Peugeot 406: Distributie spanner

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: xu7 lfy

Hallo,
Ik ben bezig met de distributieriem te vervangen bij een 406 1,8 16v maar begrijp niks van de spanner.
Kan iemand mij het uitleggen wat is de funtie van het midden stuk met de inbus erin het lijkt automatische spanner maar ook weeer niet .
Dank voor uw reacties.

depex406

Geplaatst door depex406 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

47 Reacties

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

De spanner die opde auto zat, zit of er afhaalde, is dat een spanner met een wizertje er op of een vaste spanner ?
Er zit n.l. een modificatie op. De vaste spanner wordt vervangen door een veerbelaste (met wijzer) . Ook de looprol is gemodificeert,die wordt nu gemonteerd met een kortere bout dacht ik.
Geef eens even de laatste 8 cijfers van het chassis nummer dan zoek ik de de werkmethode wel even op voor je.

PT nieker

depex406 (0), 16 jaar geleden

Dankzij Peugeotje lig de riem erop maar span ik hem volgens procedure staat hij voor mijn gevoel te strak en de wijzer verloopt hoe strak ik hem ook zet is dat normaal?
Groeten Jan

depex406 (0), 16 jaar geleden

Ik heb hem nu iets aan de slappe kant gezet dat betekent het pijltje wat meer richting gat dan staat hij niet te strak want in mijn beleving is veel te strak funest dan breekt hij zo.
Ik heb hem zo gezet dat als hij weer hetzelfde verloopt hij precies goed uitkomt .
Ik hoop dat hij het een week volhou want ik heb hem de hele week nodig zaterdag maar even kijken hoe het pijltje dan staat.
Lig het aan mij of is een andere spanmedthode toch wat makkelijker bv waterpomp draaien en waarom moet je volgens de doos waar de riem in zit nog meten wat de riem spanning is spanner pijl goed klaar is cees toch?
En is deze spanmethode mogelijk de oorzaak dat je vaak hoort bij Peugeot breekt vaker een riem als bij andere auto's
Vragen vragen vragen en dat voor een niet zo heel moeilijke klus ik dank u alvast voor de reacties en hulp.
Met vriendelijke groet Jan Greeve

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

riem eropleggen is inderdaad een klusje van niets, dat kan zelfs mijn moeder nog wel, maar om het hele spul netjes af te stellen zonder ervaring is een hele andere kant. Indien je niet de correcte gegevens hebt van de betreffende wagen, is het een kwestie van Fingerspitzengefühl, om de zaak netjeas draaiende te krijgen, en daar gaan de nodige riemen en miskleunen aan vooraf.

Niet voor niets wordt er op deze site op gehamerd om zoiets zonder kennis/ervaring aan een kundig persoon over te laten.

Groeten Marcel.

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Jan,

De bedoeling is dus dat je in de eerste instantie de riem opspant tot voorbij het gaatje. Dan de de krukas het aantal keren ronddraaien wat in de beschrijving staat.
Vervolgens de spanner terug stellen tot de wijzer tegenover het inkeepinkje staat (plaatje b1ck17d(1))
Als u daarna aan de motor draait kan het wijzertje bewegen dacht ik. Om te controlerenof de spanning goed is de krukas niet tegen de draai richting indraaien en alle paspennen weer monteren. als op dat moment de wijzer weer goed staat is het goed. als u n.l. aan de motor draait ontspant de zijde van de spanrol. De wijzer reageert daarop als de spanning vermindert, hij drukt dan de riem als het ware weer aan zodat er minder speling op de riem komt. Hierdoor wordt de levensduur van de riem verlengt en is er minder lawaai. Als de spanning minder wordt dan gaat de wijzer naar beneden. Dus als alle paspennen op zijn plaats zitten dan moet de wijzer eigenlijk weer op zijn plaats staan.
heeft u er een andere waterpomp opgezet ? Mijn ervaring is dat imitatie waterpompen voor problemen met de riemspanning kunnen zorgen omdat de pompas soms iets verplaatst is.

Overigens een te slappe riem gaat klapperen. En is daardoor snel stuk. En een te strakke riem jankt.


Pt Nieker

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Even ter aanvulling van Niek, de spanner die nu gemonteerd is is een z.g. dynamische riemspanner die de riem, mits goed gemonteerd jarenlang op dezelfde spanning houdt.
Dat hij, als je de motor langzaam ronddraait,beweegt is dus normaal.

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Geweldig,bedankt voor de aanvulling oldtimer. Zo moet het wel lukken met jan zijn riemspanner denk ik!

depex406 (0), 16 jaar geleden

Gaat lukken sterker het is al gelukt maar wilde het even zeker weten.
@Helbat als je zo als jij rederneerd kan je zelf nog geen lampje verwisselen distributie is een secuur klusje wat best te doen is alleen kom je soms dingen tegen dan kan je via deze site putten uit ervaringen van anderen die je geweldig bij staan met uitleg kompleet met tekeningen zelfs op zaterdagavond.
En zo te zien maken de professionals er gretig gebruik van en bij garages gebeurt het ook wel eens dat een riem breek binnen de termijn en dan hoef je ook niet bij ze aan te kloppen .
Peugeottechnieker en oldtimer harstikke bedankt

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik val je verder niet aan ofzo hoor Jan, ik heb bewondering voor mensen die het toch gaan doen en er al dan niet met hulp van deze site TOCH uitkomen. Wat dat betreft niets dan lof.

Echter, er zijn hele volksstammen die denken "dat doe ik zelf wel even ", en dan achteraf huilend terugkomen als de zaak naar de klote is gelopen. Daarom mijn advies.

Ikzelf ben ook in een schuurtje begonnen aan mijn eerste riem, niet gehinderd door enige voorkennis, al doende leert men, maar weet wel waar je mee bezig bent. Dat is in jouw geval dus nu ook gelukt.

Groeten marcel

P.S, enne, een lampje wat er verkeerd ingezet wordt, heeft financieel heel wat minder gevolgen dan een riembreuk, wat dat betreft vergelijk je wel appelen met peren.

depex406 (0), 16 jaar geleden

Hoi Marcel,
Ik doelde erop dat er soms vragen zijn over lampjes vervangen dat is soms lastiger als een riem vervangen.
Het is ook een klus die je als hobbyist maar een paar keer in het leven doe want ik zou het nooit voor een ander doen want als hij breekt heb je een probleem en hoge kosten.
En terugkijken heb ik ook geluk gehad een riem toch strakker als eigenlijk nodig is.
En ik werk nauwkeurig zorg voor de nodige info en documentatie en kwam deze keer toch voor een verrasing met die dynamische spanner.
Heeft een vrachtwagen een distributie riem?
Groeten Jan

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

nee, allemaal tandwieldistributies, maar dat komt ook heel nauwgezet, je moet de tandspeling precies afstellen. Te strak, en de lagers draaien naar de klote, te los, en de tanden vallen er op den duur af.

Groeten Marcel

depex406 (0), 16 jaar geleden

Dus een vrachtwagen kopen is ook al geen optie dan ben je wel van de distributieriem maar komen andere problemen voor terug.
Groeten Jan

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

beste is een auto met ketting, daar heb je ( op een zo af en toe kapotte spanner) helemaal geen problemen mee.

Groeten Marcel

depex406 (0), 16 jaar geleden

Ik heb geen probleem met de distributie riem en hoe vaak gaat het nou mis valt toch ook wel mee.
Ik vraag me eerlijk ook af komt het nu zo nauwkeurig die spanning ,de krukas poeli trekt hem over de nokkenassen hoe zwaar die draaien bepaalt de trekkracht in de riem de waterpomp loopt vrij soepel en dan ben je al weer bij het begin.
niet te strak en dan ben je een heel eind .
Of denk ik te makkelijk?
Groeten

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

klopt een heel eind Jan, maar de snelheid waarmee de nokkenas rondmoet is ook nog een factor. Het is dus inderdaad zaak hem niet te strak te zetten, maar te los, dan heb je kans dat hij gaat verspringen, vanwege het terugslaan van de krukas als je de motor stopzet. Zet je hem precies in een compressie stil, dan zal de motor een tikje terugslaan, en daarmee het gedeelte waarmee je hem spant aantrekken. De kans is dan dat hij net genoeg spel krijgt om een tand te verpringen. Verder, een te losse riem kan gaan klapperen, waardoor de levensduur enstig verkleind wordt. Dit probleem wordt door jouw dynamische spanner al een eind teruggedrongen, zolang de naald zich vrij in het regelgebied bevind.

Voor de rest, luisteren als hij loopt, of je de riem niet hoort janken ( staat dan te strak), of ziet klapperen. ( ik laat hem meestal een keer lopen zonder kappen erop ). In principe zou hij dan netjes gespannen moeten staan, ongeacht welk merk/type auto je hebt.

Groeten Marcel

depex406 (0), 16 jaar geleden

Toen ik mijn rijbewijs haalde kocht ik een Ford Taunus 1,6 van 1977 en iedereen zei dat had je niet moeten doen die heeft een een distributieriem en die breekt het was niet eens een mogelijkheid nee hij breekt of Ford het als eerste toepaste weet ik niet maar een zekerheid had ik hij breekt.
Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en zocht de riem en dacht nou dan vervaning ik hem riem er af nieuwe erop nooit lopen natuurlijk kompleet van slag toen wat info gekregen riem erop en lopen .
Dan weet je ineens door schade en schande veel over een riem .
Groeten Jan

depex406 (0), 16 jaar geleden

Na een week en 600km heb ik de procedure nog een keer herhaal de riem is nu wat soepeler ik heb de wijzer mooi bij het gleufje tegen de pen aan en ga ervan uit dat hij minstens een ton meekan .
Groeten Jan

arnold677 (0), 16 jaar geleden

na me dis , riem te hebben vervangen en op de juiste manier te hebben gesteld (18v16 ewj7 2003)
blijft hij op de lange zijde waar hij vrij loopt klapperen wat iritant is bij 2300 en 2500 t
ook als hij wat strakker staat gesteld (nog wel tussen de nominale en de maximale teken klappert hij
nu wil ik binnenkort onderzoeken of het mogelijk is om een (hoge snelheidslager)te monteren welke vlak tegen de riem loopt (als meelooprol)zodat hij niet meer kan klapperen
dit omdat de peugeot aangeeft dat het klapperen bij de 18v16 ewj7 nooit helemaal weg te nemen is ,is dit mischien te onderzoeken onder het mom van baat het niet schaadt het niet

depex406 (0), 16 jaar geleden

Ik zou me er denk ik niet aan wagen .
Ik denk dat de rol wel zuiver moet lopen als hij scheef staat en de spanning in de riem word ongelijk belast komt de levensduur niet ten goede .
Ik heb een XU7 daar is geen ruimte voor nog een rol.
Maar als je het verbeterd heb je het goed gedaan .
Groeten Jan

arnold677 (0), 16 jaar geleden

hallo jan


ik zal je inlichten als ik er in ben geslaagd (of niet nartuurlijk) en je hebt gelijk dat er zeer nauwkeurig
zal moeten worden gewerkt

ik ga ermee aan d slag als het weer wat beter is

gr arnold

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=arnold677]na me dis , riem te hebben vervangen en op de juiste manier te hebben gesteld (18v16 ewj7 2003)
blijft hij op de lange zijde waar hij vrij loopt klapperen wat iritant is bij 2300 en 2500 t
ook als hij wat strakker staat gesteld (nog wel tussen de nominale en de maximale teken klappert hij
nu wil ik binnenkort onderzoeken of het mogelijk is om een (hoge snelheidslager)te monteren welke vlak tegen de riem loopt (als meelooprol)zodat hij niet meer kan klapperen
dit omdat de peugeot aangeeft dat het klapperen bij de 18v16 ewj7 nooit helemaal weg te nemen is ,is dit mischien te onderzoeken onder het mom van baat het niet schaadt het niet[/quote]
Om het klapperen weg te krijgen is het voorschrift om ook de waterpomp mee te vervangen bij het vervangen van de d-riem bij dit type motor.

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Pieter, waar haal je dat vandaan ??
Dat de waterpomp vervangen moet worden bedoel ik.

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Er zijn ook mensen die de nokkenaspoulie met trillingsdemper vervangen hebben en dat was ook niet de oplossing.

pieterp9094 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=oldtimer]Pieter, waar haal je dat vandaan ??
Dat de waterpomp vervangen moet worden bedoel ik.[/quote]
verschillende problemcar topics hebben het hierover

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

zoeken we op, waar het vandaan komt.

depex406 (0), 16 jaar geleden

Het is wel gebruikelijk om de pomp te vervangen .
Ik vind het goed van Arnold om over een dergelijk probleem na te denken en een oplossing te bedenken .Er zijn best dingen te verbeteren aan een ontwerp van een fabrikant.

arnold677 (0), 16 jaar geleden

ongeveer 4 weken geleden de distributie incl de spanrollen en de waterpomp vervangen alles origineel
dus tot nu toe zonder bevredegend resultaat vandaar de hersenspindel van de (bijlooprol) echter hiervoor
had ik een 2.0 406 en die riem loopt veel korter over de rolllen waardoor deze wel stil was.

heb ik van de cd van peugeot welke ik in mijn bezit heb,(via marktplaats) ik ga het morgen onderzoeken
of het evt mogelijk is, was vandaag nog bij de dealer voor aanvullende info maar ze zeiden dat het niet voor niks
zo is ontworpen , maar ik ben van mening dat niet elk ontwerp goed en juist werkt,zoals jan greeve ookal aangeeft , echter denk ik niet dat ik meer wijsheid in pacht heb dan een automonteur maar ik ben wel iemand die
het onmogelijke probeert mogelijk te maken

arnold677 (0), 16 jaar geleden

hallo mijne heren particulieren en profs

na ik heb oderzocht om een extra looprol te monteren moet ik mede delen dat dit niet kan ivm de ontbreekende ruimte,
echter is mijn probleem wel opgelost, door de volgende handeling.
de riemis door de normale montage niet juist te spannen
om de flens op de krukas een aantal graden te verstellen (en dus niet de krukas)kun je de ruimte uit de lange zijde van de riem werken en als je de krukas en de nokkenas poelies dan blokkeerd en de riem volgens de gebruikelijke procedure spant ,zal blijken dat deze op de juiste spanning komt en dit zonder dat de riem(noemenswaardig )klappeert.
vreemd dat ik op het hele forum niks heb kunnen vinden (ook niet van de profs) en dat ik hier zelf en met mijn cd van peugeot achter ben moeten komen
echter zijn we op dit forum om elkaar te helpen dus hoop ik dat meer mensen met deze info verder komen

gr arnold almere

hans4074 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=arnold677]hallo mijne heren particulieren en profs

na ik heb oderzocht om een extra looprol te monteren moet ik mede delen dat dit niet kan ivm de ontbreekende ruimte,
echter is mijn probleem wel opgelost, door de volgende handeling.
de riemis door de normale montage niet juist te spannen
om de flens op de krukas een aantal graden te verstellen (en dus niet de krukas)kun je de ruimte uit de lange zijde van de riem werken en als je de krukas en de nokkenas poelies dan blokkeerd en de riem volgens de gebruikelijke procedure spant ,zal blijken dat deze op de juiste spanning komt en dit zonder dat de riem(noemenswaardig )klappeert.
vreemd dat ik op het hele forum niks heb kunnen vinden (ook niet van de profs) en dat ik hier zelf en met mijn cd van peugeot achter ben moeten komen
echter zijn we op dit forum om elkaar te helpen dus hoop ik dat meer mensen met deze info verder komen

gr arnold almere[/quote]
Je gaf ergens hierboven aan de juiste methode gebruikt te hebben, en toch klapperen te houden van de riem, welnu.....zoals je het NU gedaan hebt is volgens mij de juiste methode bij deze motor.
Als je de tandwielen uitlaat,- en inlaat nokkenas d.m.v. 3 boutjes kunt lossen, moet je deze methode toepassen. Heb je deze boutjes NIET, dan de methode van het verstelbare krukas tandwiel gebruiken om de lange zijde strak te krijgen om dit klapperen van de dist. riem te voorkomen!

Gr. Hans

harry4203 (465) PRO, 16 jaar geleden

er is meerdere malen op dit forum besproken dat het krukastandwiel verstelbaar op de krukas is gemonteerd, en dat de riem dus moet worden gespannen met de centrale krukasbout los. dit is de normale manier van montage, en dan is de riem prima te spannen.
m.a.w, je hebt in eerste instantie dus niet op de juiste wijze de riem gemonteerd.

depex406 (0), 16 jaar geleden

Nou ben ik het spoor even bijster gaarne wat meer uitleg.
De krukas poeli moet je verdraaien ?
En geld dat ook voor een XU7 motor ?

arnold677 (0), 16 jaar geleden

hallo hans en depex

voor hans is het zo dat je normale wijze niet aan de flens van de krukas hoeft te komen maar soms moet dit dus wel(nu kan de peugeotdealer dit wel beamen)
en voor depex ik zal op de cd de info nazien en je dit laten weten, als je evt intresse hebt in de cd kan ik hem voor je tegen kostprijs branden en opsturen

arnold

arnold677 (0), 16 jaar geleden

hier de info voor de xu7 maar ik weet niet hoe je de afbeelding er op krijgt sorry





B1CJ0DK1 - 406D9 MOTOR XU5JP MOTOR XU7JP MOTOR XU7JB

MONTAGE 8-KLEPPENMOTOR(EN) (DISTRIBUTIE)

1 - SPECIAAL GEREEDSCHAP

merktekens benaming referentie referentie
[1] blokkeerpen voor nokkenastandwiel
( motor XU10/806) (-).0132-R
(-).0153-AA
7018 - T.Y
[2] blokkeerpen afstelstand krukas (-).0153-G
(-).0132-R 7014 - T.N
[3] riemspanningsmeter SEEM SEEM
[4] blokkeergereedschap vliegwiel FACOM D.86 6012 - T/9044 - T


2 - MONTAGE


Monteer het nokkenastandwiel (1) .

Blokkeer de nokkenas met behulp van pen [1] .

Zet de bout (2) vast :

bout(en) (ø 10) : 3.5 daN.m
bout(en) (ø 12) : 8 daN.m
Breng op de krukas aan :

de 2 spieën
de bus (3) (smeer de omtrek van de bus in met olie)
breng het krukastandwiel (4) aan
B1CJ0DK1 - 406D9 MOTOR XU5JP MOTOR XU7JP MOTOR XU7JB

MONTAGE 8-KLEPPENMOTOR(EN) (DISTRIBUTIE)

1 - SPECIAAL GEREEDSCHAP

merktekens benaming referentie referentie
[1] blokkeerpen voor nokkenastandwiel
( motor XU10/806) (-).0132-R
(-).0153-AA
7018 - T.Y
[2] blokkeerpen afstelstand krukas (-).0153-G
(-).0132-R 7014 - T.N
[3] riemspanningsmeter SEEM SEEM
[4] blokkeergereedschap vliegwiel FACOM D.86 6012 - T/9044 - T


2 - MONTAGE


Monteer het nokkenastandwiel (1) .

Blokkeer de nokkenas met behulp van pen [1] .

Zet de bout (2) vast :

bout(en) (ø 10) : 3.5 daN.m
bout(en) (ø 12) : 8 daN.m
Breng op de krukas aan :

de 2 spieën
de bus (3) (smeer de omtrek van de bus in met olie)
breng het krukastandwiel (4) aan

Breng de poelie (5) op de krukas aan .

Controleer m.b.v. de pen [2] of de krukas in de juiste stand staat .

Verwijder :

de blokkeerpen [2]
de poelie (5)

Let op de montagerichting en de merktekens. Houd de riem aan de zijde (6) goed gespannen en breng hem achtereenvolgens aan op :

nokkenas
krukas
koelvloeistofpomp

Monteer :

de spanrol (7)
controleer of de spanrol (7) vrij kan draaien (geen zware punten)
LET OP : draai de spanrol linksom om de zijde (6) van de riem iets te spannen .

Draai de bout (8) met de hand aan .

Breng op de zijde (6) de riemspanningsmeter [3] aan .

Draai de spanrol tegen de wijzers van de klok in tot het apparaat 30 ± 2 eenheden SEEM aangeeft .

Zet de bout (8) vast met 2.1 daN.m + LOCTITE FRENETANCH .

Verwijder :

het apparaat [3]
de blokkeerpen [1]
3 - CONTROLE RIEMSPANNING

Draai de motor 2 omwentelingen in de normale draairichting .

Controleer of de distributie correct is afgesteld door de blokkeerpennen [1] en [2] aan te brengen .

Verwijder de blokkeerpennen .

Draai de krukas opnieuw 2 omwentelingen in de draairichting van de motor .

VOORSCHRIFT : draai de krukas niet tegen de draairichting in .

Breng de blokkeerpen [1] aan .

Breng het apparaat [3] aan .

De riemspanning moet liggen tussen 42 en 46 eenheden SEEM .

Als dit niet het geval is, herhaal dan het spannen van de riem .

MOTOR XU5JP


Monteer :

de spanrol (9)
Draai de bouten met de hand aan (10) .

Zet de nok (11) horizontaal met de veer ingedrukt .

LET OP : controleer of de spanrol (9) vrij kan draaien (geen zware punten) .


Breng de poelie (12) op de krukas aan .

Controleer m.b.v. de pen [2] of de krukas in de juiste stand staat .

Verwijder :

de blokkeerpen [2]
de poelie (12)

Let op de montagerichting en de merktekens. Houd de riem aan de zijde (13) goed gespannen en breng hem achtereenvolgens aan op :

nokkenas
krukas
koelvloeistofpomp
spanrol
Verwijder de pen [1] .

Verplaats de nok (11) naar beneden .

Zet de bouten (10) vast .

Draai de krukas 2 omwentelingen in de draairichting van de motor .

Draai de bouten (10) los om de spanrol (9) los te maken .

Zet de bouten (10) vast met 1.5 daN.m .

Zet de moer (14) vast met 1.5 daN.m .

Draai de motor 2 omwentelingen in de normale draairichting .

Controleer of de distributie correct is afgesteld door de blokkeerpennen [1] en [2] aan te brengen .

Verwijder :

de blokkeerpennen
de poelie (12)
Herhaal de bewerking (indien nodig) .



ALLE TYPEN

Blokkeer het vliegwiel m.b.v. het gereedschap [4] .


LET OP : zet bout (15) nooit vast met de pen [2] op zijn plaats (kans op beschadigingen) ; gebruik het blokkeergereedschap voor het vliegwiel [4] .

Verwijder :

de ring (volgens motortype)
de krukaspoelie (16)
Smeer de bout (15) in met Loctite FRENETANCH .

Zet de bout (15) vast met 13 daN.m .

Breng aan, terwijl de verschillende bevestigingen en liggingen strikt moeten worden aangehouden .

Breng de poelie (5) op de krukas aan .

Controleer m.b.v. de pen [2] of de krukas in de juiste stand staat .

Verwijder :

de blokkeerpen [2]
de poelie (5)

Let op de montagerichting en de merktekens. Houd de riem aan de zijde (6) goed gespannen en breng hem achtereenvolgens aan op :

nokkenas
krukas
koelvloeistofpomp

Monteer :

de spanrol (7)
controleer of de spanrol (7) vrij kan draaien (geen zware punten)
LET OP : draai de spanrol linksom om de zijde (6) van de riem iets te spannen .

Draai de bout (8) met de hand aan .

Breng op de zijde (6) de riemspanningsmeter [3] aan .

Draai de spanrol tegen de wijzers van de klok in tot het apparaat 30 ± 2 eenheden SEEM aangeeft .

Zet de bout (8) vast met 2.1 daN.m + LOCTITE FRENETANCH .

Verwijder :

het apparaat [3]
de blokkeerpen [1]
3 - CONTROLE RIEMSPANNING

Draai de motor 2 omwentelingen in de normale draairichting .

Controleer of de distributie correct is afgesteld door de blokkeerpennen [1] en [2] aan te brengen .

Verwijder de blokkeerpennen .

Draai de krukas opnieuw 2 omwentelingen in de draairichting van de motor .

VOORSCHRIFT : draai de krukas niet tegen de draairichting in .

Breng de blokkeerpen [1] aan .

Breng het apparaat [3] aan .

De riemspanning moet liggen tussen 42 en 46 eenheden SEEM .

Als dit niet het geval is, herhaal dan het spannen van de riem .

MOTOR XU5JP


Monteer :

de spanrol (9)
Draai de bouten met de hand aan (10) .

Zet de nok (11) horizontaal met de veer ingedrukt .

LET OP : controleer of de spanrol (9) vrij kan draaien (geen zware punten) .


Breng de poelie (12) op de krukas aan .

Controleer m.b.v. de pen [2] of de krukas in de juiste stand staat .

Verwijder :

de blokkeerpen [2]
de poelie (12)

Let op de montagerichting en de merktekens. Houd de riem aan de zijde (13) goed gespannen en breng hem achtereenvolgens aan op :

nokkenas
krukas
koelvloeistofpomp
spanrol
Verwijder de pen [1] .

Verplaats de nok (11) naar beneden .

Zet de bouten (10) vast .

Draai de krukas 2 omwentelingen in de draairichting van de motor .

Draai de bouten (10) los om de spanrol (9) los te maken .

Zet de bouten (10) vast met 1.5 daN.m .

Zet de moer (14) vast met 1.5 daN.m .

Draai de motor 2 omwentelingen in de normale draairichting .

Controleer of de distributie correct is afgesteld door de blokkeerpennen [1] en [2] aan te brengen .

Verwijder :

de blokkeerpennen
de poelie (12)
Herhaal de bewerking (indien nodig) .



ALLE TYPEN

Blokkeer het vliegwiel m.b.v. het gereedschap [4] .


LET OP : zet bout (15) nooit vast met de pen [2] op zijn plaats (kans op beschadigingen) ; gebruik het blokkeergereedschap voor het vliegwiel [4] .

Verwijder :

de ring (volgens motortype)
de krukaspoelie (16)
Smeer de bout (15) in met Loctite FRENETANCH .

Zet de bout (15) vast met 13 daN.m .

Breng aan, terwijl de verschillende bevestigingen en liggingen strikt moeten worden aangehouden

arnold677 (0), 16 jaar geleden

hier de verkalring van de ew10j naar de ew7j



B1ET02K1 - 406D9 MOTOR EW10J4

ONTWIKKELING DISTRIBUTIE

1 - PRESENTATIE

1 - 1 - VOORWOORD

Vervallen van de ontkoppelbare naven op de nokkenastandwielen ; Deze wijziging heeft een wijziging van de methode voor het uit- en inbouwen van de distributieriem tot gevolg .

1 - 2 - OUDE UITVOERING


(1) Ontkoppelbaar uitlaatnokkenastandwiel .

(2) Ontkoppelbaar inlaatnokkenastandwiel .

(3) Verstelbare spanrol zonder markering voor de voorspanning .

(4) Vast krukastandwiel .

1 - 3 - NIEUWE UITVOERING


(5) Uitlaatnokkenastandwiel met damper (trillingsdemper) .

(6) Vast inlaatnokkenastandwiel .

(7) Verstelbare spanrol met merkteken voor de spanning .

(8) Flens van de krukas .

(9) Ontkoppelbaar krukastandwiel .

(10) Spie van de krukas .

(11) Uitsparing .

N.B. : het distributietandwiel op de krukas is ontkoppelbaar ; de mate van verplaatsing komt overeen met de breedte (X) van de uitsparing (11) .

depex406 (0), 16 jaar geleden

Hoi
Wat word bedoeld met ontkoppelbaar nokkensas tandwiel?
En ontkoppelbaar nokkenas wiel met damper?
Groet Jan

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Hiermee bedoelen ze dat los van de nokkenas het tandwiel van de nokkenas ook versteld kan worden , dat is ook zo met het tandwiel van de andere nokkenas en ook van de krukas (bij de latere type's) gevolg is dus dat je eerst alle assen met blokeerpennen exact op het juiste punt kunt zetten, daarna de riem met verdraaibare tandwielen op de juiste spanning en daarna koppel je de tandwielen aan de assen zodat alles exact op tijd staat.

depex406 (0), 16 jaar geleden

Arnold bedank voor de cd hij is binnen en dank voor de telefonische toelichting.
En eerlijk gezegt is het kwartje nog niet helemaal gevallen.Of ik heb een model wat dit nog niet heeft (Bj 2000) of ik moet het zien met de motor open.
Want ik zou dan zeggen dat dan de nokken as geblokeerd moet worden terwijl ik de tandwielen blokeer met een pen.Het blokker van de krukas poellie gaat dmv een gat in de poeli kan dat krukas tandwiel niet eens meer zien .Ik ga zaterdag met de cd erbij nog eens kijken anders breng ik hem alsnog naar de Peugeot garage ik kan en wil hier geen risico mee nemen.

depex406 (0), 16 jaar geleden

En dat was ik nog vergeten als dat krukas tandwiel kan verdraaien hoe zet je die dan vast?











v

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Met de centrale bout, het hart van de poulie van de distributie heeft een bredere gleuf dan de spie breed is.We praten hier wel over de EW motoren

depex406 (0), 16 jaar geleden

Ziet er inderdaad niet best uit.
Ik ben vandaag de hele dag weer bezig geweest met die distributie riem ik begrijp nu wel hoe werkt maar hij blijft voor mijn gevoel te strak staan .Ik heb dus wat oldtimer opmerk geen verstelbare krukas poeli maar losneembare nokkenas wielen met 1 bout dat is dus anders als bij Arnold.Ik heb de procedure herhaalt en kwam er achter dat het uitlaat nokkenaswiel uitgesteld waardoor hij wat slap bleef tussen de 2 nokkenaswielen ik heb de riem erafgehaald en volgens procedure de wielen tegen de draairichting in tegen de nok aan gezet riem erom heen toen was hij wel te stellen maar hij staat aan de strakke kant kan zijn dat het komt omdat de dynamische spanner hem wat strakken hou als bij andere stelmethoden.
De motor loopt verder als een zonnetje maar de vraag is staat hij bij jullie ook aan de strakkekant ik kan hem zo,n 60graden draaien in het stuk tussen krukas en looprol de riem lig daar zo,n 15cm vrij.Zou ik de spanner moeten vervangen?En Marcel komt het nog goed met die vrachtwagen?

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

De spanning van de riem wordt bepaald door de dynamische spanner dus dat is (als de spanner goed is)altijd goed.

depex406 (0), 16 jaar geleden

Wat me wel opviel was dat beide nokkeaswielen tegen het einde aan stonden ik denk dat ze langzaam verdraaien tot ze tegen de nok aan zitten vandaar de modificatiemet 3 boutjes.
Ik heb er een streep op gezet en wil over een half jaar eens kijen maar ik denk dat ze verlopen.

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

als jij denkt dat die verlopen moet je niet gaan rijden wat denk je wat voor schade dit kan aanrichten als die verlopen

depex406 (0), 16 jaar geleden

Weinig schade want het is maar een paar graden .
Alleen wat me opviel is is dat ze allebij op het eind stonden en dat peugeot een modificatie heeft toegepast ik denk dan 1+_1=2 die wielen zullen in 120000 km wel iets verlopen.
Maar het is maar een half tandje oid en mischien zit ik ernaast het is maar een vermoeden.

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

weinig schade wil jij dat risico lopen dan

depex406 (0), 16 jaar geleden

Ik bedoelde geen schade

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.