Ik heb een vreemde storing.
Ik heb de distributieriem, spanrol en waterpomp vervangen van een 206 1.4 uit 2003.
alle onderdelen zijn het zelfde van vorm en formaat als wat ik eraf heb gehaald.
spanrol zit ook exact op de juiste uitsparing geplaatst.
nu kan ik de riem niet strak spannen. Als ik de spanrol helemaal op zijn strakst afstel (maximale verdraaid) zit de riem net niet strak genoeg. (afstel merktekens spanrol staan wel bijna tegenover elkaar)
Ik heb alle oude onderdelen terug geplaatst en nu blijkt deze ook helemaal op de uiterste stand te zitten.
exact hetzelfde als met de nieuwe riem.
Als ik de motor verdaai voelt de belastezijde (trekzijde) wel goed gespannen aan en de niet belaste zijde
voelt ook wel voldoende strak aan. ( hier zit de waterpomp en spanrol op)
Als ik de motor laat draaien zie je de riem niet extreem bewegen.
na uitzetten van de motor voelt de riem aan bijde zijden strak aan.
Het vreemde vind ik dat de spanrol in zijn uiterste spanstand staat.
dealer en leverancier onderdelen komen deze klacht niet bekend voor. bvd Beasty
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is het een 8- of een 16-klepper
waarschijnlijk heb je de spanrol verkeerd omgedraaid
16 jaar
Harry het is een 8 klepper tu3jp motor
Richard niet mogelijk er staat een draairichting op.
het is wel zo dat de merktekens op de spanrol bij draaiende motor tegenover elkaar moeten staan.
De mertekens staan bij draaiende motor bijna recht tegen over elkaar.
(wel accebtabel)
alleen zal ik deze riem nooit na kunnen spannen omdat hij dus op de uiterste stand staat.
Is het jou bekend of dit op de uiterste stand hoort te staan.
Alvast bedankt voor de snelle reactie
Beasty
ze staan idd meestal wel in de nagenoeg maximale stand. naspannen is niet nodig.
Harry bedankt voor je toelichting dit geeft me een bevredigend gevoel.
want je weet distributie en afstelling ligt altijd gevoelig.
hallo sorry dat deze vraag hier staat maar weet niet hoe ik hem als vraag/probleem plaats
kort geleden een 406 18.16v (ew7j) van 2003 gekocht,prima auto, wel heb ik het volgende gemerkt,
bij 2300-2500 toeren resoneerd hij nogal, na wat spitten op deze site ben ik er achter kekoen dat het heel goed aan de waterpomp kan leggen
ik heb de onderhouds historie bij de daeler opgevraagd en gekregen, daaruit blijkt dat de distributie en de spanrollen zijn vervangen bij 120,000 km maar niet de waterpomp,de resonantie kon ook van het spruitstuk komen, deze heb ik inmiddels gelast echter zonder resultaat, de snaar vertoond precies op de 2300-2500 toeren waar de resonantie hoorbaar is ook zichtbaar een uitslag alsof hij te slap staat, dis snaar ook na gesteld ook zonder resultaat.
dus blijft mij inziens alleen de waterpomp over, ik kan de pomp wel zelf vervangen maar een vraag over de spanner. moet de pijl van de spanner (na inbouw en gespannen te zijn) t/o de inkeping staan of t/o het open vierkantje, dit is mij niet helemaal duidelijk,
alvast bedankt voor het antwoord arnold
16 jaar
Deze vraag graag plaatsen op particulier !!!!
We kijken daar ook gerust wel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar