close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Auto rijdt schokkerig en stotterd en slaat regelmatig af

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 SR

Ik heb sinds begin augustus 2011 een Peugeot 406 Break 1.8 SR met LPG G3, aanvankelijk reeds de auto werkelijk fantastisch op LPG, echter sinds vorige week is de auto bij een dealer geweest voor regulier onderhoud en hebben ze op mijn verzoek de auto ook afgesteld op benzine. Ze hebben de gasklep gereiningd nieuwe bobine, nieuwe bougies's en nieuwe kabels, echter nu rijdt de auto op benzine echt werkelijk geweldig, alleen rijdt de auto op LPG als een krant. (inhouden, stotteren, afslaan ect etc.) echter dit probleem is niet continu, soms rijdt de auto uren goed, aar er zijn ook echt momenten dat het echt zwaar brandhoud is. Overschakelen op banzine is dan de enige remedie. Ook gaat bij tijd en wijlen het motorlampje branden met de melding "anti pollution fault". Maar die gaat na enige tijd dan ook weer uit. Maar de problemen blijven.

Kortom wat is er aan de hand?? Nogmaals op benzine rijdt de auto geweldig, goede trekkracht, geen gestotter geen misfire. Kortom geen probleem. ALLEN OP LPG IS HET ECHT EEN GROOT DRAMA. Wie kan mij helpen.

Geplaatst door

mariusvanderlinden (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

waarom ga je van een auto die het goed doet de gasklep reingen, de motor afstellen (wat overigens niet kan), en de bobine vervangen? deed ie het misschien in eerste instantie toch niet zo fantastisch

harry4203 2660
badge vip badge

13 jaar

Beste Harry, Op Gas reed de auto goed/ super. Maar op benzine was het echt heel erg slecht. En ik wilde eigenlijk alleen maar bereiken dat de auto OOK op benzine goed zou rijden. Ik weet wel het meeste rijd je op LPG maar ja, ik wil alles goed hebben. En ik kende de auto uberhaupt niet, dus wilde gewoon dat de auto voor komende winter in tiptop conditie zou zijn. Maar het gekke is dat het slechte gedrag op LPG bij tijd en wijlen is. Het is dus niet voordurend. Waarom is dat en hoe kan dat? En ik wil gewoon weten hoe kan dat, en wat heeft die "anti pollution fault" er mee te maken? Ken jij dit type auto en wat kan je me voor tips geven?

Overigens gaat de auto van de week weer naar de garage voor controle. En krijg ik ook gelijk mijn winterbanden voor komend seizoen.

Heb je de oude bougies, kabels en bobine nog? en zijn de nieuwe bougies van hetzelfde merk en type? En zijn die afgesteld volgens voorschrift van de gasinstallatie in deze auto?

Het kan ook zijn dat er een probleem is met de nieuwe bobine of de nieuwe bougie kabels (of (hopelijk) de aansluitingen ervan. Op gas worden hogere eisen gesteld aan vooral de isolatie, omdat de spanning die nodig is om de bougies te laten vonken behoorlijk hoger moet zijn.

Nee de oude bougies, kabels en bobine heb ik zelf niet meer, omdat het is uitgevoerd door een Peugeotgarage. Wellicht dat zij het nog hebben maar ik mag toch aannemen, dat ze bij de peugeotgarage toch weten wat ze doen. Deze auto is bij hun bekend, vanuit het verleden. Maar de vorige berijder heeft niet altijd z'n onderhoud goed laten uitvoeren volgens de garage. Dat was het enige wat ze mij konden vertelen. Maar waarom rijdt de auto nu op benzine wel fantastisch, maar op LPG tamelijk beroerd. Althans niet zo glad als op benzine? Ik snap dat niet echt. En voorzover ik heb kunnen zien zijn de onderdelen orgineel PEUGEOT.

Je zult de bougie voorschriften van de fabrikant van de gasinstallatie moeten volgen. Als de installatie door peugeot is gehomologeerd (goedgevonden) is dat geen probleem.

Het klinkt als een LPG installatie die behoorlijk te arm is. Dat kan vele oorzaken hebben.
Misschien eens een keer een LPG-specialist opzoeken?

Die "anti pollution fault" is het wettelijk verplichte storingslampje (MIL) wat aangezet wordt bij grove storingen die het milieu kunnen aantasten.
Er zijn veel oorzaken daarvoor en uitlezen geeft zekerheid.
Wanneer gaat dat lampje aan? Bij rijden op benzine of op gas? Bij een constante snelheid of met optrekken?

oldford 0
badge

13 jaar

Wat voor LPG installatie heb je ? Ik heb zelfde problemen gehad met 406 1.8 op LPG. Bij een dealer kunnen ze veel verklooien, meestal hebben ze niet zo veel verstand van LPG en doen ze maar wat.

pieterp9094 0
badge

13 jaar

Beste Cor,

De bougie's zijn de EW7J4/EW12 en de bobine is de 6FZ/RFN en het betreft een AG Gasinstallatie, orgineel ingebouwd bij aankoop auto in juni 2001 door de Peugeot dealer. Maar ik mag toch aannemen dat een PCA dealer weet wat hij doet?

Er zijn een aantal dealers die prima om kunnen gaan met LPG installaties. Echter, probleem is vaak dat er aparte apparatuur voor diagnose nodig is en die specialisten zijn meerstal weer geen peugeot dealers maar gas specialisten of universele garages.

De code's die je noemt zijn de typenummers van de motor en de auto zelf.

Bij AG zitten er diverse vacuum slangen van SGI computer naar gasklephuis en naar de verdamper. Kijk deze even na, zeker als ze aan het gasklephuis hebben gewerkt is er kans dat deze slang niet meer goed zit of lekt. Dan zal je auto zeer beroerd op LPG lopen, de LPG computer krijgt dan namelijk geen goede onderdruk door om de injectietijden om te rekenen.

Als slangen wel goed zijn is de kans groot dat de SGI druksensor defect is, zelf ook al twee keer gehad, na 100.000 km zijn die meestal defect en moeten vervangen worden. Uitlezen bij specialist kan wel, maar dan betaal je meestal ook al 100 euro voor goede diagnose, de sensor kost ongeveer even veel.

pieterp9094 0
badge

13 jaar

Je kunt altijd vragen of ze met de bougies de gasvoorschriften hebben gevolgd, een vergissing is snel gemaakt. Ik ken niet de type's uit mijn hoofd. Wij keken in de voorschriften.

Woensdag gaat de auto weer terug naar de garage voor controle op het gas. En worden de winterbanden en nieuwe remschijven en blokken geregeld. Dus hopelijk is het snel opgelost. Maar omdat ik meerdere problemen tegenkwam met het "anti pollution fault" gebeuren dacht ik wat herkenbaar. Ik heb ook die problemen. Dus vandaar. Maar na woensdag hoop ik dat het probleem tot het verleden behoort. Voor de rest is het een fijne auto en ondanks zijn hoge km stand 279000 ben zeer content met de auto. Overigens kwam ik van de week een mooie 2003 406 tegen 2.2 GT met LPG G3 met 156.000km op de klok, dus wellicht ga ik daar nog is na kijken.

NGK LPG 7 is de meest ideale bougie voor dit type motor. Was een duidelijke verbetering in verbetering met de LFR5B die hier standaard in moet en ook met de bougies die Peugeot erin zet (equim). Het zijn wel dure rakkers, vier van die platina bougies.

Maar start maar eens met een goede diagnose, en vergeet die slangen en druksensor niet. Voor je het weet is de halve auto vervangen.

pieterp9094 0
badge

13 jaar

Pieter bedankt voor je tip, morgenochtend gaat de auto weer naar de garage, ik zal vragen welke bougie's er nu in zitten en of ze die eventueel kunnen vervangen door NGK type LPG 7. Tevens zal ik vragen of ze de diagnose opnieuw kunnen uitvoeren en of ze de slangen en de druksensor willen controleren. Zodra ik de auto weer terug heb zal ik je de uitkomst laten weten. Nogmaals hartelijk dank.

Laat nou alsjeblieft die dealer niet aan die gasinstallatie prutsen.kost je een bak geld en probleem nog niet opgelost.
Gewoon de originele bougies erin,niet zitten kloten met andere bougies.
Vaak alleen maar mooie verkooppraatjes en peperduur.
Idd is de druksensor verdacht en het slechte lopen wat je had op benzine had je ook kunnen verhelpen met twee flesjes wynn's en 20 liter V-power en dat op rijden.

primera p11 0

13 jaar

Beste Pieterp9094 en Cor Jaarsveld, ik wil jullie bedanken voor de tips die jullie mij hebben gegeven. De auto is gistermiddag terug gekomen uit de garage PCA specialisten.
Ze hebben de druksensor vervangen en NGK lpg 7 bougie's erin gezet verder heeft een lokale gasspecialist de auto verder afgesteld en ik moet zeggen ik heb er vandaag zo'n 450 km mee gereden, en de auto rijdt nu zowel op benzine als op gas fantastisch. Alleen heb ik toch vier keer die "Anti Pollution fault" melding op mijn display gekregen. De meldingen gingen ook weer na enkele seconden weg, maar ondanks dat rijdt de auto fantastisch.
GEEN INHOUDEN, GEEN GESTOTTER, MOOI STRAK OPTREKKEN BIJ STOPLICHTEN ETC. ETC. Gewoon geweldig weer. Maar toch die stomme vervelende meldingen. Wat is dat en vooral waarom? Wie het weet mag het zeggen

Als je op benzine rijd komt dan die melding ook.
Zoniet,dan zit het in de lpg installatie.
Nogmaals,als het zo is dat de storing alleen op lpg verschijnt zou ik naar de lpg inbouwer gaan en de installatie uit laten lezen.
Deze kan precies de drukken aflezen en de storingen.
Dat kunnen ze nou eenmaal niet bij een garage.
Druksensor word vaak op goed geluk vervangen,komt veelvuldig voor.
Maar een verdamper kan ook op zijn of een injector.

primera p11 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.