Airco 406 HDI aut.airco is defect, zomaar plotseling.
Ik heb alle berichten over dit onderwerp al gelezen en ben al veel wijzer geworden. Beste forum van Nederland!
De BSI heb ik uitgebouwd, maar het is een nieuwer type dan op deze site beschreven staat, ik durf hem verder niet open te maken...
Alle zekeringen heb ik nagekeken, zowel onder het dash links als in de motorruimte. Zien er goed uit. Die in de motorruimte nog extra doorgemeten is ook ok.
Daarna alles maar weer teruggebouwd en naar Nefkens gereden, voor 27,32 een diagnose laten doen.
De monteur zegt: er komt geen signaal bij de pomp aan, dus het is iets electronisch. Als hij direct spanning op de pomp zet gaat de pomp NIET werken. Hij zegt: het is dus een DUBBELE fout. Zelf word ik altijd nogal achterdochtig van dubbele fouten, die komen toch maar echt weinig voor. Maar de monteur zegt (en het is zeker een professional hoor) dat de ene fout mogelijk de andere heeft uitgelokt. Hij denkt ook dat het systeem voldoende op druk staat, heeft hij met zijn duim even snel nagemeten. Kortom: ik ben door de ideeën heen, anders dat het inderdaad een dubbele fout is.
Kosten van de reparatie zijn niet te overzien: Verder storing zoeken , nieuwe BSI , nieuwe pomp , arbeidsloon . Ik denk dat het dik boven de 1200 gaat uitkomen.
Voorlopig dus maar even zonder airco naar Zuid Duitsland en hopen dat het niet te warm wordt.
Heeft er iemand nog een idee wat ik zou kunnen testen, aan wie ik het zou kunnen vragen?
Die BSI vervangen lijkt een fluitje van een cent, maar is het mogelijk om als particulier zelf die pomp te vervangen?
Wat een vragen allemaal... hartelijk dank alvast.
Groeten uit Haarlem,
Job
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Pfff dat kan van alles zijn,...
Maar je zegt dat ie rechtstreeks spanning op de pomp heeft gezet en niet werkt.!!
Pomp vast gelopen.
Onderstaande vind ik wel echt een goeie.....
[quote=Zebigbos]Maar de monteur zegt (en het is zeker een professional hoor) dat de ene fout mogelijk de andere heeft uitgelokt. Hij denkt ook dat het systeem voldoende op druk staat, heeft hij met zijn duim even snel nagemeten. Kortom: ik ben door de ideeën heen, anders dat het inderdaad een dubbele fout is.
Job[/quote]
Met een duim meet je geen druk.....
effe naar de airco specialist. Vraag of de druk voldoende is (kunnen ze zo meten) en of zij dan de aircopomp van spanning kunnen voorzien. Als dit niet werkt pomp kapot.
Als dit wel werkt BSI kapot.
het kan ook zijn dat er teveel druk in zit dan doet ie het ook niet.
Meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken.
Martijn
16 jaar
Ja dat met die duim vond ik ook weer niet echt profi. En ik geloof nog steeds niet echt in een dubbele fout.
Naar de airco specialist inderdaad. Dat lijkt me ook.
Misschien is het wel die pressostaat die bij te weinig druk de boel ook niet laat aanslaan.
Ik houd jullie op de hoogte, nieuwe suggesties nog welkom.
Job
16 jaar
Je moet de BSI opsturen naar Bart Ebben kijk op www.bartebben.com. Deze herstellen de BSI. Het probleem van de BSI is dat de uitgang te weing geeft. De BSI moet je dus opsturen Bart ebben Gaat de bSI herstellen en Upgraden. Je bent de BSI ongeveer 4 dagen kwijt is mijn ervaring
controleer de magneetspoel eerst even.
Gaan bij dit type regelmatig stuk.
Als je de pomp handmatig aanstuurt moet hij inslaan.
Gewoon 12 volt op de connector zetten.
Schakelt hij niet in, meet dan met een multimeter
de spoel door.
Spoel is los te verkrijgen en stukken goedkoper dan
een nieuwe pomp.
Succes, Pascal
2003 is al een nieuwe 406 met een nieuw type bsi wat niet stuk gaat. zou inderdaad eerst maar eens naar de koppeling van de compressor kijken en naar de signalen van de bsi naar de bsm en naar de zekeringen in de bsm.
Dat van die suggestie van de spoel is interessant. Ik geloof daar meer in dan dat een zomaar een hele pomp kapot gaat. Dank Pascal.
En eh...Oldtimer, nou zie ik een nieuwe term opduiken: BSM. Wat is dat? Waar vind ik die? Waar zitten de zekeringen in de BSM?
Overige niet-relvante info:
Momenteel zit ik dus in Zuid Duitsland, kan hier niets doormeten. Het is warm. Net met het ding 200 km/hr gereden op de autobahnen! Is wel een ervaring. De rook slaat lekker uit de olievuldop als ik na die snelle rit eens poolshoogte neem onder het voordek.
Wel rijden dus met raampjes open. Dat is met 150 km/hr nog wel te doen, daarboven wordt het eigenlijk een beetje bizar.
Verdere suggesties welkom...
GrüBe,
Zebigbos
16 jaar
BSM is de zekeringkast onder de motorkap, die van de digitale signalen van de bsi weer een gewoon stroompje maakt voor de spoel.
Ok check. Die zekering voor de airco in dat "kastje" heb ik apart doorgement en die is ok.
Maar dat wil dus nog niet zeggen dat het ding het doet.
Zoals gezegd. ik zit in Duitsland, dus kan hier even zonder spullen niets nameten. Veel te warm ook trouwens....
16 jaar
Allen, bedankt voor alle tips.
Uiteindelijk ben ik naar een aircospecialist geweest. Die heeft de drukken GEMETEN met apparatuur die daarvoor bedoeld is: en alle drukken zijn ok.
Maar hij beweert dat de spoel van de pomp defect is.
En hij zou de regelunit willen vervangen, die volgens hem in de middenconsole is ingebouwd, samen met de bedieningseenheid. Klopt dat? Ik vind het wel een logisch verhaal.
Maar wat vreemd is: hij leende mij een auto uit voor twee dagen, zodat hij de auto kon onderzoeken.
Na de vakantie zou hij contact opnemen. Niks meer gehoord. Zelf gebeld paar keer. Geen gehoor! Specialist van de aardbodem verdwenen??? Hij krijgt nog geld van me. Tenminste voor het onderzoek.
En nou wordt het al weer winter en heb ik ineens niet zo'n haast meer met die airco...
15 jaar
als je zin en tijd heb mag je wel langskomen ik heb diversen pompen liggen van peugeot zodat je kunt testen of de pomp idd stuk of alleen de spoel of zelfs iets anders
ik zie dat je niet in de buurt woont maar de keus is aan jou
gr
martin
Ten overvloede en afsluiting van dit topic: de auto is ingeruild. Probleem is niet opgelost...
Veel dank allen voor de suggesties.
Over en sluiten.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar