Peugeot 307: 307 ruitenwissers tillen motorkap stukje op

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Mijn 307 heeft een vreemd probleem, en schijnbaar al een hele tijd (auto is recent gebruikt gekocht)
Als de ruitewissers hun maximale uitslag bereiken (links en rechts op de ruit, dezelfde stand die je bij het vervangen van de wisserbladen gebruikt) tillen de ruitenwisser-armen de motorkap een klein tukje op.
Het lijkt erop dat de ruitenwissers te ver doorgaan, hoewel ze a) nog niet op het eind van de ruit zijn, en b) in de ruststand goed op hun plaats liggen.
Ter hoogte van de bevestiging van de motorkap aan de scharnieren zit een soort "bobbel", die wordt door de armen net eventjes geraakt, hetgeen genoeg is om de kap te doen bewegen.
Dit probleem bestaat schijnbaar al langer, want de binnenkant van de motorkap vertoont duidelijke slijtsporen, evenals de wisserarmen.
Naast mij stond een andere 307 geparkeerd van hetzelfde bouwjaar (maar beduidend minder Km's ;-), die er uiteraard geen last van had, Ik zag geen enkel verschil in de contructie o.i.d.

Bij de peugeot garage had men dit probleem nog nooit eerder meegemaakt en adviseerde mij een afspraak te maken en dan zouden zij "de zaak wel eens uit elkaar gaan halen en een oplossing bedenken"... daar wil ik eigenlijk nog heel even mee wachte ;-) dat zou namelijk wel eens duur kunnen uitvallen...

Herbie59

Geplaatst door Herbie59 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

limbra (565), 12 jaar geleden

Heeft de auto ooit schade gehad ? waarschijnlijk zit de motorkap niet helemaal goed ,
Denk dat het met afstellen (richten) van de motorkap opgelost kan worden .

er van uitgaande dat de originele ruitenwisser armen er op zitten.

eventuele lak beschadiging aan de motorkap kun je met een lak stift netjes bijwerken.

Herbie59 (0), 12 jaar geleden

Hallo Limbra,
Helaas, dat was het eerste waar de peugeot garage naar keek, maar de kap ligt perfect, zelfs in de vergelijking met die andere 307 was geen enkel verschil zichtbaar of meetbaar. Auto heeft nooit schade gehad overigens.
Toch bedankt voor je antwoord.

jeroen5305 (0), 12 jaar geleden

Laat de ruitenwissers eens omhoog komen dan contact uit zodat ze zo blijven staan, druk vervolgens eens op de ruitenwisserarm waar het scharnierpunt zit, gaat deze dan op en neer dan heb je slijtage in je mechanisme en zal je er een ander mechanisme in moeten zetten om het op te lossen. Ik ben dit wel vaker tegen gekomen ook bij andere merken.

oldtimer (0) PRO, 12 jaar geleden

kijk nog eens goed naar de armen, ik heb meegemaakt dat ze bij het vervangen van de voorruit verwisseld waren links rechts dan krijg je ook zoiets.

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

inderdaad,ook al eens gezien. De bochten in de armen lijken heel erg op elkaar,maar zijn onderling niet uit te wisselen

wkhoek (0) PRO, 12 jaar geleden

en bij ons is dat ook al voorgekomen

Herbie59 (0), 12 jaar geleden

Jeroen: thanks, geprobeert, maar nauwelijks speling, ik heb nu dikke schijven onder de bouten van de kap gelegd om ruimte te maken, in ieder geval tot dat ik een oplossing heb.

Oldtimer, maarten en wkhoek: hele goeie tip, thanks, ik kijk morgen gelijk.
Maar... Vraagje, hoe zie ik welke links hoort en welke rechts (of gewoon proberen?)
En... Hoe krijg ik ze los? met een trekker?

jeroen5305 (0), 12 jaar geleden

Nauwelijks speling is niet goed, komt hij wel los van de kap als je hem indrukt, zo niet dan zou de opmerking van oldtimer, maarten en wkhoek heel goed kunnen. Volgens mij kun je een klein kapje of dopje loswippen en dan de moeren een paar slagen los, dan de ruitenwisserarm omhoog zetten en voorzichtig heen en weer wiebbelen, houd ruitenwisserarmen altijd goed vast zodat ze niet op de voorruit kunnen klappen. Als je er 1 loshebt zal er waarschijnlijk wel ergens een L of R (links/bestuurderszijde of rechts/passagierszijde) of een D of P staan (Driver Passenger) waarschijnlijk in de onderkant.

Herbie59 (0), 12 jaar geleden

Beste Oldtimer, Maarten en Wkhoek... jullie zijn mijn HELDEN !!!
Binnen 5 minuten klus geklaard !
Inderdaad, de armen waren links en rechts verwisseld...
Toen ze eenmaal op de juiste plek zaten was het een en ander ook heel logisch, en zichtbaar.
In de arm zit vlak bij het begin een kromming. Deze kromming moet naar beneden wijzen, dan komen de armen bij maximale uitslag NIET aan de bult van de motorkap waar de scharnieren bevestigd zijn. Als de kromming naar boven wijst, slaat juist die kromming iedere keer tegen de bult bij maximale uitslag.
Ik kon overigens geen herkenbare tekens vinden die te herleiden zijn naar links en rechts
Duizendmaal bedankt heren, dit heeft veel geld, ellende en frustratie bespaard. Ik ben jullie oprecht dankbaar, overigens, alle anderen ook, alleen al vanwege het meedenken en reageren.
Dit is niet de eerste keer dat problemcar.nl voor mij een probleem helpt oplossen, ik ben er blij mee.

Overigens, terzijde, ik vind het onvoorstelbaar dat de vorige eigenaar hier niets mee gedaan heeft, maar nog veel onbegrijpelijker dat de plaatselijke peugeot dealer/werkplaats (notabene de chef werkplaats kwam kijken...) helemaal geen idee heeft, ondanks dat ik vertelde dat er een nieuwe voorruit ingezet is (niet recent)

Thanks again...

Herbie59 (0), 12 jaar geleden

Overigens, probleem is dus opgelost, maar ik heb geen idee hoe ik dit kenbaar moet maken ?
Heren en dames moderaters, graag advies.

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Herbie59

De oplossing heb je inmiddels vermeld, prima zo....

Moderator Problemcar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.