Oliedruklampje en stop gaat branden tijdens het rijden bij het verlaten van de snelweg en motor staat waarschijnlijk dan in noodloopprogramma, auto wil niet sneller dan 120 km/h. Motor loopt niet met bijgeluiden en loopt mooi rond, hij stinkt wel overigens. Olieniveau staat goed.
Motor wordt afgevuld met 5W40 volsynth. en er zit een origineel filter op. Motorolie heeft 10000 km na z'n laatste beurt gelopen.
Wij kregen onderstaand bericht nog van de klant:
Als het winter is, t/m ca 5-10 gr dan geeft de auto 's morgens altijd aan "oliedruk te laag". Alleen bij stationair draaien en na even een beetje gas geven en het is over.
Dit doet hij dan ook alleen bij koud weer en als de motor koud is. Ook na de nieuwe olie en het orgineel filter deed hij dit nog steeds. Nu na 10000 km heb ik bovenstaand probleem, maar er wordt niets op de boardcomputer aangegeven, alleen het oliedruklampje en stop gaat branden en de auto wil niet sneller dan 120 km/h.
Inmiddels net oliedruk gemeten, volgens autotoolgegevens moet dit bij 1000 omw/min 1.3 bar en bij 3000 omw/min 3.3 bar zijn. Oliedruk is bij deze auto stationair 0.5 bar en bij 3000 omw/min 1.1 bar. Oliefilter (origineel ) nu vervangen maar geen resultaat stationair 0.5 bar en bij 3000 omw/min 1.2 bar.
Gemeten waardes zijn bij warme motor gemeten.
Toch maar het carter demonteren? Heb me laten vertellen dat een 1.6 HdI motor in grote lijnen gelijk is?, dit type heeft weleens het slangetje naar de turbo verstopt toch?
Inmiddels katalysator van onderen tussen voorpijp en katalysator in geinspecteerd met endescoop ( camera ) deze is deels vervormd of verstopt zo te zien.
Graag jullie reactie.
M.v.g Garage Dijkstra Waskemeer
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Eerst oliedruk mechanisch meten svp. Temperatuur ok?
Het lijkt er op dat de zeef van de olie pomp gedeeltelijk verstopt zit door vervuiling . Met name roetdeeltjes die in de olie komen kunnen dit veroorzaken. Zoals als Marcel al zei, eerst oliedruk meten.
Vermohegens probleem kan een een gevolg zijn van een defekte kat.
oliedruk meten brengt in geval van deels verstopte zeef weinig nieuws. de druk zal ongeveer juist zijn ,maar het debiet zal heel laag zijn. direct de carterpan eraf halen en de zeef controleren is beste wat je kan doen
Hey TR, jij ook hier, zo te zien was het weer laat gisteravond ! Is je dv6 turbo probleem al opgelost ?
DV6 turbo, vertel eens wat meer TR, ben nieuwsgierig
Hallo,
Na het vervangen van de oliezeef en oliepomp heeft het probleem zich niet weer voorgedaan.
Het lijkt dus opgelost te zijn, bedankt allemaal.
Gr. Garage Dijkstra Waskemeer
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar