auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406 1.8 16v XU7JP4: Snelweg consumptie

Bouwjaar: 1999

Ik heb een 406 uit 1999 van het nieuwe model met motorcode XU7JP4. Wat mij opvalt: mijn consumptie op de snelweg (dus vrijwel 100% snelweg) is aan de hoge kant: 1:11 en dat bij bescheiden snelheden van rond 110 km/h. (Zou ong. 1:15 moeten zijn)

Helemaal vreemd wordt het als ik mijn gecombineerd verbruik (stad/snelweg) bekijk: ook 1:11.

Bij alles hou ik de richtlijnen van het nieuwe rijden aan, dus snel opschakelen etc.
Is het mogelijk dat de motor in een bepaalde stand blijft hangen waardoor mijn benzineconsumptie altijd hetzelfde is? Hoe dit te beperken ?

PS: wat is in mijn geval beter: laten uitrollen met koppeling ingedrukt of niet?

Onwijs bedankt allemaal.

Geplaatst door

Kets_One (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe kom je bij 1:15? Dat is volgens mij bij 90 km/u gedurende een volle tank. Het gemiddelde verbruik is 1:12,8 FABRIEKSopgave. Dus wind mee, berg af, niet remmen, etc. Mijn 406 1.8 16v rijdt 1:10 (korte stukken, wat ik meestal rijd) en 1:11 (overwegend lange stukken). Wat meetelt is stand van de rechtervoet (het verbruik is niet lineair met het toerental!) dit is de grootste factor!, verlichting/achterruitverwarming/ed., lading, kwaliteit benzine (Merk of zgn. witte pomp).

Optrekken vanaf een hoge versnelling met laag toerental is erg 'duur'. Je belast je motor heel zwaar (relatief) en je gaat langzaam naar je gewenste snelheid. Opschakelen als je voorbij de 3.500 toeren gaat of op gewenste snelheid zit bij het optrekken dus. Als je op de snelweg van 90 km/u naar 110 gaat in de 5 dan moet je daar de tijd voor nemen (wat andere weggebruikers je niet in dank zullen afnemen) of gewoon even terug naar de 4 als het druk is. Zodra je in de buurt van de 110 komt schakel je vlot door naar de 5 en laat de auto 'uitversnellen' naar je gewenste snelheid. De 5 werd vroeger de 'overdrive' genoemd en was enkel bedoeld om brandstof te sparen. "Het nieuwe rijden" wil alle versnellingen zo gaan gebruiken.

Men zegt dat terugschakelen bij het afremmen (bij moderne auto's) een ietsiepietsie zuiniger is. Maar als mijn remmen net nieuw zijn, dan ga ik gewoon in de ankers, en bij een auto met versleten remmen zal ik altijd terugschakelen. Ik laat het dus van andere dingen afhangen, zoals slijtage op andere onderdelen (met ook kosten en een levensduur!).

Het kan echter wel zijn dat de auto op een iets 'rijker' mengsel loopt. Bijvoorbeeld als het -5 graden is zal de auto meer brandstof verbranden (de computer regelt de aanvoer van lucht en benzine dusdanig dat de motor toch goed loopt). Als je dus zo'n stand gedurende het hele jaar hebt, dan zou ik even langs de dealer gaan om de boel te resetten. En evt. uit te lezen of er een storing is. Maar ik zou me niet te veel zorgen maken over het verbruik.

Gr.A

thuur 0

20 jaar

klopt dit verhaal hierboven?
Pas opschakelen bij 3500 toeren klinkt mij als veel duurder rijden. Dus het rijden in z'n 5 rond 70 km is eigenlijk niet de bedoeling... Of wel?

Kets_One 0

20 jaar

Tja, het is niet lineair... Het ligt een beetje aan de omstandigheden. Berg op, harde wind, of juist berg af, wind mee.. Ik heb een aantal jaren geleden heel veel in een oude Escort 1.6 ('81) gereden, en ik haalde 1:14,5. Dat was snelweg (ca. 140 km/u) in de zomer (weinig verkeer) telkens op stukken van 60 km. Maar in de stad was het verbruik al snel 1:10. Dat scheelt dus 1/3 van het verbruik! Bij 140 draaide de motor veel meer toeren dan in de stad (4 versnellingen), maar omdat ik bijna niet hoefde te remmen of op te trekken kwam ik aan dat verbruik.

Het ligt globaal gezien voornamelijk aan de stand van het gaspedaal. Dus aan je eigen rechtervoet.

Als ik lange stukken rijd, en zuinig wil rijden, dan schakel ik zoals me dat (ooit) geleerd is tijdens de rijles: 20/40/60/80. De snelweg op rijd ik 30/60/90/110. Zo ben ik vlot weg en vanaf dan probeer ik de snelheid zo constant mogelijk te houden. Vooral anticiperen dus!

Als je een heel stuk 70 moet rijden, dan zet m vooral in de 5! Maar als je nog moet versnellen dan zou ik toch in de 4 laten staan...

thuur 0

20 jaar

het verhaal van thuur klopt redelijk.Echter het nieuwe rijden rijden houd in om vooral snel op te schakelen.Dit is met de moderne motormanagementsystemen goed te doen.Je kunt bij de meeste auto ook goed in z'n drie nemen.En alle moderne auto's spuiten geen brandstof in tijdens het afremmen op de motor.In dit geval moet het toerental wel boven een bepaalt minimum blijven.Meestal rond de 1700-1800 toeren. Dus schakel vooral snel op,kijk ver vooruit,en anticipeer op hetgeen je ziet (file,stoplichten enz.).Als je de auto laat uitrollen (dus remmen op de motor schakel dan dus gerust iets sneller terug.Dan spuit het management systeem langer geen brandstof in.
En bedenk dat de weerstand van je auto kwadratisch toeneemt.

een oude auto kun je niet vergelijken met een moderne auto omdat de technieken zijn verandert en de auto's tegenwoordig veel luxer zijn maar die luxe heeft wel z'n prijs.Daar bij wordt hetgeen gewonnen is aan extra vermogen of zuiniger rijden alweer redelijk teniet gedaan door alle extra's die nu standaart op de auto's zit. denk hierbij aan de stuurbekrachting en vooral de katalysator.

succes michael

Vroeg schakelen is altijd zuiniger.

Arie560 0

20 jaar

Niet te hard vertrouwen op boordcomputers. Het opgegeven verbruik klopt dikwijls niet. Bij laten uitbollen zonder de koppeling in te trappen wordt er geen benzine ingespoten bij toerentallen boven ralenti.

Arie560 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.