Beste mensen. Ik rijd nog niet lang in deze auto en voor het eerst diesel na 5 Peugeots op benzine. Mij valt op dat na het afzetten van het contact de motor nog een slag maakt, zodanig dat de auto even schudt. De term nadieselen komt bij me op.
Is dit normaal voor dit type motor ? De auto rijdt verder prima en verbruikt 1 op 16,5.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Volgens mij is dit niet normaal. Ik rijd ook in 406 hdi (90 pk) dit komt mij niet bekend voor.
Ik heb voorheen ook enkel benzine (lees: LPG) gereden. Nu heb ik een 406 met een 2.2 diesel en mij viel dit ook op (ja, ik heb het ook). Ik denk dat het normaal is voor een diesel. Ik heb mezelf daarvoor de volgende verklaring gegeven:
Een benzine motor wordt gestopt door de ontsteking uit te zetten. Geen vonk, geen ontbranding...motor uit. Een diesel motor wordt gestopt door de brandstof toevoer af te sluiten (diesel heeft tenslotte geen ontsteking). Omdat er na het onderbreken van de brandstof toevoer toch nog druk in de brandstofleidingen zit maakt de motor nog een paar slagen voor deze uitvalt. Zolang er nog een beetje diesel in de verbranding kamers komt zal door de druk die de zuiger opbouwt de diesel toch ontbranden.
Let wel, het doorlopen van de motor na afzetten van het contact is nog geen twee seconden (wellicht zelfs minder dan een seconde, een echte seconde kan een eeuwigheid duren). Het duurt alleen gevoelsmatig wel wat langer dan ik bij mijn vorige benzine versies gewend was.
16 jaar
Elke motor, die afgezet wordt, maakt nog enkele omwentelingen.
Dit is normaal.
Dat de motor daarbij meer schud, dan bij het normale draaien, is ook normaal.
Wel is er verschil in de doorgave van de trillingen,afhankelijk van type motor.
Diesels doen het erger dan benz./lpg-motoren.
Een 3-cil. doet het erger dan een 6-cil. motor.
Eentje met een grote cilinderinhoud doet het erger dan eentje met kleine inhoud.
Verder kan de konditie van de motorfundatierubbers een rol spelen.
16 jaar
Hou het wel in de gaten!
Bij een commonrail diesel zoals de HDi hoort er géén brandstof meer door de verstuivers te komen. Soms echter dieselt een motor na op olie of zelfs alleen oliedampen. Vooral bij snelweggebruik kan dit er toe leiden dat de motor op hol slaat. Ik heb pas nog gehoord van een Laguna die inwendig olie lekte bij de turbo, en niet meer stilgezet kon worden.
Is het oliegebruik normaal bij deze auto?
16 jaar
Bij mij is het, vergeleken met mijn vorige (benzine) 406'en abnormaal. Olie verbruik nihil.
16 jaar
[quote=E.T.Wiersum]Elke motor, die afgezet wordt, maakt nog enkele omwentelingen.
Dit is normaal.
Dat de motor daarbij meer schud, dan bij het normale draaien, is ook normaal.
Wel is er verschil in de doorgave van de trillingen,afhankelijk van type motor.
Diesels doen het erger dan benz./lpg-motoren.
Een 3-cil. doet het erger dan een 6-cil. motor.
Eentje met een grote cilinderinhoud doet het erger dan eentje met kleine inhoud.
Verder kan de konditie van de motorfundatierubbers een rol spelen.[/quote]
Goed gesproken Tjaard....
Bedankt voor de reacties iedereen. Richard, ik heb het ook heel kort, 1-2 seconden. Dat van die motorfundatierubbers kan ik wel volgen Tjaard, want hoe strakker het rubber, hoe stiller de motor in het compartiment ligt lijkt me. Deze auto heeft 160000 km gereden (ex lease 2004). Kan een slap rubber verder nog "bijwerkingen"veroorzaken? Ik merk bijvoorbeeld bij het schakelen bij het optrekken en reactie in de pook, die ik verbind met een motorkanteling. Tevens gaat soms het schakelen van 3 naar 4 hakerig en soms met een plop met name als je wat krachtiger optrekt. Geen gekraak in de bak trouwens.
En is er een uitspraak te doen over de levensduur van zo'n rubber?
Overigens: ik heb na 5000 km nog geen oliegebruik geconstateerd.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar