auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 205: 205 D-Turbo trekt niet bij lage toeren

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Diesel, Motorcode: XUD7T

Ik heb sinds een paar maanden een 205 D Turbo in mijn bezit. Loopt als een zonnetje maar heeft het probleem dat hij niet trekt onder de 2500-3000 toeren. Bij zo'n 2700-2800 tpm komt hij los en trekt hij als een beer. Onder dat toerental is hij niet zo best thuis. Normaal gesproken zou hij een turbodruk mogen hebben van zo'n 0,8 bar maar hij heeft er zo'n 1,2, dus genoeg zou je zeggen. Ook heeft hij het probleem dat hij bij lichte belasting nogal nageld(scherpe dieselklop). Ook is hij moeilijk van de plek te krijgen bij het wegrijden je moet dan toch echt gas bijgeven om weg te komen of heel voorzichtig zijn met de koppeling. Bij koude motor is het voorgloeien en starten en lopen. Er zit een C.A.V. pomp op. De kilometerstand is 250.000 km. Ik ben zelf automonteur maar heb niet zoveel ervaring met een 205D-Turbo wel met de gewone 205 D. De diesel specialisten kunnen mij ook niet echt verder helpen. Alleen dat het misschien in de brandstofpomp kan zitten. Hopelijk kan iemand van hier mij verder helpen.

Alvast bedankt

Patrick

Geplaatst door

D-Turbo (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

toch eerst maar eens de pomp goed afstellen!

r visser 0
badge

18 jaar

zo te lezen komt er maar 1 ding bij mij op
weinig trekkracht bij lage toerental,en sterke dieselklop.
ik zal zeggen :dat de distrubitieriem een tandje verkeerd staat.

jeroenvd 0

17 jaar

distributie niet op tijd idd ,zou ik ook zeggen

succes

doppie 0
badge

17 jaar

tuurlijk kan het de distributie zijn ,maar vaak is het probleem dan andersom.dus redelijk lopen tot2500 toeren en daarna bagger.

r visser 0
badge

17 jaar

hallo ik heb in het verleden bij Citroën gewerkt en daar haden ze toen in die jaren het zelfde blok in de bx liggen en ik kan mij herinderen dat je de turbo echt voelde inkomen en volgens mij is dat ergens rond de 2000rpm wat ik er me wil zegen is dat dit type motor niet te vergelijken is met de tdi van nu en onder in de toeren was deze motor inderdaad vut loos maar als ie eenmaal vaart heeft fluit hij er oplos probeer eens iemand te vinden met de zelfde wagen kun je beter vergelijken misschien is er helemaal niet zo veel aan de hand maar is dit het karater van de motor

max71 0

17 jaar

He Partick,

Heb je nog steeds problemen met je 205 turbodiesel?? want t is al een tijdje gelden dat dit topic geopend is...

Ik moet zeggen dat als jij je douw pas krijgt bij 2500-2700 rpm, dat er idd ergens iets mis is: turbo slecht, slechte timing pomp of nokkenas, foutieve klepspeling (ivm scherpe klop) of je pomp/membraam defect.

Tevens moet ik zeggen dat 1.2 Bar laaddruk te veel is. Standaard mag die 0.85 bar zijn, en je meet met een metertje meestal minder ivm leidingweerstand etc. Maar ik denk dat ze aan de waste-gate instelling geklooid hebben bij jou.

Ik heb zelf ook een 205 TD en kom bij jou uit de buurt (Boxmeer). De mijne heb ik van 205 1800D omgebouwd naar 205 1800TD (motor gereviseerd) en heb er inmiddels een intercooler van een 405 tussen zitten. verder is ie hetzelfde als die van jou (lucas brandstofpomp). Onlangs heb ik de turbo uit voorzorg vervangen. Echter de oude was nog in orde. Hij rookt echter flink, dus waarschijnlijk zijn de verstuivertjes op (binnenkort toch ombouw naar Bosch pomp + verstuivers van een 405 1800 TD)

De mijne trekt eigenlijk gewoon goed weg vanuit stilstand, en de turbo komt bij ongeveer 1900 rpm in, bij ~2500 rpm heb ik dan max laaddruk van 0.75 ~0.8 bar op t metertje in de auto. En ik haal een top van ~175 a 180, met een verbruik van 1:15 a 1:16.

Hopelijk heb je er wat aan.

succes


Rob

Hallo Rob,

Ik heb het probleem nog steeds. Alle afstellingen zijn goed, brandstofpomp, klepspeling, distributietiming. Waarschijnlijk is er aan de turboregeling op de brandstofpomp geschroefd. Maar als ik een keer met die van jou zou mogen rijden dan kan ik het vergelijken met die van mij. Ook heb ik bij lang op de snelweg rijden(meer als 25 km) met 120 km/h een nogal hoge olietemperatuur, volgens de meter is dat dan zo'n 120-130 graden. Nou zou het kunnen zijn dat mijn meter afwijkt aangezien de sensor uit een 205 GTI komt en het instrumentenpaneel uit een BX GTI met de toerenteller van een BX diesel. Ik heb er nu tijdelijk een 205 GTI instrument in zitten om te kijken of dat het dan ook zo is. Topsnelheid weet ik niet van mijn D-turbo maar het verbruik ligt ook zo rond de 1:16 met toch wel een stevige rechtse voet. Maar misschien dat we ergens een keer kunnen afspreken voor vergelijk. Ik zie het wel als er nog enige suggestie is.

Groetjes Patrick

D-Turbo 0
badge

17 jaar

Probleem gevonden. De turboregeling op de brandstofpomp stond niet goed afgesteld. Deze heb ik nu opnieuw afgesteld en nu trekt hij wel goed bij lage toeren. Ook het wegrijden is sterk verbeterd. Verbruik weet ik niet om dat ik de eerste tank na het afstellen nog niet leeg heb. Hij rookt nu wel behoorlijk als ik hem laag in de toeren laat werken, dus ik denk dat ik hem teveel gegeven heb, maar dat stellen we dan wel weer bij.

D-Turbo 0
badge

17 jaar

waar zit de debietregelschroef op deze pomp?

Vandam 0

17 jaar

Stelschroef voor turboregeling zit aan de voorzijde van de brandstofpomp schuin van onderaf precies achter het oliefilter. Let op er zit nog een verzegeling op.

D-Turbo 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.