Peugeot 206: 206 sw 1.4 hdi rookt erg

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.4 hdi

goedendag allemaal, ik heb hier een 206 sw 1.4 hdi uit 2004 staan welke enorm rookt.
de rook is wit/grijs en ruikt erg naar onverbrande diesel, net zoiets als je een brandstofpomp van een diesel van tijd hebt staan. de auto is er zo ineens meebegonnen, zoals ik begrepen heb
het roken begint al na een paar minuten na koude start, je kunt er eerst normaal mee rijden totdat hij begint met roken, dan gaat hij iets inhouden maar niet verkeerd lopen.
het roken is ook op te wekken door hem gewoon in de vrij te laten staan en een beetje gas te geven.
koude start en warme start is gewoon goed niet verkeerd lopen oid
er gaat geen motorstoringlampje branden, ik heb de auto nog niet laten uitlezen maar eerst de standaard dingen gecontroleerd:
verstuiverretour lekkage; geen verschil opgemerkt
brandstof filter vervangen: geen resultaat
kunststof brandstof leidingen onder luchtfilterhuis op lekkage gecontroleerd; niks te zien
toen stekkers van verstuivers om en om losgetrokken om te kijken of er verandering in de hoeveelheid rookontwikkeling zit; geen verschil

geen verkeerd woord over de dealers, maar deze kenden de klacht ook niet....

wie oh wie heeft een idee?

honda4ever

Geplaatst door honda4ever (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

peugeottechnieker (0) PRO, 15 jaar geleden

Als ik dit zo lees wordt de motor gesmoort of de egr klep blijft open staan. Dan is er kennelijk een storing in het egr systeem of de aansturing er van. verstuivers lostrekken is overigens soms een gevaarlijke bezigheid. Als het piezo verstuivers zijn dan kan er 1 en ander beschadigt raken. Welk type injektie systeem ? siemens of bosch ?
Volgens mij heb je bosch edc16 er op zitten,die heeft een elektrisch bediende egrklep en een elekrisch bediende smoorklep. je zal toch eens moeten uitlezen (met dealer app)denk ik.

PT nieker

honda4ever (0), 15 jaar geleden

goedendag het gehele brandstofsysteem is van de heren bosch.
ik weet dat het niet verstandig is om verstuivers los te trekken, maar nu heb ik de stekker losgetrokken en dan pas de auto gestart, daar heb ik ook al eens een discussie overgehad met een kameraad die bij de peugeot werkt, die zei ook al; als nu onderweg een stekker los zou trillen, is er dan gelijk iets stuk? zou niet het geval moeten zijn..

maar na een nachtje er over geslapen te hebben,heb ik eerst de turbo maar eens bekeken; en jawel deze is kapot(asje heeft zeer veel speling en schoepen beschadigd)

dus eigenlijk is het weer heel simpel allemaal, maar een vraag blijft over, is er bekend waarom deze stuk gaan?

mvg marcel

Santa (0), 15 jaar geleden

Vaak wordt de motor direct bij aankomst (al dan niet na een SNELLE rit) van de bestemming uitgezet.
Slimmer is om de motor nog even stationair te laten draaien zodat de motorolie de hitte van de turbo kan afvoeren danwel om het de laatste paar kilometer naar de eindbestemming gewoon ff rustig aan te doen.

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Bij de ene auto gaat de turbo nooit stuk en bij de andere een of meerdere keren.
Er kan wat kwaliteits-verschil in de diverse merken en types zitten.
Verder ben ik het eens met Santa , dat de motor niet ineens afgezet moet worden na flink belast te zijn geweest.
Bovendien is het zeer aan te raden om een koude motor niet zwaar te belasten.
Bovenstaand verhaal is eigenlijk aan te raden voor ALLE motoren, maar is extra belangrijk voor turbo-motoren.

honda4ever (0), 15 jaar geleden

ja idd hij zou niet zomaar afgezet moeten worden, maar je hebt ook turbo's zoals op de d5 motoren van volvo die ook gekoeld worden door het koelvloeistof systeem, deze gaan heel lang mee.
maar even op het verhaal terug te komen vd 206; nieuwe turbo gehaald, nieuwe toevoerbouten en drukleiding gehaald bij de dealer, en wat blijkt: je krijgt een ander soort leiding en bouten, daar is een modificatie opgeweest!?
in de bout zit een klein filtertje wat aardig verstopt zat... met alle gevolgen van dien als je daar niet naar kijkt.
vervolgens carterpan eronderuit gehaald en oliezeef schoongemaakt, zat ook troep in.
motor op nieuwe olie en filter laten rijden, dit na een tijdje eruit gehaald voor nieuwe olie en filter, probleem opgelost.
alleen zit er nog een rare storing in het instrumentenpaneel mbt paar keer heel kort knipperen oliedruklampje, en het niet branden vh oliedruklampje als je hem op contact zet, voor het starten, daar gaat de beste man voor naar de dealer... (ik heb gecontroleerd of er wel oliedruk op de turboleiding staat, zou zonde zijn)

Santa (0), 15 jaar geleden

[quote=honda4ever]in de bout zit een klein filtertje wat aardig verstopt zat... met alle gevolgen van dien als je daar niet naar kijkt.
vervolgens carterpan eronderuit gehaald en oliezeef schoongemaakt, zat ook troep in.
motor op nieuwe olie en filter laten rijden, dit na een tijdje eruit gehaald voor nieuwe olie en filter, probleem opgelost.[/quote]
Leuk aandachtspunt voor al die mensen die nog steeds volhouden en hardnekkig blijven beweren dat olie/oliefilters verversen alleen maar bedoeld is voor de omzet van de leveranciers...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.