Zoals al gemeld in een ander topic, heb ik last van druk op mijn koelwater.
Nu vroeg ik me af wat zoal de oorzaken kunnen zijn? Kwestie van een algemeen beeld te krijgen...
Weet al een paar zaken, maar misschien dat mijn info hier rond niet volledig is. :-)
Dus kan zijn:
*Koppaking
*Bij auto op lpg eventueel ontspanner (niet in mijn geval, maar zet het er even bij voor de volledigheid)
*Cilinderkop vervormd
*Barst in cilinderkop
Kan een cilinderkop eigenlijk vervormen zonder dat je iets merkt aan de koppaking?
Alvast bedankt...
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb een scheurtje in mijn cilinderkop gehad, zonder dat de koppakking lekte.
Dus dat kan.
Edwin
[quote=grinsven]Ik heb een scheurtje in mijn cilinderkop gehad, zonder dat de koppakking lekte.
Dus dat kan.
Edwin[/quote]
Komt bij de diesel wel eens vaker voor inderdaad, bij de benzine blokken meestal de pakking zelf.
Ik las ergens in een topic over druk op koelwater als gevolg van een defecte verdamper. De verdamper van de lpg-installatie bouwde druk op het koelsysteem.
17 jaar
Als dat zo zou zijn, heb je geen last van druk op benzine.......... Maar ik vermoed ook koppakking.
Gr.
[quote=Petje57]Als dat zo zou zijn, heb je geen last van druk op benzine.......... Maar ik vermoed ook koppakking.
Gr.[/quote]
Maar dat is sowieso niet het geval want het gaat over een LPi installatie en die heeft geen verdamper !
[quote=pieterp9094]Komt bij de diesel wel eens vaker voor inderdaad, bij de benzine blokken meestal de pakking zelf.[/quote]
Punt is dat ik op mijn koppaking zelf eigenlijk geen scheurtje of iets dergelijk zie. Op eerste zicht toch niet...
17 jaar
Is de kop nog recht ?
[quote=pieterp9094]Is de kop nog recht ?[/quote]
Weet het eigenlijk niet. Heb thuis geen voldoende lange, rechte lat liggen.
De kop is binnen voor revisie, maar moet nog gevlakt worden.
Wat ik tot nu weet is dat blijkbaar de draad van 2 vd 4 bougiegaten versleten is en dat er 4 inlaat- en 4 uitlaatkleppen aan vervanging toe zijn...
Voor de rest is alles piccobello in orde. :-)
Aaaargh....
17 jaar
kop laten afpersen nu hij toch bij het revisiebedrijf ligt, kost een paar tientjes meer, maar dan weet je zeker dat het de kop wel of niet is.
Groeten Marcel
Als de kop zo krom is dat je dit met 'n houten lat kunt meten, kun je beter de kop bij het oud ijzer gooien..............
Hiervoor heb je 'n metalen rij nodig die 100 % zuiver recht is............
Gr.
[quote=Petje57]Als de kop zo krom is dat je dit met 'n houten lat kunt meten, kun je beter de kop bij het oud ijzer gooien..............
Hiervoor heb je 'n metalen rij nodig die 100 % zuiver recht is............
Gr.[/quote]
En die metalen lat heb ik dus niet, vandaar dat ik 'm gewoon heb binnen gedaan.
Zal het hier posten als ik iets meer weet...
17 jaar
De kop is dus gevlakt moeten worden...
17 jaar
Peugeot 406
Bouwjaar: 1997
Brandstof: LPI
Motor: 1.8 16V Ben dus op zoek geweest naar een andere poulie aangezien ik van de vorige de dempingsrubber wat verder om zeep heb geholpen.
Heb een gebruikte gevonden van een Citroen XM 2.0 16V. Zelfde onderdeelnummer er op. Ziet er in ieder geval ook identiek uit.
Als ik deze nu juist zet (dus met een 6mm asje door het gat in de poulie), staan de zuigers allemaal ongeveer halfweg. (2&3 net iets hoger dan 1&4)
Is dit normaal? Of is deze poulie ook niks waard?
Dacht altijd dat als de motor op punt wordt gezet, deze ook effectief altijd op top 1-4 moest staan?
Misschien dat de Fransen het anders hebben gedaan?
niet alleen de fransen, ook rover heeft bepaalde typen motoren, waarbij alle zuigers halfweg staan als je de distrubutie op "0" zet.
Dit is de zogenaamde SAFE stand, waarbij je dus gerust je nokkenas erin kunt schroeven, zonder bang te zijn dat je kleppen de zuigers gaan raken.
Geloof me, de eerste keer heb ik me een uur wezenloos lopen zoeken, waarom 1 en 4 niet gewoon bovenin stonden.
Groeten Marcel
Ben blijkbaar wel vergeten aan te tekenen hoe de nokkenas-tandwielen juist moeten staan op de nokkenas. Ze kunnen maar op 1 manier op de nokkenas, maar er is een kleine zijwaartse speling mogelijk. Zijn "ovale" gaten, geen ronde.
Best in het midden zetten? Of zal het niet zo gemakkelijk gaan??
17 jaar
Peugeot 406
Bouwjaar: 1997
Brandstof: LPI
Motor: 1.8 16V Ben bezig mijn cilinderkop te monteren (staat er al terug op), maar merkte net dat ik een soort van overdrukventieltje vergeten ben onder de kop te steken.
Is een busje met onderaan een kogel en een (slap) veertje.
Best kop terug terug af en monteren?
Wat met de koppakking en bouten dan? Kan ik deze opnieuw gebruiken of moeten ze vervangen worden? (motor heeft nog niet gedraaid, kop is enkel al aangedraaid)
17 jaar
In principe nieuwe pakking en (rek)bouten gebruiken om ellende achteraf te voorkomen.
Maar gokken kan natuurlijk altijd........
17 jaar
[quote=Santa]In principe nieuwe pakking en (rek)bouten gebruiken om ellende achteraf te voorkomen.
Maar gokken kan natuurlijk altijd........[/quote]
Gokken doe ik zo niet. Enkel soms vermoeid aan de wagen werken (is even erg, ik weet het...) Vandaar mijn vraag weer...
Maar dat ventieltje, is zeker nodig? Zit een zeer slap veertje op wat bij het minste open gaat, vermoed ik...
Kan ook een soort van terugslagklepje zijn.
17 jaar
Ben bij Peugeot eens gaan horen.
Het "ventieltje" dient om terugloop van olie uit de kop tegen te gaan.
Moet er terug in, ben daar nu weer lekker mee bezig....
God, wat mis ik mijn zetel... :-)
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar