Peugeot 309: distrubutieriem

Bouwjaar: 1993

Ik heb een 309 gekocht om aan te gaan sleutelen als hobby. Ik ben op de volgende problemen gestuit: Tijdens het rijden als de motor warm wordt, hoor je een gebonk onderin de motor. Als ik gas loslaat houdt ie er mee op. Kan dit aan de onsteking liggen?
De 309 heeft nog maar 77dkm gereden. Ook moet de distributieriem vervangen worden en dat wil zelf gaan doen. Allereerst moet ik weten waar zit ( klinkt dom he) en hoe kan ik hem het makkelijkst er uit krijgen? Toen ik de auto ging ophalen rook ik direkt een verbrande rubberlucht. Waar ligt dit aan dan?
Gegroet

mfedla

Geplaatst door mfedla (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 309? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

MisterE (0), 19 jaar geleden

Die rubberlucht duidt op een verbrande koppelingsplaat. Druk het gaspedaal eens diep in wanneer je met ong. 50 in zijn 4e versnelling rijdt. Als de koppelingsplaat versleten is dan gaat ie dan slippen. (Wel doen met warme motor).
De distributie riem zit rechts. Even het rechtervoorwiel verwijderen en dan kan je de afdekplaat erzo afhalen. En doe dan gelijk ook de waterpomp. Die wordt ook door de distributieriem aangedreven.

mfedla (0), 19 jaar geleden

Het heeft wel een tijdje geduurd, maar ik ben er helemaal uit. Ik heb besloten om eerst de motor even schoon te poetsen met terpentine en toen ben ik op ipv van het probleem dat ik eerst dacht, nl. de distributieriem en koppelingsplaten, maar het was een stofhoes van de aandrijfas die helemaal naar gort was gereden. Daar kwam dus die verbrande rubberlucht vandaan. Eerst heb ik orgineel van de peugeot gehaald, maar die kreeg ik er niet op ( wist ik veel dat je daar speciaal gereedschap voor hebt;)), dus ben ik naar zo'n doe het zelf garage gegaan met de gdemonteerde aandrijfas gegaan en heb gewoon gevraagd hoe ik die hoes er op krijg. Na drie minuten en een kompressor later zat hij er op. Toen ik hem terug heb gemonteerd en alles weer heb bevestigigd was ik van alle problemen af. HIj loopt als een zonnetje en ik ben van de verbrande rubberlucht en al het gebonk af.Het heeft wel een tijdje en een bult ergernis geduurd, maar ben er wel uitgekomen door gewoon gezond verstand, digitale foto's te maken van alles wat eerst vastzat en alles op te schrijven. Het gaf trouwens wel een kick om als beginnend sleutelaar alles tocjh maar weer voor elkaar te krijgen.
Gegroet Larbi

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.