Bij onze auto ook dit bekende probleem. Distributieriem brokkelt af waardoor de oliepomp verstopt is geraakt. Auto is altijd netjes volgens schema bij Peugeot onderhouden. Reparatiekosten 3900,- euro. Normaliter coulance regel tot 84mnd <150.000km. Ditmaal beroept Peugeot zich op het feit dat wij niet eerste eigenaar zijn van de auto. Kilometerstand is op dit moment 95000. Wij hebben nog geen 5k in deze auto gereden. Verstandig is dus geen 2e hands Peugeot te kopen want naar de coulance regeling van deze probleemauto kan je fluiten.
Geplaatst door PaulVV (0) , lid sinds 4 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 308? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.
7 Reacties
Problemcar Hulplijn (0) PRO, 4 jaar geleden
Beste Paul, vervelend dat je dit overkomt, maar om nu iedereen af te raden om een Peugeot te kopen gaat wat ver. Van wie heeft u de auto gekocht en wat vertelden zij over een eventuele coulance?
Zij hebben dit gelukkig prima voor ons opgelost. Van Peugeot NL hoefden we niks te verwachten. - PaulVV (0), 4 jaar geleden
harry4203 (450) PRO, 4 jaar geleden
ik zou toch even een andere dealer raadplegen, of het verhaal eens voorleggen bij psa nederland. een criterium voor coulance is het onderhoud. aantal eigenaren is volgens mij niet relevant. heb dit ook al een paar keer meegemaakt waarbij het gewoon netjes door peugeot is opgelost. miss dat ze een eigen bijdrage voorstellen, maar dat kan altijd nog.
sjdtn (0), 4 jaar geleden
Hallo Paul,
Ik rij ook in een 308 en ben verdacht op dit probleem.
Kun je me aangeven wat precies de klachten waren, en hoe lang, voordat deze diagnose werd gesteld?
Stotterde de motor of iets van dien aard?
En weet je de foutcodes bij uitlezen?
vr.gr. S.
hans4074 (0) PRO, 4 jaar geleden
Paul is zo geschrokken dat hij niet meer reageert. Als de betreffende auto bij een dealer in onderhoud is, moet daar tijdens een onderhoudsbeurt de breedte van de distributieriem gecontroleerd worden i.c.m. het uitlezen van storingen. Bij afwijkingen (riem-breedte) en/of oliedruk gerelateerde foutcodes, is er een zogenaamde TSB (technisch service bulletin) welke opgevolgd dient te worden. Krijg je onder het rijden meldingen over oliedruk te laag, dan zit hoogstwaarschijnlijk de zeef in de oliepomp (deels) verstopt door smurrie afkomstig van de distributieriem. Het inhouden van de motor kan duiden op verontreiniging/verstopping van de inlaatkanalen. In dat geval krijg je een uit te lezen rumble storing.
De zeef was overigens al in de oliepomp gezogen vandaar dat er een nieuwe motor is geplaatst. - PaulVV (0), 4 jaar geleden
sjdtn (0), 4 jaar geleden
Hans, bedankt voor je duidelijke antwoord.
Ik heb nog wel een vraag. Mijn 308 is niet bij een peugeot-dealer in onderhoud. Bij 85000 km ging storingslampje branden. Storing was P0011. Mogelijk te maken met verstopping??? Echter er waren geen klachten tijdens rijden en de storing is gewist. Tot nog toe, nu km stand 95000, zijn er geen P0011 storingen meer geweest. Toch ben ik natuurlijk huiverig voor afbrokkeling distr. riem met verstopping als gevolg. Aangezien de peu. niet bij een dealer in onderhoud is zal evt. coulance veel discussie en trammelant opleveren.
Mijn vraag: nu er op dit moment (nog) geen klachten zijn, is het verstandig op voorhand de distributieriem nu al te gaan vervangen? Dit om bovenstaande problemen te voorkomen?
vr. gr., S.
De motor is inmiddels geheel vervangen. Dat was goedkoper dan repareren. Ik heb begrepen dat dit probleem zich voordoet bij auto’s uit 2014/2015. Indicatie was een motorstoring. - PaulVV (0), 4 jaar geleden
hans4074 (0) PRO, 4 jaar geleden
P0011 elektroklep inlaat nokkenas, of P0014 elektroklep uitlaat nokkenas komt regelmatig voor, maar ik heb in de praktijk eigenlijk nog niet meegemaakt dat die ontstaan door smurrie afzetting op de elektroklep zelf. Of preventief vervangen van de distributieriem verstandig is? Het kan verstandig zijn als je bang bent voor trammelant i.vm. coulance. Het lijkt me dan wel slim om de oude riem na demontage te controleren. Als dan blijkt dat de riem aangetast is, is het raadzaam om toch ook de zeef in de oliepomp te checken op smurrie en dan eventueel te reinigen. Al met al ook weer een redelijk prijzige reparatie.
sjdtn (0), 4 jaar geleden
Zeer bedankt voor je antwoord. Goed weekend.