Opel Calibra : Witte rook.

Hey de opel calibra van een maat (2.0i 16v) blijft gewoon roken. zelfs nadat ie warm is. dan blijft er witte rook uit komen.

wat wel raar is dat het olie en de koelvloeistof op hetzelfde peil blijven. dus geen verlies. wat wel opmerkelijk is dat de koelvloeistof een beetje een roestige kleur heeft. alsof de motor roest van binnen ofzo. wat zou dit in vredesnaam kunnen zijn?

verder rijd ie wel gewoon goed. alleen soms loopt ie stationair niet helemaal regelmatig. of valt ie zelfs uit met de koppeling ingedrukt bij het parkeren.

iemand suggesties?

Imperium

Geplaatst door Imperium (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Calibra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

stefan84 (0), 18 jaar geleden

hallo

heb zelf een Bmw 325i 24V en deze doet precies hetzelfde!alleen heb geen 'roest' in het expansievat!dit kan komen doordat er eens een keer water is ingegooid i.p.v. koelvloeistof!!

ik moet wel zeggen dat mijn uitlaat op maat gemaakt is,misschien dat het hiermee te maken heeft!

Mvg Stefan

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Mijn corsa doet dit ook zelfs als die warm is wat waterdamp uit de uitlaat.

verlies ook geen koelvloeistof

het betreft een corsa-A3 GSi zonder katalysator

mijn combo 2.0 16v doet dit ook (deze motor komt uit een calibra (C20XE)) (eveneens zonder katalysator)

effe over die roest kleur in koelvloeistof: vervang de koelvloeistof gewoon

anti oxidant is uitgewerkt

Willem

roykejanssen (0), 18 jaar geleden

rijdt de wagen eens GOED warm, dus niet aftrappen. Ga er eens een dagje mee weg. 250 km autosnelweg. Dan is je uitlaat sroog en je kat ook.

stefan84 (0), 18 jaar geleden

helpt niet Royke!

als ik eens even lekker 230km kan halen op de teller ben ik weer helemaal in de hemel :)

nee,als ik even hard heb gereden is het weg voor een paar minuten,is de motor echter weer afgekoeld of laat ik hem een tijdje stationair draaien ( 10 - 15 Min ) dan is het probleem weer terug..

astra rijder (0), 18 jaar geleden

hij heeft het over een afstand van 250km op de snelweg niet de snelheid.

Groetjes
Astra Rijder

stefan84 (0), 18 jaar geleden

@ astra rijder

of ik nu 250 km ga rijden of ik rij een km of 10 zo'n 230km/h

komt ongeveer ophetzelfde uit lijkt me zo..

ik neem toch aan dat de condens/vocht dan allang verdwenen moet zijn!

Stefan

calibra8180 (0), 18 jaar geleden

bij mijn calibra 2.0 8klepper komt er ook witte rook uit de uitlaat.
olie verbruik en koelvloeistofpijl blijven op goed niveau staan.
volgens mij is dat gewoon door de vochtige lucht die in deze periode in de lucht hangt dat de uitlaat moeilijk uitdroogt (staat altijd buiten)
als hij op temperatuur is dan is de rook verdwenen. veel auto's spuwen nu witte rook uit , dus ik veronderstel met een beetje meer aangenamere temperaturen dit terug verdwenen zal zijn. (was vorig jaar toch zo in ieder geval)

groetjes bart

stefan84 (0), 18 jaar geleden

Bart

bij ons blijft de motor net roken ook al is de motor warm..

Stefan

roykejanssen (0), 18 jaar geleden

nee stefan, dat is echt niet hetzelfde en ik ga het ook niet aan je uitleggen.

C20XE (0) PRO, 18 jaar geleden

Wat royke volgens mij bedoeld stefan, is dat de luchtvochtigheid van de lucht dit probleem veroorzaakt, warmte(uitlaat gas) tegen vocht(vochtige lucht) kan toch stoomvorming( witte rook) geven?

Witte rook kan anders duiden op een lekkage van koelwater in de cilinder(lekkende koppaking oa), je zegt dat het koelwater pijl niet daalt, dus ik denk dat je koppaking niet lek is.

Als er bij mij in de garage een auto komt met een lekkende koppaking die witte rook veroorzaakt uit de uitlaat, borrelt het uitlaatgas meestal in het koelvloeistof reservoir, staat er nog veel druk op het koelsysteem na een dag stilstaan, en is het koelwater binnen de kortste keren weg, een lekkende koppakking lijkt mij dus zeker uitgesloten bij deze calibra.

succes ermee!

Imperium (0), 18 jaar geleden

als een koppakking niet lek is. hoort je reservoir dan niet te borrelen als ie echt goed warm is?

stefan84 (0), 18 jaar geleden

@ Royke

Wil of kun je het me niet uitleggen van mijn verklaring ??

Ergens is het toch logisch wat ik zij..

Maar goed,ieder zijn eigen mening natuurlijk!

@ Rutger,

Maar kijk eens naar wat Royke zij,en naar mijn mening!

wat je zelf al zegt met die luchtvochtigheid heb je wel gelijk in,maar wou gewoon even weten waarom nou 250km snelweg rijden i.p.v. 10km lang 230km/h rijden ??

Stefan

Audifreak763 (0) PRO, 18 jaar geleden

Nee, hij borrelt soms al hij wel lek is.

Imperium (0), 18 jaar geleden

we zijn er achter dat het misschien olie in de uitlaat kan zijn.. maar zn oliepijl daalt niet. soms komen er wel zwarte druppels uit.. wat het is weet ik niet.. lijkt wel teer ofzo

stefan84 (0), 18 jaar geleden

als er kool in de uitlaat zit vermengt met water kan dat inderdaad een plasje zwart water zijn om het zo maar te zeggen..

maar dat kan geen kwaad en lijkt me normaal.

Martijn7427 (0), 18 jaar geleden

Imperium. Maak je maar niet druk om die 'witte rook'. Dat hebben zoveel auto's. Mijn Omega doet dat al jaren. Komt ook omdat de achterdemper niet horizontaal hangt, maar iets schuin. Daardoor blijft er altijd water (condens) in staan, wat weer verdampt als ik ga rijden. Op die plek roest de demper ook altijd als eerste door.

Martijn

Imperium (0), 18 jaar geleden

Martijn, dat is het probleem nou juist, het verdampt helemaal niet. het blijft maar roken.. en het hangt ook niet schuin.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.