Ruim een half jaar geleden is de distributieriem van mijn 406 (met airco) vervangen. In overleg is toen "de hele set" dus inclusief spanrollen etc vervangen.
De laatste paar maanden komt er tussen de 2000 en 3000 toeren een toenemend gerammel uit de omgeving van de distributieriem. De garage denkt aan een kapotte "geleidingsrol" die "normaal gesproken" niet vervangen wordt bij het vervangen van een distributieriem.
Kan dit kloppen? Met andere woorden, hoe weet ik of reparatie eventueel (deels) onder een garantie hoort te vallen of dat het gewoon dikke pech is voor mij.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kan het niet zijn dat de distributieriem mischien slap is ?
In autotechniek ben je toch niet de beste, een slappe riem veroorzaakt echt geen rammelen.
Het zou inderdaad een geleiderol kunnen zijn maar bv ook een loszittende dynamo o.i.d.
Zoek gericht met een lange schroevedraaier op verdachte onderdelen en dan oor erop, bij en probleem hoor je het duidelijk......
Toch kan het, ik heb het met een Daihatsu Move gehad, riem klapperde tegen de behuizing. Riem vervangen, op de juiste spanning gezet en geklapper was weg.
Paul
Oplossing: de distributieriem moest worden nagespannen. De garage die de riem een half jaar geleden heeft vervangen heeft de boel opengehaald en de riem nagespannen. Alles onder garantie. Er zijn geen onderdelen vervangen. De resonantie is verdwenen.
Hmmmm, te optimistisch geweest. Gisteren pas weer de auto voor een normale rit gebruikt en de geluiden zijn er nog steeds. Het gaat dus om een hard, resonerend geluid/trilling dat uit de omgeving van de distributieriem lijkt te komen en alleen tussen de 2200 en 2400 toeren optreedt, onafhankelijk van of de motor belast wordt of niet. Terug naar garage maar weeer.............
Weleens aan onbalans van de rechteraandrijfas gedacht?
20 jaar
Ik heb een 406 2.0 ST uit 1998 en heb exact hetzelfde probleem. Tussen 2200 en 2400 toeren een resonerend geluid. Klinkt alsof er ergens een metalen plaat trilt. Ook bij mij is de ditributieriem + spanrol pas vervangen (door Peugeot-dealer), maar ik hoorde het geluid ook al van tevoren, maar dan minder erg. Lijkt overigens alsof het in de auto beter hoorbaar is dan onder de auto of wanneer je onder de kap luistert. Onbalans in de aandrijfas lijkt mij onmogelijk omdat het zich ook voor doet als de auto stilstaat en je de motor het juiste toerental laat draaien.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar