Herkent iemand het volgende probleem?
Na koude start loopt de motortemperatuur, volgens de wijzer, over de 90 en daarna zelfs in rood. STOP op het dashboard. Koelslangen naar de radiator zijn dan een beetje lauw, niet echt heet. Radiator zelf is ook niet heet. Als ik daarna de motor weer aanzet zakt de naald tot net iets boven de 90 en stijgt dan niet verder. Melding STOP blijft ook weg. Je rijdt dan verder probleemloos, maar temp. staat iets boven de 90. Slangen naar radiator zijn dan wel op temperatuur. Kachel in auto werkt prima. Temperatuursensor gisteren vervangen, maar vanmorgen weer hetzelfde. Koelvloeistof peil is voldoende en constant, geen lekkage. Ontluchting bij de thermostaat nageken, geen lucht. Vanmiddag stationair warm laten draaien, weer helemaal in het rood, koeler schakelt wel netjes aan. Motor uitzetten opnieuw starten en weg is het probleem. Zitten er nog meer ontluchtingsnippels op?
Zou de thermostaat niet of onvoldoende opengaan, of wordt de thermostaat niet goed aangestuurd?
Auto heeft onlangs nieuwe riem en waterpomp gekregen. km. stand nu 143.000 km.
Alvorens ik de thermostaat ga vervangen graag jullie vsie.
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het lijkt of de thermostaat iets te traag reageert op opwarmen. Is de thermostaat eruitgehaald geweest bij het vervangen van waterpomp?Bij de meeste modellen is het niet mogelijk om de thermostaat verkeerd in te bouwen.
Ik heb precies hetzelfde gehad na een thermostaatwissel bij een 307,en dat was een combinatie van te weinig koelwater en lucht in het systeem !
9 jaar
Ok. En hoe ontlucht u een 307 2.0 16V?
9 jaar
Ik kan eigenlijk alleen maar een ontluchtingsnippel vinden bij thermostaat.
9 jaar
Eerlijk gezegd heb ik daar geen antwoord op,bij mij gebeurde het bij de dealer,en die heeft later de fout hersteld,maar ik kan mij voorstellen dat het zo zou kunnen gaan: auto van voren iets hoger zetten,stationair warm laten worden,kachel op de warmste stand,wachten tot de fan gaat draaien,bijvullen in het reservoir,ik heb het nooit anders gedaan.
9 jaar
Nog een ontluchtingsnippel gevonden bij schutbord achter remvl.reservoir. Weer ontlucht. . Motor komt op temperatuur maar radiator blijft koud. . Onderste slang naar radiator wordt wel warm. Bovenste slang naar radiator blijft koud.
9 jaar
Rustig stationair laten draaien,kachel op zijn warmst reservoir in de gaten houden en kalm afwachten,trouwens,aanjager uit of op de laagste stand,anders kan het wel even duren voor de thermostaat opent.
9 jaar
Ja, maar temperatuur is dan al ver over de 90, en koelvin slaat aan terwijl radiator koud is.
9 jaar
Naar mijn weten zijn er 2 temp sensoren 1 voor de meter en 1 voor de computer, plaats laatste 8 van het chassis nr kunnen we kijken.
Gr jw
84680156
9 jaar
Hoi jeroen,
De themostaat is elektrische gestuurd. Waarschijnlijk is dit de oorzaak stekkers van de computer etc. Zijn ook mooi schoon?
Wordt je kachel wel direct warm of ook niet ? Vinnen van de waterpomp opgevreten door de koelvloeistof, hierdoor te weinig circulatie. De metalen vinnen zijn dan zo goed als verdwenen. Bij kunstof vinnen van bv VW komt het vaak voor dat ze schuren en niet meer goed met de pompas meedraaien.
OPLOSSING
Nog is een keer goed ontlucht. Ging toen al beter. Auto had lang stilgestaan. Nu, bij regelmatig gebruik, liep hij nog op tot het rode vlak en schoot dan terug naar iets boven de 90. Geen meldingen "STOP", meer gehad.
Toch thermostaat laten vervangen. Resultaat: Temperatuur tikt de 90 niet meer aan.
Iedereen bedankt.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar