Mijn accu lijkt via een lekstroom leeg te lopen.
Historie:
Eergisteren
-in de ochtend 18 km gereden, een beetje vermogenverlies
-eind middag niet starten vanwege lege accu, gestart met starthulp
-18 km gereden, 5 minuten later traag starten maar wel aangekregen
-1 km gereden, 10 minuten later niet starten vanwege lege accu
-1 hr later aan kabels etc. gerommeld, géén resultaat. Dashbordverliching licht nauwelijks op. Nieuwe accu erin (55ah, 75% vol volgens kwikfit), starten en lopen.
-1 km gereden, daarna meteen starten
Gisteren
-Starten en lopen, 2x achterelkaar
Vandaag
-Vanochtend zeer traag draaiende startmotor, niet aanslaan
-Vanmiddag, starten en lopen, echter motor loopt op 3 poten, na 1 km wordt dit beter
-Meteen erna weer starten en lopen
Laadstroomlampje doet het wel als de motor uitstaat.
Stotterende motor kan komen van lage spanning?
Volgens mij doet de dynamo het wel, omdat de auto eergisteren na 18 km wel meteen weer startte. Slechte contacten naar startmotor niet waarschijnlijk. Accu is nieuw dus verdenk ik ook niet. Blijft dus over een lekstroom.
Wie heeft ideëen om dit aan te pakken?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je al op de accu gemeten met draaiende motor?
je moet dan tussen 13.8 en 14.4 volt meten.
zoniet .......dynamo defect
mvg,
Hans
Ik startte de auto gisteren soepel, en na 1 minuut draaien zonder lichten aan uitgezet. Vanochtend was de accu toch wél leeg.
Lijkt dat nog steeds op een dynamo probleem?
16 jaar
Kan een lekstroompje zijn, maar HEB je nou gemeten?
Ik denk toch de dynamo...test hem eens of deze goed bijlaadt.
Trouwens..kan ook aan de kabel vd dynamo liggen, hoeft niet meteen de dynamo zelf te zijn.
16 jaar
Ik moet nog even een multimeter opscharrelen. Laadstroom gewoon op de polen meten met accuklemmen aangesloten?
16 jaar
Ja
Ja, je meet immers met draaiende motor om de dynamo te testen
16 jaar
met stilstaande motor meet je de accuspanning, met draaiende motor moet je de dynamo spanning meten, en die moet tussen de 13.8 en 14.4 volt zijn.
[quote=AntonenJolien]Ik moet nog even een multimeter opscharrelen. Laadstroom gewoon op de polen meten met accuklemmen aangesloten?[/quote]
Nee !!
Niet met de polen aangesloten. De minpool wel maar de pluspool moet je via de ampere meter aansluiten. De stroom loopt daar doorheen om gemeten te worden.
En die stroom meet je met stilstaande motor, auto niet op contact. Laat even weten hoeveel stroom er dan loopt. Absoluut max 0,1 A.
Laad spanning meet je wel over de polen van de accu, dus plus op plus en min op min, accu gewoon aangesloten en draaiende motor.
denkelijk een defecte diode in de dynamo
laadt ie gewoon bij maar trekt de accu leeg via de diode naar massa
is ook afhankelijk hoe de borstels op je veld staan
[quote=pieterp9094][quote=AntonenJolien]Ik moet nog even een multimeter opscharrelen. Laadstroom gewoon op de polen meten met accuklemmen aangesloten?[/quote]
Nee !!
Niet met de polen aangesloten. De minpool wel maar de pluspool moet je via de ampere meter aansluiten. De stroom loopt daar doorheen om gemeten te worden.
En die stroom meet je met stilstaande motor, auto niet op contact. Laat even weten hoeveel stroom er dan loopt. Absoluut max 0,1 A.
Laad spanning meet je wel over de polen van de accu, dus plus op plus en min op min, accu gewoon aangesloten en draaiende motor.[/quote]
Niet ingewikkelder maken dan nodig is!
Met laadstroom wordt de laadspanning bedoeld die gemeten dient te worden over de aangesloten accupolen.
De stroom (ampere) wordt gemeten via de amperemeter, maar is hier niet van toepassing.
mvg,
Hans.
Maar kijk wel goed uit wat je doet...
Mij lijkt het het beste om met dit soort zaken even een specialist op te zoeken, die weet hoe het zit als je er zelf niet uit komt.
Nou Pieter9094, hoe spannend wil je het maken?
Gewoon een multimeter op VDC (gelijkspanning) zetten en met draaiende motor meten op beide accupolen.
Simpel.
[quote=Hans4040][quote=pieterp9094][quote=AntonenJolien]Ik moet nog even een multimeter opscharrelen. Laadstroom gewoon op de polen meten met accuklemmen aangesloten?[/quote]
Nee !!
Niet met de polen aangesloten. De minpool wel maar de pluspool moet je via de ampere meter aansluiten. De stroom loopt daar doorheen om gemeten te worden.
En die stroom meet je met stilstaande motor, auto niet op contact. Laat even weten hoeveel stroom er dan loopt. Absoluut max 0,1 A.
Laad spanning meet je wel over de polen van de accu, dus plus op plus en min op min, accu gewoon aangesloten en draaiende motor.[/quote]
Niet ingewikkelder maken dan nodig is!
Met laadstroom wordt de laadspanning bedoeld die gemeten dient te worden over de aangesloten accupolen.
De stroom (ampere) wordt gemeten via de amperemeter, maar is hier niet van toepassing.
mvg,
Hans.[/quote]
in jou omschrijving meet je niet de laadstroom maar de lekstroom lijkt me niet verstandig om laadstroom door je multimeter heen te meten tenzij je genoeg zekeringen hebt.. je zou je laadstroom met een ampere tang kunnen meten maar dat is weer een investering die duurder is dan de specialist of lokale dorps/stadsgarage
idd niet spannender maken dan het is meet je laadspanning tussen 13.3 en 14.7 dan is je dynamo goed maar dat diodebrug verhaal gaat dan nog steeds op die zou nog steeds de lekstroom kunnen veroorzaken. Je auto staat toch niet stiekem met z'n alarmlichten te knipperen door een storing in het alarmsysteem ?? heb ik wel eens met een ford mondeo gehad ook lang naar gezocht. tot ik een keer zag dat i me vrolijk stond uit te zwaaien.
Sorry voor de spraakverwarring, ik heb gemeten:
-Laadspanning 14,4 V
-Spanning tussen de accupolen met motor uit 12,5V
-Stroom met contact aan 0,63A
-Stroom na contact uitzetten 0,24A
-Stroom in economy mode na 1 minuut 0,01A
Alles OK dus.
Vanwege de opmerking van Cars&Motors:
"denkelijk een defecte diode in de dynamo
laadt ie gewoon bij maar trekt de accu leeg via de diode naar massa
is ook afhankelijk hoe de borstels op je veld staan"
heb ik ook de dynamo gedraaid maar dit geeft géén variatie in stroom.
Auto startte trouwens na een dag stilstaan weer prima. Conclusie: Nieuwe accu is niet vol genoeg (75% volgens kwikfit) om na 4x starten en 1 km rijden bij koude ochtend (ca 8ºC) de motor nog te kunnen starten. Een beetje warme middag (ca 18ºC) is genoeg. Voorlopig dus even géén korte stukjes maar lekker de accu voltoeren.
16 jaar
[quote=AntonenJolien]Sorry voor de spraakverwarring, ik heb gemeten:
-Laadspanning 14,4 V
-Spanning tussen de accupolen met motor uit 12,5V
-Stroom met contact aan 0,63A
-Stroom na contact uitzetten 0,24A
-Stroom in economy mode na 1 minuut 0,01A
Alles OK dus.
Vanwege de opmerking van Cars&Motors:
"denkelijk een defecte diode in de dynamo
laadt ie gewoon bij maar trekt de accu leeg via de diode naar massa
is ook afhankelijk hoe de borstels op je veld staan"
heb ik ook de dynamo gedraaid maar dit geeft géén variatie in stroom.
Auto startte trouwens na een dag stilstaan weer prima. Conclusie: Nieuwe accu is niet vol genoeg (75% volgens kwikfit) om na 4x starten en 1 km rijden bij koude ochtend (ca 8ºC) de motor nog te kunnen starten. Een beetje warme middag (ca 18ºC) is genoeg. Voorlopig dus even géén korte stukjes maar lekker de accu voltoeren.[/quote]
misschien begijp ik je laatste zin niet zo goed maar moet ik hieruit opmaken dat de motor makkelijker rondgaat als het de temperatuur hoger is?? als dat het geval is zou je je massa kabel naar de carroserie of van carroserie naar motorblok kunnen controleren op roest of aanslag.
Volgens mij doen batterijen en accu's het nog altijd beter wanneer ze niet koud zijn.
16 jaar
Het is de combinatie van sterk verminderde capaciteit van de accu, zeeker bij vorst, en meer weerstand in de motor bij kou, dikkere olie, etc.
Deze combinatie laat bij de eerste vorst dan ook de zwakke broeders van de accu's sneuvelen.
Neem een iets zwaardere (hogere capaciteit in A/H) accu, dan origineel.
Bedenk dat bijvoorbeeld bij een paar graden vorst vergeleken bij 20 graden Celcius boven nul de start capaciteit van de accu al 25 tot 30% lager is.
Verder het standaaard verhaal, maak voor de winter en regelmatig daarna, accu polen schoon, iets zuurvrije vaseline gebruiken, en zorg dat de aansluitklemmem goed passen, de + en - kabels heel zijn en goed contact maken.
Bij een start lopen hier stromen van 150 tot 250 Ampere of meer.
Elke 0.1 Ohm weerstand beinvloed de startvoorgang
Succes,
Cor
[quote=pieterp9094][quote=AntonenJolien]Ik moet nog even een multimeter opscharrelen. Laadstroom gewoon op de polen meten met accuklemmen aangesloten?[/quote]
Nee !!
Niet met de polen aangesloten. De minpool wel maar de pluspool moet je via de ampere meter aansluiten. De stroom loopt daar doorheen om gemeten te worden.
En die stroom meet je met stilstaande motor, auto niet op contact. Laat even weten hoeveel stroom er dan loopt. Absoluut max 0,1 A.
Laad spanning meet je wel over de polen van de accu, dus plus op plus en min op min, accu gewoon aangesloten en draaiende motor.[/quote]
Hij bedoelde de laadspanning....
Kijk eens even naar de aansluiting van de - kabel op de motor bij de versnellingsbak in de buurt van de startmotor."k Heb geregeld meegemaakt dat die gewoon los zat.
Bedankt voor de tip Oldtimer.
Ik heb net even gekeken, de massa kabel zit op de motor aan de voorkant, onder het luchtfilterhuis. Ik kan er slecht bij maar hij zit goed vast.
De laatste dagen ook géén problemen meer gehad, dus hou ik het erop dat mijn oude accu plotseling overleden was.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar