Peugeot 106: Draagarmrubbers

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hoi,

heb het probleem met de apk, die zeggen doordat de rubbers van de draagarmen los zitten , ik beide draagarmen,
dus linksvoor en rechtsvoor geheel te vangen.
Klopt dit of kun je deze ook weer vastzetten?
En nog een ding over het brandstoffilter dat los zit?? Was volgens hun 40 euro montage kosten, wou dit eerst effe
zelf uitzoeken, is dit schadelijk om er zo meer door te rijden? En kan ik dit zefl vastzetten?
Wie kan mij helpen?
Alvast vriendelijk bedankt.

erik

erikw

Geplaatst door erikw (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

zo goed als ik weet zijn draagarm rubbers los te verkrijgen bij de automaterialen handel.
makkelijkste is om de complete draagarmen te vervangen, echter zit hier een ander prijskaartje aan dan enkel de rubbers vernieuwen.

harry4203 (510) PRO, 17 jaar geleden

vastzetten gaat niet, je kunt ze zoals arie zegt volgens ook wel los krijgen, maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan het vernieuwen van de gehele draagarm.(ook gelijk weer een nieuwe fuseekogel). maar dat losse rubber is in principe geen apk-afkeur, dat het voor het behoud van je auto beter is om het te repareren is een ander verhaal, maar goed. dat bezinefilter hang ik meestal weer ff vast met een stevig bindreepje.

erikw (0), 17 jaar geleden

Hoi,

bedankt voor jullie reactie, ik weet nu voldoende.
Misschien nog een domme vraag, maar weet iemand of
een 106 1.4 fase 2, platte of ronde draagarmen heeft?
Heb er zelf de ballen verstand van, maar dan kan ik
een goede 2 handse zoeken?

groeten erik

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

tweedehands is niet veel gedaan, peugeot en citroen heeft veel last van kapotte draagarmrubbers...als je van plan bent om nog een tijd met de auto te rijden zou ik toch voor nieuwe gaan.

davy2038 (0) PRO, 17 jaar geleden

draagarmen zijn hetzelfde van een nieuw en oud model
maar plaats je niet beter een nieuwe 90 euro nieuwprijs btw incl
koop je een 2de hands heb je misschien eentje waar spel op de fusee kogel zit
goedkoop is duurkoop
succes

harry4203 (510) PRO, 17 jaar geleden

plat of rond hangt af van motortype, een sportuitvoering heeft iig ronde.

erikw (0), 17 jaar geleden

Hoi,

90 euro nieuw, dat heb ik niet op mijn meegekregen formulier staan van de garaga pfff.
Der staat op dwarsgeplaatste wieldraagarm citr.peugot links en let op 239,84 EURO en dan moet
de rechter ook. En daar komt bij 106.25 euro montage kosten. Oplichters of heb ik het verkeert uitgelegt.
Snap het niet meer, snik. haha. Wat een geld. En had nog een schuur in het spruitstuk, pfff.
Snapt iemand het nog.

erik

harry4203 (510) PRO, 17 jaar geleden

ik denk dat je ong moet uitkomen op 325euro voor 2 draagarmen incl montage. als het nodig is zouden ze daarbovenop eventueel nog uitlijnen kunnen berekenen.

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

als je handig bent , en je bezit over goed gereedschap is dit zelf ook prima te doen..

davy2038 (0) PRO, 17 jaar geleden

bij mijn weten hebben ze geen xs meer gemaakt in 1997
thans niet in belgie
bij de dealer kost een draagarm inderdaad meer dan in een automaterialenzaak,
plaatsen heeft niks te betekenen
groeten davy

dfc (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=harry4203]vastzetten gaat niet, je kunt ze zoals arie zegt volgens ook wel los krijgen, maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan het vernieuwen van de gehele draagarm.(ook gelijk weer een nieuwe fuseekogel). maar dat losse rubber is in principe geen apk-afkeur, dat het voor het behoud van je auto beter is om het te repareren is een ander verhaal, maar goed. dat bezinefilter hang ik meestal weer ff vast met een stevig bindreepje.[/quote]
Als er meer dan 1mm speling is boven de "natuurlijke"speling,dan is het wel degelijk afkeur!
Douwe.

harry4203 (510) PRO, 17 jaar geleden

nee hoor, als ie nergens tegen ijzer aan komt is het goed. het is gewoon een bevestigingspunt van de draagarm aan de bodem vande auto.

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

kapotte of losse draagarm rubbers is apk afkeur..... in de ophanging mogen geen rubbers kapot of gescheurd zijn..

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

auto op de grond/brug laten staan. het voorwiel bovenaan vast pakken en het wiel kort en heftig voor en achterwaarts bewegen. hierbij is de speling goed te voelen. speling op het draagarmrubber mag niet groter zijn dan 1mm in de richting van de belasting, de elasticiteit van het rubber buiten beschouwing gelaten. het draagarmrubber mag door zijdelingse verplaatsing GEEN kontaktplekken vertonen.

paul,

harry4203 (510) PRO, 17 jaar geleden

paul, ik wil absoluut je kennis niet in twijfel trekker, maar het enige wat ik zo kan vinden is dat de draagarm deugdelijk bevestigd moet zijn(niet teveel verroest). en dat er niet dusdanig veel speling op mag zitten dat het weggedrag negatief wordt beinvloed. die 1mm stelling zie ik alleen bij kogels fuseepennen, lagers ed.
maar misschien heb ik het mis.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=harry4203]paul, ik wil absoluut je kennis niet in twijfel trekker, maar het enige wat ik zo kan vinden is dat de draagarm deugdelijk bevestigd moet zijn(niet teveel verroest). en dat er niet dusdanig veel speling op mag zitten dat het weggedrag negatief wordt beinvloed. die 1mm stelling zie ik alleen bij kogels fuseepennen, lagers ed.
maar misschien heb ik het mis.[/quote]
misschien is de manier van het omschrijven iets wat onduidelijk....

Artikel 2.7.3

Regeling Permanente Eisen, Permanente eisen keuringsplichtige voertuigen, Stuurinrichting, Speling en flexibele koppelingen
1 Stuurkogels en de overige stuurverbindingen in het stangenstelsel mogen, naast eventuele oorspronkelijke speling, door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan: 1,0 mm

er wordt bedoeld: indien het rubber scheuren vertoont en niet groter is dan 1mm in de richting van de belasting (de elasticiteit van het rubber buiten beschouwing gelaten). draagarmrubber mag scheuren vertonen, maar mag door zijdelingse verplaatsing GEEN kontaktplekken vertonen.

maar ik denk harry, dat wij zo'n beetje het zelfde bedoelen ;)

paul,

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

goh mot ik weer water laten branden
weet art nmmer niet uit hooft
regeling permanenteeisen
elke stuur dan wel ophanging/bevestiging moet een ogenschijnlijk speling vrije over brenging garanderen
ofte wel
lees
ALS ER ERGENS SPELING ZIT WEL OF GEEN CONTACT PLEKKEN

AFKEUR WANT ER IS GEEN OGENSCHIJNLIJKE SPELING VRIJE OVER BRENGING/BEVESTIGING

EN DAT GEZEUR OVER KEURING EISEN EN WIJZE VAN KEUREN
WEG ERMEE
WATBELANGRIJK IS REGELING PERMANENTE EISEN
DEZE ZIJN HEEL KORT EN KRACHTIG EN DUIDELIJK

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

sssssssst

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum