close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Het wordt weer zomer!!!

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 Hdi 80 Kw

en dus loop de temepratuur op. Sinds twee dagen loopt bij mij de temepratuur ook behoorlijk op. De koelwatertemp schiet van 90 naar een kleine 110 graden zodra ik in de file kom te staan. Nou las ik iets over een 2e fan die niet aanslaat en een fan die aan moet slaan als de airco aan gaat. Nou wil ik vanavond even kijken wat er nou precie sgebeurd maar dan moet ik natuurlijk wel weten wat er aan moet slaan en wat niet.

Verder heeft de airco ook nog wat moeite om uit zijn winterslaap te komen. Airco reageert slecht op de ingestelde temperatuur ( en daarmee de fan speed) en de uitstroom temperatuur is soms lauw en dan wordt plotseling wel koud. Lijkt wel of op de snelweg alles functioneerd naar behoren en bij stilstand loopt alles terug. (kan misschien ook te maken hebben met de oplopende motortemperatuur)

Lijkt mij dat we de komende weken wel vaker dit soort problemen gaan zien, dus misschien is er een standaar "zomer check"die op alle cruciale punten een check doet.

Voorlopig geniet van het lekkere weer en alvast bedankt voor de reacties.

Martin

Geplaatst door

Mart76 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Mart, bel eens met een aircospecialist

j.romijn 0
badge

18 jaar

de airco heeft echt een service beurt nodig. blijf ik nog zitten met die oplopende temperatuur als ik in de file sta.

Mart76 0

18 jaar

laat maar eerst uw koelventlatoren nakijken. als de temperatuur vooraan te hoog is schakelt de airco automatisch uit. het is zoals u zelf vertelt: al rijdend werkt airco(rijwind) en in file niet(temp stijgt)

vervoort11761 0
badge

18 jaar

precies de koelventilatoren! En hoe zit het nou precies? Welke moet aanslaan als ik de airco aanzet en welke slaat pas aan bij 100 en zoveel graden? Ik vind het wel leuk nl. zelf een beetje onder de kap loeren maar als je niet weet waar je kijken moet kom je nergens..

Mart76 0

18 jaar

Kijk eens door de grille, als de airco aanstaat draait de ventilator langzaam, als het goed is.
Kijk ook even of de elektrische koppeling van de airco inslaat als je de airco aan zet.
Het inslaan op motortemperatuur werkt eigenlijk los hiervan .Ik meen bij 95 langzaam en bij 103-of 5 snel.

oldtimer 0
badge

18 jaar

ik hoor iets aanslaan als de airco wordt ingeschakeld, (temp. op 14 gr. auto vol in de zon) en de airco begint koude lucht te blazen. Duurt helaas maar even want daarna wordt de lucht gewoon lauw. Ventilator blijft uit als ik de airco inschakel. Ik weet niet of hij ook gaat draaien als de motor warmer wordt.

Mart76 0

18 jaar

Dan slaat dus de lage snelheid niet in en is de airco nog goed gevuld.
UITLEG : airco compressor slaat in druk in het systeem loopt op en airco werkt doch koeling van de condensor werkt niet, daardoor loopt de druk te hoog op en wordt de compressor weer uitgeschakeld.
Tijdens het rijden wordt door de rijwindkoeling de condensor wel gekoeld en zakt de druk en werkt de airco wel.
Oplossing zoeken bij de 3 relais achter de grille of bij de weerstanden grijs of zwart ook achter de grille.
Ik verdenk de grijze.Is niet zo duur.

oldtimer 0
badge

18 jaar

Kijk hjier worden wij niet vrolijk van! Ben net gebeld door de garage. Ze willen de ventilatormotor vervangen want die is stuk! grapje gaat ruim 300 euro kosten. Nou wil ik eerst vandaag zelf even testen of die motor echt kaduuk is. want kenners beweren dat dit onderdeel zelden kapot gaat. Iemand nog handige tips hoe je snel kunt vaststellen of die ventilatormotor stuk is? Mijn idee is om er rechtstreeks een plus en min op te zetten en dan kijken of hij draait. Kan er alleen een beetje slecht bij...

Mart76 0

18 jaar

ventilatoren gaan regelmatig stuk. heb er al veel vervangen.

vervoort11761 0
badge

18 jaar

Mart,haal er een op de sloop daar heb je er drie voor honderd euro. En soms nog vrijwel nieuw.

j.romijn 0
badge

18 jaar

Mart.
Ik heb het zelfde gehad met een 406 nieuwe temp opnemer erin en het was goed nu was het bij een benzine motor de bruine sensor toen ik die lostrok begonnen de ventilatoren te lopen eerst laag toen hoog wat voor mij toen duidelijk was dat het de opnemer moest zijn .
Groeten jan

depex406 0

18 jaar

ter info:
radiator ventilator vervangen. Bij inschakelen airco draait de fan weer. helaas voor ons allemaal is het weer niet goed genoeg om vast te stellen dat de temperatuur constant blijft bij file. Rij donderdag naar Frankrijk (33 graden) dus als ik vast kom te staan weten we meteen of alles oké is. Ik verwacht het wel. Dus wat mij betreft topic gesloten.

gr.
Mart

Mart76 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.