Peugeot 406: wie heeft ervaring met de OBD II uitleesapparatuur van Scantools

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 16 V

Mijn Goed lopende peugeot 406 2.0 16 V van april 2001 heeft de laatste tijd sinds de grote beurt last van Motormanagement lamp problemen.
Zie ook mijn andere topics. De motor loopt nu prima, alleen is na een misse slag en afslaan van de motor bij het draaien op de weg het lampje weer gaan branden. Hij loopt nu echter wel prima, op lange rit zelfs op gas minder dan 1:10 bij 125 km/uur.

Ik ben er zat van om weer langs een dealer te gaan voor uitlezen en resetten. Nu las ik op deze site een link naar scantools.nl.
Hier zou een kastje te koop zijn de Elmscan 4 waarmee je de motor zelf kunt uitlezen en resetten. De ELMSCAN 4 kostte maar 69,95 maar is helaas uitverkocht. De ELMSCAN 5 is veel duurder en zal ook wel meer kunnen. Wie heeft ervaring met deze tools en is het een goed idee om zo zelf de motor uit te lezen ?

Of wie heeft de ELMSCAN 4 of de ELMSCAN 5 te leen ?

Let wel, ik heb dit idee omdat de fout elke keer weer terug komt en er geen goede orozaak voor is te vinden door de garage waar hij in onderhoud is. Deze garage zegt ook dat sommige peugeots 406 erg hardnekkig deze storing hebben en dat het eigenlijk heel lastig te verhelpen is.

Graag reakties

KRG

Geplaatst door KRG (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

oldford (0) PRO, 18 jaar geleden

Wat is je motorcode? Sommige 2.0 16V's zijn wel uit te lezen met OBD2/EOBD, andere niet.
Motorcode kun je in het chassisnummer vinden; is de 6e, 7e en 8e letter.

TrafficBandit (0), 18 jaar geleden

Ik heb een ELMSCAN 5 en een 2.0 16v 406 uit 2001.

Ik had ook een probleem waarvoor ik eerst drie keer bij de garage ben geweest. Iedere keer kreeg ik te horen dat het was opgelost en een dikke rekening. Steeds bleek er niets gebeurt te zijn. Erg jammer allemaal, en in combinatie met eerdere ervaringen met peugeot garages genoeg reden om nooit meer voor een peugeot te kiezen. Maar goed dat terzijde.

Uiteindelijk heb ik het probleem zelf gefixed (met onder andere de informatie van deze site) alleen bleef het motordiagnose lampje nog te branden. Dat bleek niet te resetten zonder diagnoseapparaat. Ik heb een elmscan 5 gekocht en toen ik die aan de praat had was het lampje ook zo gereset. Het lampje is tot nog toe niet weer opnieuw aangegaan dus kennelijk heeft mijn eigen reparatie beter geholpen dan de drie keer bij peugeot.

Het is even pielen om de elmscan werkend te krijgen en enige kennis van computers is zeker een pre. Als het eenmaal werkt kan je opgeslagen storingen wissen, en kan je bovendien alle waarden die de sensors in de auto registreren uitlezen. Storingen worden opgeslagen in de vorm van OBD-II codes en met die codes is het op internet een stuk makkelijker zoeken naar een oorzaak. Om echt leuke dingen met de elmscan te kunnen doen heb je ook nog wat software nodig maar die is niet gratis. Als je alleen storingscodes wilt resetten dan is de gratis software genoeg.

Let er wel op dat het lichtje gewoon weer opnieuw gaat branden als er echt een probleem met de motor is. Een kapotte bobine los je niet op met een computer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.