Peugeot 406: distributieriem past niet - automatische spanrol

Bouwjaar: 1996

Ik heb een peug 406 met 279.000 km op de teller. (1.8 16v, met LPG en airco)
Nu wil ik de distributieriem vervangen.
Als ik het goed heb moet ik gelijk de looprollen en spanrollen vervangen.
Daarnaast vraag ik me af of ik de waterpomp moet vervangen, na hoeveel km kun je die het beste vervangen?
En ik heb ook wat gelezen over een multiriem, wat is dat, waar ie die voor?
Ook ben ik benieuwd wat een en ander ongeveer aan onderdelen kost.

erikvandervlist

Geplaatst door erikvandervlist (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Erik,

Dat is zeker verstandig om de waterpomp ook te laten vervangen zeker gezien de kilometerstand.
Nu zal de pomp nog wel goed zijn ,maar als de distributierien word vernieuwd is de kans erg groot dat de waterpomp daardoor gaat lekken,doordat de riem dan strakker staat.
Doe je het niet dan kan je binnenkort weer aan de gang omdat deze dan lekt.
Die multiriem is de riem die je dynamo aandrijft wat vroeger de V-snaar was.
Kosten weet ik niet maar kijk hier eens.
http://www.hbase.nl/

Hans

heemskerk4251 (0), 18 jaar geleden

Waarom eigenlijk nu de distributieriem vernieuwen? Normaal gesproken om de 120000km. Dus de tweede keer bij 240.000 km.
Of vertrouw je het niet?
De multieriem kost rond de dertig euro. Bekijk ook hier de spanrollen. Alleen is hier het probleem niet zo groot als een van de spanrollen het begeeft. Een kit voor de distibutieriem kostte mij in Frankrijk 141 euro. Multieriem met beide spanrollen kostte 125 euro. Waterpomp kost niet veel rond de 35 euro. Arbeidsloon rond de 5 uur. Dus op het totaalbedrag maakt die waterpomp niet veel uit

erikvandervlist (0), 18 jaar geleden

Inmiddels heb ik de zaak openliggen en de waterpomp vervangen.
Bij de set zit een andere type spanrol (een automatisch spanrol), en een geleiderol. De distributieriem is hetzelfde want deze heeft hetzelfde typenr.
Nu past de disributieriem er niet omheen.....
Doe ik wat verkeerd met de spanrol? De oude heeft een "stiftje" in de motor met daarop de oude spanrol en dan een bout. Om de nieuwe te plaatsen moest dit stiftje ertussenuit en de bout er direct in.
Wie kan mij adviseren, liefst advies van iemand die hier ook tegenaan liep.
(de riem was met 170dkm vervangen, nu is sindsdien 110dkm mee gereden dus tijd voor vervanging dacht ik zo)

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.