auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 307: Airco condensor vervangen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 110 PK HDIF

Ik moet mijn airco condensor vervangen vanwege een lek.
Kan dat vanaf de voorkant of moet de motorradiatator er helemaal uit?
Waar moet ik op letten bij het monteren (invetten ringen met kranenvet of zo)?
Is het raadzaam om een nieuwe te kopen, of kan het ook met een slooponderdeel?

Geplaatst door

andreetje (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Tevens filter/droger vervangen ( indien deze niet vast aan de condensor gemonteerd is ). Ringen niet invetten met een of ander spul. Altijd nieuwe monteren. Gebruikte zijn 99 v/d 100 keer ook lek. Tevens weet je nooit welke rotzooi er in zo'n condensor zit zoals slijpsel e.d.

moderator 0
badge

12 jaar

vanaf de voorzijde gaat em niet worden. radiateur losschroeven en naar achteren duwen, dan condensor ertussenuit peuteren.

harry4203 3140
badge vip badge

12 jaar

Klopt Harry.......

moderator 0
badge

12 jaar

Er zit een warmelanden radiator in, die is dus wat dikker (30 ipv 20 mm). Gaat dat dan toch lukken? Hoeven de radiatorslangen niet los?? Dat zou heel fijn zijn! (ivm ontluchten)

Ik hoor het wel, het wordt een nieuwe. Ik neem aan dat er ook ringetjes e.d. bijzitten. Het prijsverschil is ook niet groot: tweedehands vanaf 80 euro (tot 140 euro), nieuw vanaf 118 euro.

andreetje 0

12 jaar

op aircotechniek is het inderdaad niet extreem duur
helaas zitten daar geen ringen bij
die zit alleen bij als je de slang vervangt, dan zitten ze er al op
je zult hoe dan ook 2 kleine en 2 grote ringen bij de dealer moeten halen
ringen het beste wel insmeren maar wij gebruiken altijd hiervoor airco-olie
dit is olie die altijd in het systeem gaat/komt, andere vetten kan ik geen mening over geven of deze de ringen niet aantasten

verder inderdaad boven in de bumper plaat losnemen, daarachter 2x torx30 los schroeven
radiateur naar achteren douwen. dan van de condensor de bovenste steun links en rechts met platte schroevendraaier tegen aan en de klem kan naar voren getrokken worden
condensor 2schroefjes losnemen en naar boven demonteren
als blijkt dat radiateur te dik is
dan de 2 slangen losnemen en ook klein slangetje
radiateur eruit en dan de condensor

verder eerst airco leeghalen en daarna met fluor vullen

Bedankt voor deze uitgebreide uitleg!
Ik laat weten hoe dit verder loopt.

andreetje 0

12 jaar

WAAROM met fluor vullen ???????

kaleido 1 7450
badge vip badge

12 jaar

omdat het zeer handig is als hij na 2weken langskomt om te controleren op de werking
heb al paar keer gehad dat ze kwamen en zichtbaar condensor lek was
na 2 weken deed hij het weer niet
ene keer bleek fluor uit de pomp te lopen
en andere keer was de verdamper lek
of dat de slang niet goed aangesloten is

en het allerbelangrijkste
als je het altijd doet dan hebben mede collega's ook profijt ervan als hij weer lek is
nu doe ik het altijd waardoor het automatischme is en dus vergeet je het niet zo makkelijk
dan weet je altijd of er fluor in zit
heb namelijk keer meegemaakt dat ergens anders gevuld was met fluor echter nergens te vinden
en de ventielen ook niet
geen lek gevonden, zelf gevult met flour en toen bleek dus inderdaad condensor lek te zijn

Als je nu eens begint het stek / F gassen regelement telezen.
Ik ga je opweg helpen.
een lekke installatie mag niet gevuld worden tenzij gerepareerd , en fluor toevoegen valt niet onder deze noemer.
Jij vult dus zonder blikken of blozen een lekke installatie, maar omdat je fluor toevoegd mag het , Ge...
Installatie afpersen is een voorschrift !!!!!!!!!!!!!!! zul je zonder veel moeite de meeste , zoniet alle lekkages vinden met een simpel planten spuitje met zeepsop.
Wat mij betreft mogen alle bedrijven die zich bezig houden met autoairco s gecontroleerd gaan worden , jammer dat dit in het verleden is afgeschaft.

MvG Ferrie al 25 jaar koelmonteur in de breedste zin van het woord.

kaleido 1 7450
badge vip badge

12 jaar

Ferrie,
Half nederland doet het op deze manier,snel en simpel,ding afvullen met fluor,na twee weken lamp erop en je ziet gelijk waar het lekt.
ik zie niet anders,zouden dan al die bedrijven het fout doen?.
Dat lijkt me toch sterk.

primera p11 0

12 jaar

@kaleido 1
als je het in de regels leest is dat inderdaad waar
maar hier wordt nu een lek gerepareerd en vandaar fluor vullen
systeem is dicht dus na 2weken zul je ook nergens een lek zien

verder gebeurt dat inderdaad overal
airco leeg dan afvullen met fluor en rijden maar
ik zelf controleer dan altijd op 2.5bar als hij de pomp in slaat (is mij keer gezegd door een stek-monteur)
slaat hij in direct afzetten,
ff wachten druk verhogen naar 10bar en laten staan
na 30min - 3uur kun je hem eraf halen
soms zie je na 30min al 0.5bar terugloop, auto figuurlijk onder de zeep sop gezet, geen lek te zien (hij lekt maar niks te zien, dus afvullen met fluor mag niet maar is wel hier dan fijn om te doen)
na 3uur staat meter nog op 10bar (misschien 0.1bar terugloop) dan direct afvullen met fluor, 2 weken later blijkt inderdaad dat condensor lek is
denk als ik het op deze manier doe het toch goed doe volgens het regelement

verder snap jezelf ook dat tegenwoordig hier als wachtklant komt met 'mijn airco doet het niet, hij wordt niet koud'
en de klant kan dan geen 3uur wachten, maar zelf dan zorg ik ervoor dat hij toch minimaal 30minuten op druk heeft gestaan

@primera p11
bedrijven zullen niet fout doen ivm eis van stek monteur is vervallen (alleen bij grote koelinstallaties is dit vereist, correct me if i be wrong )
maar simpel is het inderdaad, het probleem en daar heeft kaleido 1 gelijk in
het mag niet omdat r134a pas na 1700jaar volledig is afgebroken (kan een jaar naast zitten maar dacht daar in de buurt )
komende jaren komt ook dat r134a verboden wordt en andere gas kom r1234yf deze wordt sneller afgebroken in de buiten lucht maar dacht dat je nog op 1000jaar of zo zat

ps
zo is het altijd mij uitgelegt door een stek gediplomeerde persoon, deze persoon was altijd volgens de regels dus ik verwacht dat hij het wel precies weet en goed doet altijd

Heren in al jullie antwoorden zit een gedeelte wat waar is.
Ik ben reeds 25 jaar werkzaam in de koeltechniek , het vreemde is dat ook een lekke condensor al is het minimaal , binnen 30 minuten tevinden is.
Als ik een koelkast met een inhoud van 300 gram aantref dien ik me aan allerlei voorschriften tehouden , qua terugwinnen van gas incl. administratie , dan allerlei procedures volgen om uberhaupt temogen vullen, en weer een berg administratie.
Deze voorschriften gelden in principe ook voor de autoairco brance , alleen komen deze bedrijven ermee weg , omdat er simpelweg geen controle meer is , door de aangepaste wetgeving.
Maar dat wil nog niet zeggen dat je een gegarandeerd lekke installatie maarzo moet vullen.
Maar de markt veroorzaakt dit nu eenmaal, en dat stoort mij mateloos want zo klooien we maar wat aan en wordt het er milieu technisch niet beter op.
Er wordt op grote schaal misbruik gemaakt van de verkregen vrijheden.
En stekeisen gelden niet alleen voor grote installaties maar ook voor de zeer kleine installaties.
De autoairco brance heeft een aangepaste regeling / uitzonderings positie.

Ik denk dat ik mijn standpunt zo wel duidelijk gemaakt hebt , het kan beter.

Gr. Ferrie.

kaleido 1 7450
badge vip badge

12 jaar

Einde discussie. Nu nog even afwachten hoe het de TS is vergaan.

moderator 0
badge

12 jaar

De condensor is vervangen. Helaas heb ik nu een lekkage in de bovenste slang vanaf de condensor. Eerst zit er een aluminium buis vanaf de condensor, die overgaat in de rubberen slang.
Ik laat komende week de slang vervangen; is al besteld.

Ik hoop dat de lekkages geen gebed zonder einde zijn.... Zou dit het gevolg zijn van maanden zonder gas in de airco (uitdroging van de slang)?

andreetje 0

12 jaar

Uitdroging niet,een voorkomend probleem kan wel zijn dat er vocht in het systeem komt.
Omdat de olie hygroscopisch is,en veel vocht op kan nemen,kan het lang rondrijden met een lekke airco zorgen voor corrosie in het systeem,je kompressor kan stuk gaan,filter/droger en expansie-orgaan om de haverklap verstopt,dat soort dingen.
Het is algemeen bekend dat hoe langer je wacht met reparatie,hoe hoger de rekening oploopt.
Ik heb met een Boxer meegemaakt dat de slang tegen een metalen steun schuurde,en op een bepaalde plek door was,ook dit kan een oorzaak zijn.

hobby-monteur 0

12 jaar

Ik wil toch graag even inhaken op het verhaal, ondanks gesteggel over STEK ja of nee en technische/politieke verhalen is het me opgevallen dat niemand deze beste man erop heeft geattendeerd dat het zowiso niet verstandig is om zomaar te gaan sleutelen aan een airco installatie die nog niet is leeggehaald en dat het zelfs bij een leeggehaald systeem kan voorkomen dat er nog een kleine hoeveelheid koudemiddel ontsnapt en dat dit goedje zéér gevaarlijk is voor ogen en luchtwegen.
Ik denk dat dat misschien wel de belangrijkste tip is om te geven in dit geval.

Als de helft van Nederland zo werkt, werken ze niet hoe het hoort te zijn.
Tevens is het nonsens dat twee weken rond gereden moet worden, zodat de fluor zich (goed) verspreidt om nadien te controleren waar eventueel het lek zich situeert, ik vraag me af hoe jullie daar aan komen aan die praktijk verhalen ?

Als men weet hoeveel liter p/m de compressor gemiddeld rond pompt ? hoeft er geen twee weken rond gereden te worden.


Zoals Ferrie beaamt, is de juiste werkwijze en dat geld ook voor die mensen die het bord op de hoek van de straat hebben staan met auto airco service ?

[quote]De autoairco brance heeft een aangepaste regeling / uitzonderings positie.[/quote]
Het enige dat daarin veranderd is: er hoeft geen koudemiddelbalans/logboek meer bij gehouden te worden en de Stek certificering is niet meer verplicht, wie toch Stek certificering wil hebben doet dit op vrijwillige basis.
Voor iedereen die aan airco's werkt blijft het diploma verplicht, met het nieuwe F-gassen diploma (in bezit) mag enkel terug gewonnen/gevuld worden en meer niet.

Uitdroging komt zeker voor als het systeem langdurig droog staat.
Laat dat "kan" maar weg, er komt al direct vocht in het systeem bij een lekkage of als het systeem wordt geopend voor reparatie/vervanging van een onderdeel.

TheoStek 0
badge

12 jaar

@Theostek,

ik probeer mee te denken met de TS,en hem niet lastig te vallen met allerhande regels en voorschriften,

ik heb zelf een catI f-gassen certificering,verder ben ik F-gassencoördinator,en met 20 jaar ervaring in de koudetechniek denk ik wel te weten waar ik het over heb.
Ik maak me niet meer zo heel druk over een beunhaas en 700 gram R134a,ik ken genoeg voorbeelden met geknoei in koeltechnische installaties met 800 kilogram inhoud,en ik leg me er zo langzamerhand maar bij neer dat de echte vakman aan het verdwijnen is,en het meer een kwestie van de laagste rekening word.
Verder,er komt inderdaad al direct vocht in een systeem,maar tot op zekere hoogte is dit er wel uit te krijgen,het moet alleen niet te lang duren,anders is de schade onherstelbaar.

hobby-monteur 0

12 jaar

Daar komt ook nog bij dat de airco specialist alleen maar airco"s doet en daardoor veel meer de tijd heeft om op de manier te werken zoals Ferry bescrhijft.
Maar als een klant bij een dealer binnen komt met de klacht mijn airco werkt niet of koelt onvoldoende dan wil die daar geen 3 uur op een bankje gaan zitten.
Die wil of een gerepareerde airco of een diagnose binnen een uurtje of wat.
En dan kom je bij de manier van afvullen,fluor erbij,weekje rondknorren,terugkomen,lamp erop en lekkage zien.
We moeten het ook allemaal niet moelijker maken dan het is.
Daarbij zijn reparatie''s aan airco''s niet goedkoop en voor de meeste blijft het een luxe artikel,doet tie het niet rijd je auto er ook geen meter minder om.
Vandaar dat een heleboel mensen eerst zelf aan het knutselen slaan.

primera p11 0

12 jaar

De slang is vervangen, airco moet nog gevuld worden.

andreetje 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.