Mijn 406 loopt erg rauw op LPG. De oorzaak is het LPG verdeelhuis dat een resonantie veroorzaakt die vooral voelbaar is in de pedalen, en er voor zorgt dat de auto meer herrie maakt.dan op benzine.Is er een manier om dit verdeelhuis te isoleren op een manier die geen kwaad kan.
Daarnaast vroeg ik me af of ik in de toekomst met een koprevisie rekening moet houden. De auto heeft nu 175.000 km gelopen, het betreft een 1.8 16v.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste Pieter, de herriemaker op de motorkap is niet het gasverdeelhuis maar de gasinjector van AGjee ui Veenendaal. Zorg in ieder geval dat het ding vrij ligt en je kan het inpakken in van die plastic folie met luchtbelletjes erin. Het ziet er niet uit maar het past bij de kwaliteit van het gassysteem. Wat de koprevisie betreft kan het zeker geen kwaad om maandelijks wat geld te reserveren maar het kan ook nog best een hele tijd duren want erom bekend staan deze motoren niet.
Hallo Hakeem,
Graag iets meer uitleg t.a.v. een 406 op lpg3. Ook ik rijd in een peugeot 406 break op lpg3. (van bouwjaar 2000 en km stand 125000). Koffietafelpraat zegt: "de koppakking ligt er gegarandeerd uit na plus-minus 150000". Echter surfend op problemcar.nl moet een peugeot 406 16 klepper met hydraulische klepstoters met normaal rijgedrag meer kilometers moeten maken dan 150000 zonder dat de koppakking gereviseerd moet worden.
Benieuwd naar je antwoord.
vr. gr. Sjoerd Dijkstra
20 jaar
Hallo Wouter, ik ben geen peugeotspecialist maar wat ik verneem van collega's die wel veel met en bij peugeot werken zijn de 16 klepsmotoren bijzonder goed in combinatie met gas. Traditionele problemen zoals vroeger de 405 en andere merken nog steeds hebben zijn mijns inziens niet aanwezig. Maar misschien kun je die vraag beter stellen aam Oldtimer Jansen. Die zit volgens mij veel aan peugeots.
Hallo Oldtimer Jansen,
Zelfde vraag aan U. (zie bovenstaande). Is koprevisie nodig rond 150.000 km bij 406 met hydraulische klepstoters op lpg3?
Tevens nog een vraag aan U. Is de verbranding op lpg3 minder heet dan lpg vroeger? 'k Heb nl. begrepen dat lpg3 vloeibaar wordt ingespoten dit in tegenstelling tot vroeger toen het in gasvorm in de cilinder kwam. Vloeibaar is minder heet? Hoe moet ik dat interpreteren?
vr. groet Sjoerd Dijkstra.
20 jaar
Ho ff Sjoerd, ff een misverstand uit de weg ruimen. G3 heeft niets te maken met vloeibare inspuiting van gas. G3 is een classificatie die aangeeft dat de motor voldoet aan de 94/12 emissie eis wat benzine betreft. Als daarbij een gassysteem wordt toegepast dat niet nastelbaar is, een eigendiagnose bezit en de berijder waarschuwt bij overschrijding van de uitlaatemissies. Dan nog moet tenminste een exemplaar van een merk met zo'n systeem een G3-test bij TNO doorstaan. Dan voldoet de combinatie auto/gassysteem aan de G3-eisen. En tegenwoordig zijn bijna alleen maar ingespoten, vloeibaar of dampvorm autogassystemen. En gezien de betere cilindervulling kun je stellen dat daarmee de verbrandingseindtemperaturen lager zijn dan bij venturisystemen.
Hallo Hakeem,
Ik begrijp hieruit dat 'venturisystemen' verouderde systemen zijn?
Overigens bedankt voor je uitleg!
groet Sjoerd
20 jaar
Reactie n.a.v. vragen over koprevisie: mijn 406 uit 1996 heeft een 2.0-16v motor (XU10J4R 97KW) met een Vialli LPi installatie (omgebouwd naar G3). Ik heb de auto gekocht op 140k en teller staat nu op 280k. Ik heb nog nooit een cent besteed aan onderdelen van de LPG-installatie of koprevisie. Blok loopt nog perfect ondanks veel zware kilometers (duitse autobahn). Kan mazzel zijn maar mijn indruk is dat het 2.0-liter blok zeer goed bestand is tegen gas en dat 150k km dus helemaal geen probleem moet opleveren.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar