Peugeot 406: 406 2.2 hikt / stottert bij 2300 & 2800 toeren

Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2

Hallo,

Mijn peugeot 406 2.2 sedan op benzine (zit geen LPG in) met motor ew12j4 116kw heeft een vervelend probleem, namelijk:
Bij zowel warme als koude motor hikt of stottert de motor bij ongeveer 2300 en 2800 toeren even
wanneer je rustig gasgeeft (rustig optrekken dus). Dit is in alle versnellingen het geval, in de tweede
versnelling het duidelijkst merkbaar. De ene keer is het erger aanwezig dan de andere keer, maar het is wel alijd aanwezig.
Wanneer je snel optrekt voel je het ook wel alleen ben je dan sneller door dit gebied heen en voel je het dus iets minder.
De motor start goed en loop mooi stationair. Wat wel opvalt is dat wanneer je rijdt en moet stoppen voor bijvoorbeeld een stoplicht en je dus de koppeling in trapt, de motor dan vaak moeilijk op het stationaire toerental van 800 toeren wil komen. De toeren gaan dan vaak 2 of 3 keer van 400 naar 1100 toeren om daarna wel mooi op 800 toeren te blijven.
De computer is uitgelezen bij een Peugeotdealer en er waren geen storingen aanwezig, er was ook geen lampje
gaan branden in het dashboard.
Ik heb inmiddels het gasklephuis gereinigd en het luchtfilter vervangen. De pakking onder het gasklephuis
is ook toen vervangen. De MAP sensor heb ik voor de zekerheid maar vervangen. De luchtslangen zien er goed uit.
De bougies zijn ook vervangen. Wat opvalt is dat de bougies na ongeveer 1000 kilometer al flink zwart zijn.
Voor de zekerheid heb ik toen NGK LFR5B gemonteerd die ook na ongeveer 500 kilometer al weer flink zwart zijn.
Op internet, oa dit forum, lees ik best regelmatig dat er ellende onstaat uit de bobine. Navraag bij de dealer
geeft aan dat de bobine met 4 stukjes naar de bougies toe, ongeveer 240 ex BTW kost.
Om dit zomaar de proberen vindt ik best veel geld en daarom zou ik heel graag help ontvangen van jullie kant.
Wat denken jullie, zou het de bobine kunen zijn of heeft iemand nog een goede tip? Alle hulp is welkom!

Alvast hartelijk dank!

Wouter

wveltman

Geplaatst door wveltman (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

wveltman (0), 15 jaar geleden

Heeft niemand een idee of suggestie van dit vervelende probleem?

arie406 (0), 15 jaar geleden

Hallo Wouter
Ik weet niet van welk bouwjaar je 406 2.2 is, maar ik weet wel dat de 2.2 in 2004-05 een terugroepactie heeft gehad i.v.m. een software-update. Misschien is het de moeite waard om eens na te (laten) gaan door de Peugeotdealer of deze auto die update wel heeft gehad.
Groet Arjen

wveltman (0), 15 jaar geleden

[quote=arie406]Hallo Wouter
Ik weet niet van welk bouwjaar je 406 2.2 is, maar ik weet wel dat de 2.2 in 2004-05 een terugroepactie heeft gehad i.v.m. een software-update. Misschien is het de moeite waard om eens na te (laten) gaan door de Peugeotdealer of deze auto die update wel heeft gehad.
Groet Arjen[/quote]
Hoi Arjen,

Bedankt voor je reactie, het bouwjaar is begin 2002.
Bij het uitlezen van de eventueel aanwezige foutmeldingen in de computer, is ook de softwareversie
gecontroleerd en dit zou de laatste moeten zijn. Ik heb zelf de versienummers niet gezien.
Groet Wouter

Andere ideeën / mogelijkheden van iedereen welkom!

harry4203 (530) PRO, 15 jaar geleden

van die 2.2 versies van die leeftijd gingen de gasklephuizen nog wel eens stuk. en ik heb voor zo'n soort probleem wel eens een gaspedaalsensor vervangen. het zijn alleen beide helaas niet echt goedkope onderdelen om zomaar op de gok ff te vervangen.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Het feit dat het toerental na loslaten niet gelijk mooi terugzakt naar stationnair duid op een defekt of vervuild gasklephuis.

wveltman (0), 15 jaar geleden

[quote=harry4203]van die 2.2 versies van die leeftijd gingen de gasklephuizen nog wel eens stuk. en ik heb voor zo'n soort probleem wel eens een gaspedaalsensor vervangen. het zijn alleen beide helaas niet echt goedkope onderdelen om zomaar op de gok ff te vervangen.[/quote]
Harry, kan deze sensor wel apart vervangen worden? Volgens mij heeft dit gasklephuis geen gaspedaalsensor die je apart kunt vervangen?? Er zit alleen een temperatuursensor bovenin het gasklephuis dacht ik.
De gaspedaalkabel gaat naar een soort potmeter die de pedaaldiepte vertaalt naar een electrisch signaal (via computer denk ik) dat naar het gasklephuis gestuurd wordt om de klep in het gasklephuis meer open of dicht te sturen. Echter deze potmeter is ongeveer een jaar geleden al vervangen, er stond toen een foutmelding in de computer die zoiets meldde als "defekte gas potmeter". De motor ging toen in noodloop.

Heeft het probleem niet iets met de bobine te maken denk je?

Alvast bedankt , Wouter

wveltman (0), 15 jaar geleden

[quote=primera p11]Het feit dat het toerental na loslaten niet gelijk mooi terugzakt naar stationnair duid op een defekt of vervuild gasklephuis.[/quote]
Het gasklephuis is echt goed schoon, was redelijk simpel te doen.
Kan iemand nagaan wat een gasklephuis nieuw kost?

Ik vroeg net Harry4203 z'n mening ook over of het niet een defekte bobine kan zijn? Ook omdat de bougies zo snel zwart aangeslagen zijn. Wat denk jij hiervan?

Alvast bedankt, Wouter

harry4203 (530) PRO, 15 jaar geleden

ik bedoel idd die potmeter, maar als die reeds is vervangen zal ie nu waarschijnlijk wel goed zijn.
dat het in de bobine zit verwacht ik niet, ik denk toch dat je aan een nieuw gasklephuis zit. kan morgen wel ff kijken wat ie kost. je moet em als je tot vervanging over zou gaan wel bij de dealer laten inleren.(bij koude motor)

wveltman (0), 15 jaar geleden

[quote=harry4203]ik bedoel idd die potmeter, maar als die reeds is vervangen zal ie nu waarschijnlijk wel goed zijn.
dat het in de bobine zit verwacht ik niet, ik denk toch dat je aan een nieuw gasklephuis zit. kan morgen wel ff kijken wat ie kost. je moet em als je tot vervanging over zou gaan wel bij de dealer laten inleren.(bij koude motor)[/quote]
Ik hoor het graag! ( voor de ew12j4 116kw, maar dat wist je al denk ik...)

wveltman (0), 15 jaar geleden

[quote=harry4203]ik bedoel idd die potmeter, maar als die reeds is vervangen zal ie nu waarschijnlijk wel goed zijn.
dat het in de bobine zit verwacht ik niet, ik denk toch dat je aan een nieuw gasklephuis zit. kan morgen wel ff kijken wat ie kost. je moet em als je tot vervanging over zou gaan wel bij de dealer laten inleren.(bij koude motor)[/quote]
Harry 4203, heb je nog een momentje gevonden om te checken wat het gasklephuis nieuw kost?

Alvast bedankt , Wouter

harry4203 (530) PRO, 15 jaar geleden

eh, oeps (schaam) even niet meer aan gedacht, morgenmiddag hoor je het.

wveltman (0), 15 jaar geleden

[quote=harry4203]eh, oeps (schaam) even niet meer aan gedacht, morgenmiddag hoor je het.[/quote]
Helemaal goed, geen probleem, ben blij met de hulp!

harry4203 (530) PRO, 15 jaar geleden

220 euro ex zonder montage. denk dat je ong uurtje arbeid krijgt.

wveltman (0), 15 jaar geleden

[quote=harry4203]220 euro ex zonder montage. denk dat je ong uurtje arbeid krijgt.[/quote]
Bedankt Harry ! (en anderen die met eventuele oplossingen kwamen)

oldtimer (0) PRO, 15 jaar geleden

Wat betreft die zwarte bougie's , is er al eens gewoon co gemeten in de uitlaat ??
Ik heb trouwens zelf ook zo'n auto en die heeft die neiging , alsof de motor een eigen leven gaat leiden ook wel een beetje.

wveltman (0), 15 jaar geleden

[quote=oldtimer]Wat betreft die zwarte bougie's , is er al eens gewoon co gemeten in de uitlaat ??
Ik heb trouwens zelf ook zo'n auto en die heeft die neiging , alsof de motor een eigen leven gaat leiden ook wel een beetje.[/quote]
Oldtimer, Ongeveer 7500 km geleden heeft de auto een grote beurt gehad ( Peugeot C beurt ) bij peugeotdealer. Ik weet niet of toen de co gemeten is, toen was echter dit probleem niet aanwezig. Hierna is de co bij mijn weten niet weer gemeten. Jij denkt eventueel dan aan een te rijk mengsel? De auto rookt niet opvallend bij koude of warme motor. Bij koude motor loopt deze iets hoger namelijk om en nabij 1000 toeren stationait, maar dat is volgens mij normaal.
Zoals je zelf al zegt is deze motor erg gevoelig met het gaspedaal, ik vermoed door de electrische aansturing van het gasklephuis. Hieraan moest ik eerst wel wennen, alleen nu bij dit probleem is de gevoeligheid vele malen
groter bij 2300 & 2800 toeren. Trekt wel echt goed door bij gasgeven, is beslist niet sloom.
Heb jij ook dat het toerental even terugzakt naar 500 a 600 toeren en daarna vast op 800 toeren bij het naderen van een stoplicht en wanneer dan dus de koppeling wordt ingetrapt? (wanneer je rijdt op benzine)

oldtimer (0) PRO, 15 jaar geleden

Hij golft wat als je hem vrijtrapt tussen 500 en 1200 toeren waarbij hij soms vanaf 1200 toeren wel eens wat langzaam terugzakt echt alsof hij een eigen leven gaat leiden, maar uiteindelijk komt het altijd nog weer goed en slaat hij niet af of zo.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Oldtimer, heeft dat dan te maken met een vervuilde gasklep of een soort emissie regeling.
Sommige auto,s houden het toerental even vast om bijv het schakelen soepel te laten verlopen of om aan de emissie eisen te voldoen.
Of misschien door het lopen op lpg, daar zie je dat wel meer.

oldtimer (0) PRO, 15 jaar geleden

Hij doet het op benzine ook, maakt niet uit, en of het er vanaf het begin in zit weet ik ook niet, alleen is het niet echt storend en heb ik er tot nog toe weinig aandacht aan besteed,(doe ik eigenlijk nog niet).
Ik heb zaterdag voor een collega een caravan opgehaald, bij Best in de buurt, met zijn auto en dat is ook een 2.2 in een 406 break en daar is het me eigenlijk niet zo opgevallen.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.