Peugeot 307: Constant trillende koppeling Peugeot 307 2.0 HDI 90PK

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI 90PK 66KW

Ik ben in het bezit van een Peugeot 307 SW (3H) Combi 2.0 HDI 90PK 66KW uit 2003.


Mijn vraag betreft een probleem met de koppeling:

Onlangs stond ik voor het stoplicht en begon mijn koppeling te trillen, ik was onderweg naar mijn werk dus was genoodzaakt door te rijden. Echter ging de koppeling onderweg steeds meer trillen, zowel bij het intrappen als het op laten komen van het pedaal, de auto is nu dan ook niet meer rijdbaar.

Ik begrijp dat de koppeling defect is en vervangen dient te worden, echter is het voor mij een raadsel wat de achterliggende reden is van de defecte koppeling en het hevige trillen van deze.
Om deze reden heb ik reeds rondgevraagd waar dit probleem vandaan zou kunnen komen, echter krijg ik zeer verschillende antwoorden:

- Monteur 1 had het over een mogelijk gescheurd rubber tussen het dubbele vliegwiel.
* Deze reparatie zou dan uitdraaien op een nieuwe koppelingsset en massavliegwiel.

- Monteur 2 gaf aan dat er geen dubbel vliegwiel in dit type zit, maar dat het wellicht de drukgroep of de frictieplaat is.
* Deze reparatie zou dan uitdraaien op een nieuwe koppelingsset en drukgroep of frictieplaat.

- Op forums heb ik hier zelf ook over gelezen en tevens kwam ik nog iets tegen over koppelingsvloeistof / remolie een tekort, ofwel dat deze vervuild zou kunnen zijn, ofwel lucht in het systeem.


Wellicht is er iemand die dit probleem bekend voor komt of eerder bij de hand heeft gehad en mij verder kan helpen?


Heel veel dank!! :)

Ibi1983

Geplaatst door Ibi1983 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

harry4203 (500) PRO, 9 jaar geleden

ik snap je probleem niet, trek de bak eraf, en je ziet/weet t. velen zijn je reeds voor gegaan.

Ibi1983 (0), 9 jaar geleden

Jammer dat je het zo ziet, uiteraard is dit ook een mogelijkheid, echter geef ik er de voorkeur aan om het bovenstaande eerst uit te zoeken zodat wanneer ik de bak los maak ik niet nog vast zit aan eventuele levertijden.

Anyway bedankt voor de "tip"!

harry4203 (500) PRO, 9 jaar geleden

die koppelingsdelen zijn bij iedere fatsoenlijke automaterialenzaak gewoon voorradig hoor. en dan blijft nog steeds, voor een goede diagnose moet eerst de bak eraf.

MB (0) PRO, 9 jaar geleden

Inderdaad bak eraf halen en kijken, maar denk dat je druklager kapot is gelopen

pievo86 (0) PRO, 9 jaar geleden

de enige manier om een goede diagnose te stellen is toch echt de versnbak te verwijderen dan kun je namelijk ook meteen zien of je een vast vliegwiel hebt of een dubbelmassa vliegwiel dit zijn twee delen die middels rubber blokken aan elkaar zitten het voorste gedeelte kun je een klein stukje naar links of rechts draaien echter heeft deze te veel speling dan dien je deze ook te vervangen er zijn van verschillende fabriekanten complete sets te verkrijgen het trillen heeft niets met lucht in de leiding te maken hier krijg je alleen te maken met slecht vrij komen van de koppeling /jan

thorpe (0) PRO, 9 jaar geleden

let ook op dat buisje waar het druklager op zit , roesten op de las breek makkelijk los , bij twijfel ook vervangen !!

gr Thorpe

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Brun,als een koppeling zo hevig begint te trillen is het niet meer een kwestie van een kabeltje smeren.
Dat duid op mechanische problemen.
Je hebt een hulpvraag maar het antwoord is nou eenmaal dat de boel los moet,dat is wat deze ervaren monteurs jou vertellen.
En als het een koppelingsprobleem is door te weinig vloeistof of lekkage dan gaat de koppeling gewoon langzaam aangrijpen als je voor een verkeerslicht staat.
Dat is een ander probleem.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.