Peugeot 406: Tandwiel distributie verschoven op krukas...

Bouwjaar: 1997, Motorcode: 1.8 16V

Zoals de titel dus zegt...
In een eerste poging de bout van de poulie los te draaien, is het tandwiel van de distributieriem, dat achter de poulie zit, verschoven op de krukas.
Door mee de poulie tegen te houden en niet op een andere plaats de motor vast te zetten, is het dus zover gekomen. Niet echt slim, weet ik nu...

Vraag is nu, wat daar best mee te doen?

Laten staan zoals het staat en BDP opnieuw bepalen? Staat er zeer vast op. (lijkt me wel niet een ideale oplossing)

of

Tandwiel er proberen af te krijgen of terug draaien zodat alles terug op zijn plaats staat? Vraag hierbij is dan: is er een pinnetje of iets dergelijks wat het tandwiel normaal in de juiste positie houdt? En zit dit tandwiel normaal los of vast op de krukas?

Bartie101

Geplaatst door Bartie101 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Richard9710 (0), 17 jaar geleden

Is de krukas poulie en tandwiel van de distributie niet één geheel? Ik dacht dat de krukaspoulie maar op 1 manier op de krukas kon.

davy2038 (0) PRO, 17 jaar geleden

zit bij deze motoren niet een losse spie op de krukas waar het krukastandwiel overschuift,
snap niet goed hoe deze kunnen verschuiven is zonder dat de poly eraf is geweest,tenzij deze gebroken is
de bout van de poly moet je met een luchthamer loskloppen,en dan kun je met een beetje wringen aan de poly deze loskrijgen
succes

harry4203 (650) PRO, 17 jaar geleden

bij een xu7jp4 motor zoals deze zit het tandwiel gewoon met een spie vast op de krukas, de poelie kun je dus door het verwijderen van de centrale bout gewoon eraf halen en daarna de bout er weer in en de motor op tijd draaien en de boel vervangen.

Bartie101 (0), 17 jaar geleden

Ben dus wat te hevig geweest, is loos alarm....


Heb alles nog eens goed nagekeken en blijkbaar is gewoon de poulie verdraaid. De poulie bestaat uit een 3-tal delen: een aluminium binnenstuk dat op het distributietandwiel zit, een rubberen tussenstuk en een metalen buitenstuk waar de riem op loopt en het merkteken in staat.
Blijkbaar zijn die 3 dus over elkaar verschoven.
Gister leek het alsof het distributietandwiel ook was blijven stil staan. Moet wel zeggen, heb deze week nachtpost en had eigenlijk wat te weinig geslapen.

Paniek op niks dus, maar in ieder geval bedankt voor de reacties...

Zullen we 'm morgen maar eens terug op punt zetten...

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

NEEE poulie vervangen, is kwestie van geduld voordat poulie uitelkaar gaat vallen. Rubberen tussenstuk is onderdeel van de trillingsdemper die je nu om zeep hebt geholpen.

Groeten Marcel

Bartie101 (0), 17 jaar geleden

[quote=hellbat]NEEE poulie vervangen, is kwestie van geduld voordat poulie uitelkaar gaat vallen. Rubberen tussenstuk is onderdeel van de trillingsdemper die je nu om zeep hebt geholpen.

Groeten Marcel[/quote]
Was al aan het denken van een andere te kopen. Zal dus nu zeker gebeuren.

Bedankt voor de raad....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum