Sind enige tijd geeft mijn 406 steeds vaker storing en valt het vermogen grotendeels weg. Versnellen gaat nauwelijks meer. Storingscode is P0235 en uit de beschrijving daarbij heb ik geconcludeerd dat er niet voldoende turbodruk wordt opgebouwd of dat die weer ergens verloren gaat.
In het begin kwam het soms voor, nu eigenlijk altijd. Verder viel mij op dat tijdens de koude weken voor de kerst nauwelijks voorkwam. Na rondneuzen op dit forum kom ik op de volgende mogelijkheden: Ergens een lek tussen turbo en inlaatspruitstuk of een kapotte druk- of luchttemperatuursensor.
Wellicht intercooler? Er staat inderdaad in de flensrand van de cooler een beetje olie en in de omgeving daar is het erg vet. Zou misschien verklaren waarom bij koud weer er geen probleem is?
Kleppen in het luchtmenggedeelte vlak voor het inlaatspruitstuk. Hoe is de werking daarvan te controleren?
Luchttemperatuur of druksensor kapot. Waar zit de luchtdrukmeter? Is dat soms de sensor boven op de intercooler?
Tot zover mijn lekenpraatjes. Graag reactie van de experts. Zijn er nog andere mogelijkheden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat een garage bezoek wensleijk is. De huidige diesels werken met veel meer elektronica dan een leek kan behappen. Daarnaast is gewoon diagnoseapparatuur nodig. Lekke tuboleidingen kan je horen door een fluitend geluid, het zou best een steeds weigerende EGR kunnen zijn. Die leid dan op de momenten dat je het níet wil uitlaatgassen terug de inlaat in. Vaak kan je deze klep reinigen/afkoppelen met een plaatje of vervangen.
Lijkt mij op een vacuum lek, en ik verdenk de vacuumpot die de swirlkleppen in het inlaat spruitstuk bedienen. Trek daar het slangetje eens af en dop het af en kijk eens hoe hij dan loopt. Lijkt het er dan weer een beetje op dan weet je het zeker.
Bedankt. Ik heb vandaag nog niet het slangetje eraf getrokken maar wel even naar die bediening van de swirlklep gekeken. Bij gasgeven klapt bij ongeveer 2000-2500 het hefboompje om bediend door het stangetje uit de pot. Is dat geen teken dat die swirlklep nog goed functioneert?
16 jaar
Eigenlijk wel, en dat zou ook een teken moeten zijn dat de turbo wel goed wordt aangestuurd.
Je zou nog even een vacuummetertje op de slangetje naar de regeling op de turbo kunnen zetten om te zien of die aangestuurd wordt.
En je zou met een vacuumpompje de regeling van de turbo kunnen bedienen en dan de motor op 2500 toeren houden en kijken wat de turbodruk doet.
Daar zal ik dan eens werk van maken. Als ik er voorlopig even vanuit ga dat de swirlklep en turboregeling goed functioneert: wat kan dan de oorzaak zijn? Snijden mijn ideeen rond de intercooler of luchtmenggedeelte hout en hoe is eventueel werking luchtdruksensor te controleren?
Ik hoor geen fluitend geluid of duidelijk luchtlek rond intercooler bij draaiende motor maar olielekkage in die buurt is toch verdacht. Er loopt kennelijk een beetje olie vanuit het inlaatspruitstuk terug richting intercooler. Dat schijnt normaal te zijn maar toch niet dat het onder aan de intercooler naar buiten komt (?)
16 jaar
Dat je intercooler lek is is wel zeker. Eigenlijk zou je dat ding gewoon eens even aan de diag moeten hangen dan kun je namelijk de gevraagde en de gegeven druk zien en met elkaar vergelijken, Maar ja, ik heb makkelijk praten want ik heb de spullen voor het grijpen.En dat de turbo regeling goed is zou ik maar niet direct vanuit gaan, toevallig heb ik hier één staan waarbij het slangetje tussen de regelklep en de turbo verstopt zit,(is overal al geweest en getest, auto mankeert niets werd er gezegd).
Heeft aan de diagnose gehangen (vandaar dat ik codenummer weet). Ik heb thuis nog wel het rapportje liggen en zal eens kijken of daar drukwaarden op staan. In iedergeval wordt maandag een nieuwe ic geplaats. Forse prijs (300 euro) maar de enige gebruikte was ook niet helemaal zuiver. Jullie horen het resultaat
16 jaar
Nieuwe intercooler was de oplossing. De oude was aan de voorkant voor de helft dichtgeslipd met vettigheid. Nu weer prima vermogen; als vanouds of beter. Wel 450 euros lichter. Bedankt allemaal voor de bijdragen.
16 jaar
Dat dichtslippen zie ik wel vaker. dat komt omdat de olie naar buiten komt, daar plakt dan weer allemaal stof e.d. in en dan wordt het 1 grote vette troep.
En voor de volledigheid nog even de aanleiding van dit alles. Variabelen bij uitlezen storing P0235, Motortoerental: 803 t/min, gemeten hoeveelheid lucht: 235 mg/slag, turbodruk: 1224 mbar, ingespoten hoeveelheid: 9 mm3/slag, luchttemperatuur: 31 C. Hopelijk doet iemand nog weer zijn voordeel hiermee.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar