Peugeot 308 2011: 308CC met xenon heeft defecte ruitensproeier en koplampsproeier s

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 5FV, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 115

De net aangeschafte 308Cc 1.6 thp heeft een probleem met de ruitensproeier en koplampsproeiers. Wanneer aan de hendel getrokken wordt om de voorruit te sproeien, gaan wel de ruitenwissers heen en weer maar zowel de ruitensproeier als de koplampsproeiers doen niets.

De juiste zekeringen heb ik gecontroleerd. Deze zijn in orde. Ook de pomp heb ik reeds vervangen. Dat was het probleem ook niet. Eigenlijk heb ik dus de pomp, zekering en stuurwiel Schakelaar uitgesloten (denk ik...)

Wat kan het nog meer zijn? Kabelbreuk of zekeringenkast? En hoe kan ik dat als particulier veilig onderzoeken? Of is dit typisch iets voor een peugeot dealer? Alle tips zijn welkom.

martinheeren

Geplaatst door martinheeren (0) , lid sinds 4 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 308? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

kaleido 1 (2005) PRO, 4 jaar geleden

Meten is weten , meet of er signalen komen op de pompjes en of de massa geschakeld wordt.

oldford (0) PRO, 4 jaar geleden

Heb je de auto bij een bedrijf gekocht?
Zo ja, dan heb je recjt op minimaal de "wettelijke garantie".
Zie: https://www.consuwijzer.nl/garantie-repa...

martinheeren (0), 4 jaar geleden

Garantie zou ik 180 km verderop moeten claimen. Ik probeer liever zelf uit te zoeken wat het probleem is. 😁

Het pompje kan geen stroom krijgen, want een nieuw pompje doet het ook niet en het pompje van de koplampsproeiers ook niet. Dat de ruitenwissers wel gaan bewegen op het moment dat ik probeer te sproeien betekent voor mij dat ook de stuurhendel werkt. De zekeringen zijn ook goed. Kan eigenlijk alleen nog een defect relais zijn of een kabelbreuk. Maar de vraag is dus hoe ik dat kan meten en waar?

hans4074 (0) PRO, 4 jaar geleden

Plaats het chassisnummer even, dan kijk ik op t schema.

martinheeren (0), 4 jaar geleden

Vin: VF34B5FV8B5124289.

Thanks!

hans4074 (0) PRO, 4 jaar geleden

Kan het zijn dat je een foutje hebt gemaakt met het chassisnummer? Geeft bij mij aan..... onbekend.

martinheeren (0), 4 jaar geleden

Natuurlijk kan dat. De 5 kan bijvoorbeeld een S zijn. Ik heb vanaf mijn kantoor alleen de foto die mijn vrouw net doorgestuurd heeft ter beschikking. (Zie afbeelding) het kan dus ook VF34B5FV8BS124289 zijn denk ik. Anders kijk ik thuis vanavond voor de zekerheid nog even het nummer na met de auto er bij.

hans4074 (0) PRO, 4 jaar geleden

Na de B moet idd een S zijn. Nu krijg ik beeld. K ga zo even schema bekijken.

hans4074 (0) PRO, 4 jaar geleden

Spanning/voeding komt via zekering F3 in de PSF1. Dit is de zekeringkast in de motorruimte naast de accu. In de PSF1 zitten o.a. 2 relais voor de ruitensproeier. Deze relais zijn niet vervangbaar. Zitten verwerkt in de printplaat van de PSF1. Met dealer diagnose apparatuur is simpel de aansturing vanaf de schakelaar te controleren. Je kunt meten op de stekker van het pompje voor het rechter voorwiel achter het wielkuip scherm. Ik zeg....180km rijden en wegbrengen.

martinheeren (0), 4 jaar geleden

Bedankt voor de adviezen hier. Toch maar een bezoekje dealer dan. Groet, Martin

martinheeren (0), 4 jaar geleden

Na de adviezen hier, de auto maar weggebracht naar een officiële peugeot dealer. Het was nogal druk, dus ik kon daar 2 weken geleden pas terecht. Bij het wegbrengen heb ik aangegeven dat het pompje het niet kan zijn Omdat ik al een nieuwe geprobeerd heb en dat ik de zekeringen gecontroleerd heb. Dus een groter probleem verwacht met bijvoorbeeld de relais.

Garage belde mij dat ze gemeten hebben en toch zeker zijn dat het de pomp moet zijn. Aangezien zij de specialist zijn heb ik geaccepteerd dat ik wel een fout gemaakt zal hebben en ingestemd met het vervangen van de pomp. Bij het ophalen van de auto wordt enigszins zenuwachtig gemeld dat het niet de pomp was. Ze hebben nu echt heel goed gemeten en zijn zeker dat het de bsi is.

Nou ja, als de dealer zeker is, dan ga ik daarin mee. Nieuwe bsi besteld die vandaag gemonteerd is.

Eind van de dag een telefoontje... De bsi is net vervangen, maar het probleem is niet opgelost. De dealer geeft aan ook de relais bak te moeten vervangen. Kostenplaatje kunnen ze niet afgeven. Toen ik vroeg of de bsi dan dus niet stuk was kreeg ik als reactie dat een relaisbak alleen vervangen kan worden in combinatie met een nieuwe bsi, omdat die gekoppeld worden.

Tot zover het verhaal van de dealer waar ik aan twijfel...

Vandaag is dus een nieuwe bsi geïnstalleerd en gekoppeld aan de oude relaisbak. Toen dat niet werkte hebben ze een nieuwe relaisbak besteld en de oude bsi terug gezet. Morgen moet ik terug om de nieuwe bsi en de nieuwe relais bak te laten installeren. Wat ik niet begrijp, hoe kan die Nieuwe bsi vandaag gekoppeld worden aan een oude relaisbak en dan morgen nog een keer aan een nieuwe (resetten??). Dan kan toch de oude bsi die dus niet defect is opnieuw geprogrammeerd worden op een nieuwe relaisbak?

Iemand met betere logica en kennis van zaken dan ik hier? Klopt het dat een relaisbak alleen samen met een bsi vervangen kan worden?

Groet, Martin

martinheeren (0), 4 jaar geleden

Vandaag de SPF1 vervangen. Eindelijk is het opgelost. Kosten... 1300 euro. Door wat coulance van de dealer af kunnen ronden op 800.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.