Mijn airco doet het niet meer. Het in of uitschakelen middels de daarvoor bestemde knop geeft geen enkel resultaat. Geen klik of wat dan ook. Ik heb dit topic ( http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... ) gevonden. Gelijk de BSI tevoorschijn gehaald en gaan meten.
[url=http://img103.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img103.imageshack.us/img103/1755/...[/img][/url]
Op de punten 1, 2 en 4 meet ik 12 volt (of iets meer als de motor draait). Het in of uitschakelen van de airco geeft daarin geen verandering. Zou het kunnen dat ook bij mij het relais stuk is? In de reparatiehandleiding van Pietdeboer staat dat indien de airco aanstaat er op de punten 1 en 2 een spanning van 12 volt moet staan en indien de aico uit staat 0 volt. Bij mij staat er constant 12 volt op. Punt 3 krijgt echter op geen enkel moment spanning. Zet ik er zelf 12 volt op, dan hoor ik de magneetkoppeling inschakelen maar werkt de airco nog niet. Haal ik de 12 volt eraf, dan hoor ik de magneetkoppeling niet schakelen.
Wie heeft een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Moet de airco niet gewoon gevuld worden?.
Wat bedoel je met de spanning op de punten 1 en 2 ? Dat er tussen 1 en chassis en tussen 2 en chassis 12 volt staat ? Of dat er tussen 1 en 2 12 Volt staat ?
Het relais is wel een zwak punt maar ik denk dat er bij jouw iets anders mis is. Of te weinig koelmiddel waardoor de druk te laag is. Begint de ventilator bij de radiateur wel te lopen als de airco ingeschakeld wordt ? Die dingen zou ik eerst even (laten) checken.
Trouwens als het nu toch al open ligt zou het vervangen van het relais toch net zo makkelijk zijn. Voor 5 of 10 euro bij een elektronica specialist ben je klaar.
Ik meet tussen punt 1 en chassis en tussen punt 2 en chassis 12 volt. Als de airco ingeschakeld wordt, gebeurt er helemaal niets. De ventilator begint niet te draaien en ook die bekende klik die je bij de motor vandaan hoort komen (magneetkoppeling?) blijft weg. Doordat de ventilator niet gaat draaien en de magneetkoppeling niet inkomt, zou dat duiden op een te lage druk?
Vervangen van het relais is niet zo een probleem. De BSI zit inmiddels weer op zijn plaats, maar in minder dan 10 minuten heb ik die weer op de tafel liggen.
17 jaar
Het relais wordt dan niet ingeschakeld. De spanning op de spoel doet dus namelijk niets. Ik weet niet zeker of bij een te lage druk de ventilator niet in komt. Niet toevallig een zekering die ergens nog kapot is ondanks dat er hier en daar wel spanning staat ? Een airco check zou sowieso goed zijn, beetje afhankelijk van hoe lang het geleden is dat deze voor het laatst getest/gevuld is.
De zekering van de airco (zekering F op de BSI is goed, de zekeringen in het motorcompartiment zijn ook allemaal in orde..globaal gekeken zijn ook de zekering in de zekeringenkast boven de BSI in orde, van een aantal is dat niet zo te zien en die moet ik er nog even uit trekken, zal ik vanmiddag even doen). De airco heeft idd een onderhoudsbeurt nodig, die had ik dit voorjaar gepland. Maar ik kon mij het verhaal van het relais herinnerren en dacht eerst daar naar te kijken (kan ik tenslotte zelf) en opnieuw vullen ed niet.
Weet iemand een goed adres om de airco na te laten kijken en opnieuw af te vullen in de buurt van Den Haag.
17 jaar
Bij profile hadden ze vorig jaar net een nieuwe service gestart hiervoor. Met nog wat korting was ik toen tevreden. Check effe http://www.airco2.nl
Bij mij was dus inderdaad de druk te laag. Het systeem is vandaag opnieuw afgevuld en de airco doet het weer.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar