maar even mee.
Dat ga ik zelf dan ook niet doen, daar vraag ik dan wel hulp voor. Ik ken mijn grenzen.

Ik heb gisteren de kettingspanner vervangen. Er waren een paar dingen aan de hand die mogelijk ook meespeelden.
A) de mechanische veer in de spanner was erg slap en in het rubber bij de stift zat een duidelijk zichtbare scheur.
B) de pakking van de benzine pomp was gescheurd en lekte tijdens het rijden vrij veel olie. Ik was al zo verbaast over de laatste 2 keer oliepeilen en moeten bijvullen. Echter na het stallen van 2 week lag er geen druppel olie onder.
Omdat het daar ter plekke een wirwar aan oliekanaaltjes is zou het m.i. mogelijk zijn dat de kettingspanner dan net te weinig druk krijt. De huidige spanner is slecht 1 1/2 mm langer. En het merendeel van het lawaai is over.
Tijdens het rijden is het een stuk stiller en tijdens het gas terug nemen klnikt het even en kort.

Ik wacht dus even af. wanneer het lawaai blijft vraag ik je zeker om de manier om de ketting te vervangen. En zal dan ook een monteur zoeken die dit (betaald uiteraard) wil doen. Bij de dealer praten ze over de halve motor demonteren, dus daar blijf ik liever weg.
Johan

JHV 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Rekord of stel zelf een nieuwe vraag.