Peugeot 307: airco komt even in en valt dan af peugeot 307 sw 2003

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Airco van een peugeot 307 sw komt even in en valt dan weer af. druk in bedrijf tussen 4-5.5 en 12-13 bar in bedrijf. valt uit dan zijn de drukken 5 en 7-8 bar. wie o wie heeft er enig idee?!?!
alvast bedankt..... gr jeff

silent sinner

Geplaatst door silent sinner (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

En de lage druk?

silent sinner (0), 10 jaar geleden

de lage drukken zijn de cijfers die ik aan de linker kant van de cijferreeksen had getypt dus in bedrijf lage druk 4-5.5 bar en als hij uitslaat loopt hij tot 5 bar
in bedrijf hoge druk 12 tot 13 bar en als hij uitslaat 7 tot 8 bar.
alvast bedankt met de mogelijke oplossing.... ;-)

gr jeff

kaleido 1 (1690) PRO, 10 jaar geleden

Is de vullingsgraad goed ?
Zoja dan vermoed ik compressor of orifice/exspansieventiel.
In bedrijf moet de lage druk 2 bar zijn en de hoge druk is afhankelijk van de omgevingstemperatuur.
Als orifice/exsp. open blijft staan , zal de zuigdruk tehoog blijven /worden en daardoor ook een te/hoge persdruk.
Compressor bv inwendig lek , dan ontstaat er geen verschil tussen zuig en persdruk.
Condensorventilator werkt wel ?

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Lage druk is inderdaad veel te hoog.

En verder: Indien u wilt reageren op de laatste reactie, dan graag in het tekstvak ONDER de laatste reactie waar “antwoord direct” boven staat en NIET via de button “citeren”. Eén keer lezen is voldoende.

silent sinner (0), 10 jaar geleden

hoeveelheid koudemiddel is goed.condensor ventilator werkt ook. in het begin zijn de drukken ook goed.dus ik vrees het ventiel.waar kan ik die ergens vinden? is misschien een mogelijkheid om hem weer leeg te halen en er stikstof op te zetten en dan eerst via hoge druk af te laten en daar na lage druk? of omgekeerd?misschien dat er iets van vervuiling in het systeem zit of zo?

hobby-monteur (0), 10 jaar geleden

Als er een probleem is met het ventiel,krijg je eerder een te lage zuigdruk,een zuigdruk van 4,5 bar is voor R134a te hoog,dat ligt rond de 17 graden.Meestal is de zuigdruk rond de 2 bar,dat komt overeen met een verdampingstemperatuur van ongeveer 2 graden celcius.
12 tot 13 bar aan de hogedrukzijde kan wel,maar niet in combinatie met de hoge zuigdruk.Met mijn boerenverstand zeg ik dat er een probleem zou zijn met de kompressor,een overvulling zou ook kunnen,als je de juiste apperatuur niet hebt,is het niet zo'n kunst om een airco-systeem van een auto de vernieling in te helpen,enkele luttele grammen kan al teveel zijn,omdat er geen opslag-cappaciteit in een airco zit.

silent sinner (0), 10 jaar geleden

de hoeveelheid koudemiddel is goed.dus de compressor waarschijnlijk verleden tijd vrees ik... toch bedankt voor de genomen moeite..... ik ben in ieder geval ook weer wat wijzer geworden..... en mijn collega heeft binnenkort weer aardig wat geld minder vrees ik......

GOVA (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=silent sinner]hoeveelheid koudemiddel is goed.[/quote]
Ben je daar 100 % zeker van.
Toch den ik dat er teveel gas op zit.
Hoeveel gram is erop gezet ?

hobby-monteur (0), 10 jaar geleden

blijkbaar ben je al aan het meten geweest,heb je de oververhitting van het zuiggas ook gemeten?
Als die rond de 2 tot 5 K is zou het in orde moeten zijn,op die manier kun je bepaalde dingen uitsluiten.

TheoStek (0) PRO, 10 jaar geleden

Is geen GAS, maar koudemiddel, is ook geen zuiggas.
2 tot 5 K (kelvin) oververhitting? hoe komt men toch aan die onzin!

hobby-monteur (0), 10 jaar geleden

zuigkoudemiddeltemperatuur?
in de volwassen installaties spreek ja van oververhitting,ter bescherming van de kompressor,natuurkundig verschijnsel wat je in iedere koelinstallatie vind.
De temperatuur van het aangezogen koudemiddel noem je zuiggastemperatuur.

geeft niks,bent nooit te oud om te leren

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=hobby-monteur]De temperatuur van het aangezogen koudemiddel noem je zuiggastemperatuur[/quote]
Dit is geen benaming uit de autoindustrie.
In de koeltechniek komt deze benaming wel voor.

Gr. paul

hobby-monteur (0), 10 jaar geleden

Dat kan,maar het blijft een systeem wat werkt met een koudemiddel,een kompressor,en een expansieorgaan,dus het proces is identiek,welke benamingen je ook gebruikt,en aan de hand daarvan kun je ook storingen vinden en het rendement,ook van een airco in een voertuig,berekenen.
Dat wou ik er mee zeggen.

LuckyMe (0), 10 jaar geleden

Kijk hier eens voor meer info:

http://problemcar.nl/viewtopic.php?pid=1...

Heb daar zonet een aantal linkjes geplaatst over de uitvallende en weer aanspringende airco bij de 307. Misschien heb je er wat aan.

silent sinner (0), 10 jaar geleden

Allen bedankt! Probleem opgelost.Mijn vulgegevens klopten niet m.b.t. bouwjaar. Mindere vulling gedaan en het systeem werkt goed. nog maals dank.

kaleido 1 (1690) PRO, 10 jaar geleden

Mooi , dat het nu maar lang warm mag blijven.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.