Peugeot 5008: Bevriezen airco 5008

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: THP

Een vriend van mij heeft een 5008 en kwam met de klacht dat zijn airco niet goed werkt.

Als hij een tijd lang de kachel op recirculeren zet met de airco aan valt de kachelmotor steeds uit. Hierbij neemt het koelend vermogen van de airco ook geleidelijk af. Telkens al hij met de knopjes op het bedieningspaneel speelt, krijgt hij 'm weer aan de praat. Als hij dan de airco uit laat, heeft hij nog een minuut of 5 ijskoude lucht uit de vent. roosters en als vervolgens de airco weer ingeschakeld wordt, begint het weer overnieuw.
Terugkomend van vakantie had hij bij een tussenstop onder de motorkap gekeken (buitentemp. 35graden) en zag hij dat de zuigleiding stijfbevroren was. Het ijs stond er op.

Zijn eigen garage komt er niet uit. Ze hebben een keer de vulhoeveelheid gecontroleerd en kunnen geen bijzonderheden vinden.

Nu is mijn vermoeden dat óf de verdamper bevriest door een defecte vorstsensor/sensor verdampertemperatuur. Een LD leiding hoort immers nooit te bevriezen.
Óf dat er misschien een klep in het kachelhuis defect is.
Óf dat de compressor met variabele opbrengst continu op volle opbrengst staat te draaien.

De auto niet gezien te hebben hoop ik op een oplossing vanuit de praktijk. Misschien komt het vaker voor.

Het kan net het duwtje in de rug zijn waarmee zijn dealer verder kan zoeken en waarmee het probleem voor hem opgelost wordt.

The11311

Geplaatst door The11311 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 5008? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

nog nooit bij ons op de zaak zo'n probleem gehad
maar de verdampertemperatuursensor valt uit te lezen
deze zou ik op laptop oproepen en een temperatuursensor in de roosters zetten
dan airco aan en kijken wat er gebeurt
uit de rooster moet lucht uitkomen van 6 a 8graden
op dit moment kan verdamper sensor een graad of 2 a4 graden (schat ik zo)


denk dat de expansieventiel niet goed is
de pomp kan ook
maar het kan ook zo zijn de de sensor niet erin zit maar naast hangt
dus verkeerd meet
naast dat zou je via dashboard kastje de veramper/kachel kunnen zien als je daar naar binnen kijkt

wat mijn gedachten voornamelijk uit gaan dat verdampersensor niet goed is/ niet goed gemonteerd zit
toevallig keer airco cleaner gebruikt
dan zou kunnen dat ze deze sensor eruit hebben gehaald en vergeten terug te monteren zijn

TheoStek (0) PRO, 11 jaar geleden

Het probleem kan op heel veel plaatsen liggen.
Alleen de vul hoeveelheid controleren zet geen zoden aan de dijk, daar behoort ook een druk bij, bij in werking zijnde installatie.
Van daaruit zal verder gezocht moeten worden, de zuigleiding bevriest dus ook de verdamper, dan zal de lage - hogedruk gaan veranderen.
zakt de lage druk en stijgt de hoge druk?
blijven ze gelijk? enz.

Mogelijk oorzaak: verstopping, expansieventiel defect, regeleenheid, compressor, elektronisch regelventiel defect.

The11311 (0), 11 jaar geleden

Vandaag is de auto naar de dealer geweest alwaar ze mijn eerste vermoeden daadwerkelijk hebben geconstateerd. De sensor verdampertemperatuur bleek defect.
Verder konden ze de input van dit forum wel waarderen omdat bij lastige storingen alle ideeën welkom zijn.

Allemaal bedankt voor het meedenken! Er is weer een klant tevreden bij zijn eigen dealer vandaan gekomen die weer lekker kan genieten van een fijne auto mét werkende airco!

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 5008 of stel zelf een nieuwe vraag.