Peugeot 406: 406 1.8 XU7JB) toch nog pufjes bij de uitlaat na kleppenstellen.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 8V 90 pk.

Mijn 406 1.8 8 klepper (met AG DGI systeem) liep stationair niet zo mooi.


Geen gekke dingen, schommelen van toerantal of iets dergelijk, maar
meer van die pufjes bij de uitlaat. prrrrrr puf puf prrrr puf puf... etc..
Dus heb ik de klepspeling laten controleren, en ja hoor...
3 uitlaat kleppen waren 0,25 eentje was 0,35.
Kleppen zijn nu gesteld en distr.riem is vervangen.

Ik merkt dat de auto iets beter rijdt, maar die pufjes bij de uitlaat hoor ik nog steeds. Op benzine iets minder aanwezig.
Komt dit bekend voor? Valt hier wat aan te doen?

Ik vind trouwens dat die 1.8 blok rumeurig loopt, misschien is dat een bekende probleem. Kan een motor beter lopen door kwalitatief betere motorolie (ipv bv Praxis olie ?

sel

Geplaatst door sel (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

306 cabrio (0) PRO, 18 jaar geleden

De motor gaat daar echt niet beter door lopen, wel is de levensduur van kwalitatief betere olie hoger. Ik zou me over die pufjes geen zorgen maken.

sel (0), 18 jaar geleden

ok Cabrio bedankt voor je reactie. Ik heb nu Okar 5W40 synthetische (Okar) Praxis olie in zitten. (nu op ongeveer 12.000 km gereden).
Hoewel de interval 30.000 km is, zal ik binnenkort olie verversen.
Wat die pufjes betreft, ik had na het laten stellen van kleppen verwacht dat die helemaal perfect zou lopen, maar helaas dus. Maar is dus niet is om zorgen te maken?

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Sel, die pufjes in jou uitlaat: sorry hoor, maar als de pufjes regelmatig zijn heb je gewoon lekke klep(pen)! Denk dat de zitting ingesleten is, en dat veroorzaakt het geluid en daardoor loopt ie niet mooi vlak. Koprevisie is dan het enige antwoord...........
..............heeft niet een bal te maken met de olie, alleen met de km stand. Die zal ook wel aardig zijn denk ik?


Sytze

jan T (30) PRO, 18 jaar geleden

seloroy die 1.8 zijn allemaal wat ruw en er is een serie geweest in de 405 en 306 die last hadden van kantellende zuigers misschien heeft een 406 1.8 daar ook last van.
groetjes jan.

sgm (0), 18 jaar geleden

Moet er wel 5W40 in een 8V blok? Meestal zijn dat oude ontwerpen en die hebben wat meer toleranties. Met een iets dikkere olie (10Wxx) die er volgens voorschrift in moet kan het blok wat stiller zijn. Nogmaals, die dikkere olie moet dan wel zijn toegestaan volgens het boekje.

jan T (30) PRO, 18 jaar geleden

er moet trouwens 10 w 40 olie in.
groetjes jan

sel (0), 18 jaar geleden

Wat betreft motorolie volgens AutoData Cd-rom;
koud klimaat : 5w40 semi-synth
Gematigd klimaat : 10w40 of 15w40 semi-synth.

Van de garage waar ik de kleppen heb laten stellen heb ik niets gehoord dat er mogelijk een klep is verbrand..
Als je de kleppen laat stellen, moet je dan kunnen zien of er eventueel een klep is verbrand? of moet er daarvoor ook cilinderkop afgehaald worden?

auto heeft 200.000 km gelopen. Huidige kop zit 125.000 km op.

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Olie is niet de boosdoener. Klepzitting of klep veroorzaakt geluid. Je kan compressie test doen, of druk erop zetten met zuiger in bovenste stand en kleppen beide dicht, dan hoor je hem wel in de uitlaat suizen.

Sytze

sel (0), 18 jaar geleden

compressie test laten doen:
alle cilinders 12 bar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum