Peugeot 106: 106 hikt/stotterd tijdens rijden

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 sport

Hallo, mijn autootje, zie hierboven, hikt en stotterd tijdens het rijden, het probleem is alleen dat hij het niet altijd doet, ook doet het toerental soms vreemd, ben bij de garage geweest, hun zeiden stappenmotor, prima, laten vervangen, lekker aan het rijden smorgens, niks aan de hand... Smiddags weer lekker stukkie rijden, doet ie zo weer zo vaag, hij stotterd bij het optrekken, net alsof hij het doet als hij veel benzine moet verbruiken... Als je gewoon rustig een gangetje hebt en daar ook mee blijft rijden doet ie het wel redelijk, maar als je moet optrekken en gas geeft echt, dan doet ie dus zo vaag...

Nu ben ik vrijdagmiddag terug gegaan naar de dealer, en stennis geschopt, ja had net een rekening van 300 euro gehad voor stappenmotor, dus gezegd dat het daar dus niet aan lag, heb er een monteur in laten rijden gelukkig (of niet) deed hij toen ook zo raar en hij is dus mijn getuige dat ik niet alles uit mijn duim zuig...

Vandaag zouden ze er verder induiken, dat hebben ze dus gedaan, ik heb net gebeld, en de monteur zelf gesproken ze hebben er een half uur a drie kwartier mee gereden en niks aan het handje??? Zo raar, dus nu gaan ze kijken hoe hij loopt met de oude stappenmotor en dat ze verder moeten zoeken, tenminste dat zei hij, maar ik geloof niet dat ik het daar mee eens ben als je nagaat dat 1 uur zoeken 75 euro kost...

Nu vroeg hij wel, volgens mijn vriend is het dikke onzin, of wij alleen die problemen hebben met de radio aan, want al die troep die wij in de kofferbak hebben liggen vreet volgens hem een hoop stroom, ik heb hem dus gezegd dat we een zwaardere accu erin hebben liggen speciaal voor die troep... Hij zegt, dat een zwaardere accu niet veel zin heeft als je dynamo het niet allemaal bij kan laden... En dat als je niet genoeg stroom hebt je auto dan ook raar gaat lopen, hij heeft mij aangeraden om morgen mijn auto weer op te halen en de eerst komende tijd zonder radio te rijden kijken hoe hij loopt, dan kunnen we dat weer uitsluiten..

Ze hebben alle stekkertjes etc gecontroleerd, ze zijn al 2 uur aan het zoeken geweest, plus de uren van vandaag, ze hebben hem uitgelezen geen storingen... Benzine slangetjes zijn schoon volgens hem want dat moet ie aangeven... Snap er niks van...

Kan iemand ons helpen?

Anita106

Geplaatst door Anita106 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

andreas08 (0) PRO, 17 jaar geleden

bobine defect bougies juiste gemonteerd en goed afgesteld benzinefilter niet verstopt motor management computer wel goed massa staan alle parameters wel zoals het moet zijn
de stroomafname en accu is onzin
ik weet niet hoeveel km de auto gedraaid heeft maar dit zijn dingen waar je in ieder geval mee moet beginnen

Anita106 (0), 17 jaar geleden

Ik heb gevraagd van de bobine, of die het niet kon zijn, de monteur die met mijn auto bezig is geweest zegt dat hij het dan altijd moet doen, en dat hij het aan moet geven bij het uitlezen..

Hij geeft echter helemaal geen storingen aan, dus dat is wel heel vreemd... Bougies, zitten er ongeveer een drie kwart jaar op, nooit geen last, tot ongeveer een maand geleden...Bezine filter zelf vervangen 3 maanden geleden, maar bij het vervangen van de stappenmotor vonden ze het leuk om dat nogmaals te doen...

De auto heeft 90000 gelopen, en hij doet het niet altijd... Dus dat is het rare ervan, ik heb gezegd dat ze moesten stoppen met zoeken, dus heb nu mijn auto weer terug, loopt als een trein, maar kan morgen weer helemaal anders zijn.. Voorlopig zoeken we zelf wel, als je nagaat dat 1 uurtje zoeken toch al gauw 75 euro kost...

Maar bedankt voor je reactie, nog meer dingen waar we naar moeten kijken?

Hoe moeten we dat controleren dan? Is er voor die motormanagement een aparte draad die je kan doormeten? De rest is allemaal ok...

vwfan (5) PRO, 17 jaar geleden

van de accu is idd. onzin.
het is wel zo dat alleen een zwaardere accu niet helpt in die zin als er meer stroom wordt verbruikt dan dat de dynamo kan leveren.

Anita106 (0), 17 jaar geleden

Prima allemaal, maar als iemand ons dan even kan vertellen of er een aparte draad is voor motormanagement die we kunnen doormeten?

En van die accu en dynamo? Gaat een auto inderdaad dan zo raar lopen als je te weinig stroom hebt? Want dan is misschien de dynamo stuk... Durf het haast niet te typen want ik moet straks weer met de auto weg, maar hij heeft het niet meer gedaan sinds ik de radio thuislaat... (ik klop het maar gauw af)..

Maar kan iemand mij dan antwoord geven op bovenstaande vragen?

vwfan (5) PRO, 17 jaar geleden

als je te weinig stroom hebt. dan zal de auto afslaan. en de radio zal ook niet blijven spelen. kan ztoeval zijn van de radio. klinkt mij onwaarschijnlijk dat de auto raar doet dan hij zal dan eerder stationair raar gaan lopen omdat de dynamo dan minder bijlaad dan als je rijd want dan maak je meer toeren. wat je nog kan doen is de dynamo bijlaadstroom laten controleren. dit is een minuut of 5 werk dus lijkt me niet dat het veel geld kost in de garage.

A110 (0), 17 jaar geleden

Wat ook veel kapot kan gaan is een temperatuursensor.

Heb dit al meedere keren meegemaakt, bij een bepaalde temperatuur gaat de sensor inwendig kapot en geeft hij de juiste temperatuur niet door aan de computer. Als hij warmer of kouder wordt is het probleem weer verholpen en geeft hij de juiste temperatuur weer door aan de computer. De computer zal dan ook geen storing weergeven omdat hij weer normaal funcioneert.

Het is een suggestie hopelijk heb je er wat aan. Wat ook nog kan is de inlaatdruksensor die niet goed aangeeft.

Jeroen

Anita106 (0), 17 jaar geleden

De temperatuursensor? Ik zie eigenlijk niet zo goed in waarom dat met hikken en stotteren te maken heeft? Kun je mij dat uitleggen?

De temperatuursensor is het zeker weten niet, dat weet ik omdat we ook al eens problemen hebben gehad met de koeling en we daar heel druk mee zijn geweest....

Wel denk ik dat het kan zijn dat het de inlaatdruksensor is, ik geloof dat mijn vriend daarnaar gaat kijken, maar wonder boven wonder heb ik geen last meer gehad sinds hij terug is van de garage... Ze zeiden dat ze het niet konden vinden en ik eerst maar ns moest proberen of het niet aan de radio lag, tijdje zonder radio gereden, vanmorgen weer met en hij doet het niet meer... Het zal wel weer komen, ik heb er een hard hoofd in, we hebben een krot gekocht, blijkt al wel na een jaar....

Dus als iemand nog meer ideeen heeft, heel graag? Ik schrijf alles op, en dan als het weer gebeurd kunnen we dat allemaal controleren...

A110 (0), 17 jaar geleden

Hoi,

Als een temperatuursensor kapot is of gaat zoals beschreven dan gaat hij een temperatuur doorgeven van -40 graden naar de computer. De computer gaat dan meer benzine inspuiten omdat dat gezegd wordt. De motor heeft dat niet nodig en geeft weer een antwoord terug dat dat niet nodig is maar aan de andere kant zegt de sensor weer van wel hierdoor kan je een vervelend rijgedrag krijgen.

Hopelijk snap je het een beetje.

Ik snap niet wat dit probleem met de radio te maken heeft maar hopelijk blijft het inderdaad weg.

Niet zo gauw zeggen dat je een krot hebt gekocht deed ik ook altijd maar als het probleem eenmaal is opgelost ben je er ook wel weer heel blij mee met de auto en ben je de problemen die je gehad hebt gauw weer vergeten.

Jeroen

Anita106 (0), 17 jaar geleden

Ok, dank je voor je reactie ik snap het nu, klinkt inderdaad logisch....

Ik denk ook niet dat het met de radio te maken heeft, al die verstekers en zooi zit er al vanaf het begin in, en hij loopt niet vanaf het begin af aan zo raar...

Over dat ik zei dat ik een krot gekocht heb, hahaha, als je weet wat we allemaal al in een jaar gehad hebben zou jij het ook een krot vinden hoor, maar dat doet er nu verder niet toe... Het gaat erom dat dit opgelost word en ik hoop dat we dat ook voor elkaar krijgen door jullie reacties... We zullen zien.... Thanks...

Anita106 (0), 17 jaar geleden

o, bijna vergeten

ik wil toch nog ff kijken of de massa van de motormanagement computer wel goed is
om dit toch uit te kunnen sluiten.
denk dat ik alle massa aansluitingen onder de kap al heb vernieuwd,
dus t zou heel goed kunnen dat ik er 1 vergeten ben
en t de oorzaak van dit hele euvel misschien wel is...!

alleen t elektrisch schema uit de vraagbaak is niet erg gedetailleerd
daar staat alleen een streepje om de massa aan te duiden.

lijkt me stug dat de computer massa verkrijgt via de behuizing,
er zal vast wel een aparte pen voor de massa zitten in de stekker denk ik

weet iemand toevallig welke pen/klem of nummer hiervan dat is in de stekker?
en waar die draad dan weer uitkomt?
of dat wel z'n massa via de behuizing krijgt?

alvast bedankt!!!!!

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.